שתף קטע נבחר
 

מה אוכלות המכוניות?

בתאבון: מה האוטו אוכל? בנזין, דיזל אולי חשמלי וגם קצת שמן. על תשומות ותשואות בבשלנות המוטורית של המכונית המשפחתית שלכם

 

בשיתוף ynet רכב חדש

 

מה אוכלות המכוניות? נכון, זה נשמע כמו שם של שיר, אך זה הכי רחוק משם. כי בעולם וגם בישראל ניתן לגשת כיום לסוכנויות ולקחת מכונית שמונעת בחשמל. או בדיזל. או בבנזין. או אפילו בשילוב בין חשמל לדיזל או בנזין. איך זה עובד? מאוד פשוט.

 

 

מכוניות עם מנועי דיזל הן כמובן בעלות מנוע בעירה פנימית. כלומר דלק ואוויר נכנסים, התערובת מוצתת, יש פיצץ ואז יש כוח. אלא שכאן את הפיצוץ מייצרת דחיסה. ממש בלחץ. וכשהיא מגיעה ללחץ מסוים יש פיצוץ. והפיצוץ מייצר כוח וכמובן גם חום ועשן. פליטה של גזים וחלקיקים.

 

בגלל שמדובר בתהליך בעירה שונה בעיקר יחס בין האוויר לדלק, אז הדלק גם הוא בנוי אחרת. כלומר הוא באוקטן אחר. בשפה פשוטה: רמת הסינון שלו שונה ונקודת ההתלקחות שלו שונה. דלק של מכוניות דיזל נקראות כמובן מכוניות "סולר". מכוניות עם מנועי דיזל נפוצות במיוחד באירופה, למרות שבימים אלה מתנהל באירופה מאבק סביב נושא זיהום האוויר של הדיזלים. בישראל ניתן למצוא פה ושם עוד מכוניות דיזל קטנות או משפחתיות, בעיקר כמוניות, וגם טנדרים ומשאיות.

 

היתרון הגדול של דיזל הוא שהוא מאוד חסכוני. אפשר בנהיגה זהירה ברכב משפחתי להגיע ל-15 ואפילו 20 קילומטרים לליטר. ודיזלים גם גמישים מאוד ולא צריך לאמץ אותם. לכן הם גם חיים המון ונהנים בדרך כלל מאמינות גבוהה.

 

אבל המכוניות הכי נפוצות בישראל מונעות בבנזין, עם מנוע שלא השתנה באמת מאז ראשית המאה. מדובר במנוע שבו בוכנה דוחסת תערובת של אוויר ובנזין. מצת מצית את התערובת, נוצר פיצוץ והפיצוץ יוצר כוח וכמובן עשן. כיום, רובן המכריע של המכוניות שמשווקות בישראל מצוידות במנוע בנזין בווריאציות רבות: מנוע קטן עם טורבו, כלומר חסכוני וחזק, מנוע רגיל, כלומר יותר אמין לאורך זמן ופחות מסובך לטיפול.

 

מעבר לכך, יש לנו כמובן מכוניות היברידיות. למי שלא מכיר - מכונית היברידית משלבת בין מנוע בנזין בדרך כלל למנוע חשמלי לא גדול שמותקן לצדו לטובת סיוע. מסייע לו פירושו מעביר עוד כוח למכונית ובעצם גורם למנוע "הרגיל" להתאמץ פחות. יותר מכך, במכוניות היברידיות מסוימות, למשל כמה דגמים של טויוטה, מנוע הבנזין יכול לפעמים לצאת להפסקה של כמה שניות. כלומר למשל כשהמכונית נוסעת לאט בפקק ויש מספיק חשמל בסוללות של הרכב, אז המכונית תזדחל לה בפקק במהירות של עד כמה קילומטרים לשעה על חשמל בלבד. כלומר אנחנו לא שורפים טיפה של בנזין. בדרך כלל מכוניות כאלה נהנות מצריכת דלק מצוינת של ליטר ל-17 או 18 קילומטרים לליטר.

 

כעת הדור הבא מחלחל לישראל: היברידיות-נטענות. כלומר, את הסוללה של המכונית אפשר לא רק להטעין בנסיעה אלא גם לחבר לשקע בבית לכמה שעות ואז לקבל נהיגה על חשמל בלבד לא למשך כמה שניות, אלא לכמה עשרות דקות. עשרות קילומטרים ובמהירות די גבוהה. וכשהחשמל נגמר, רק אז מנוע הבנזין משתלב בצורה אוטומטית. ואז אם למשל אנחנו עובדים בתל אביב וגרים בהרצליה אז את נסיעת הבוקר, 15 ק"מ במהירות 60 קמ"ש, אנו עושים רק על חשמל. רוצים להמשיך לבאר שבע? יופי, מנוע הבנזין ישתלב לבד כשהחשמל יגמר.

 

וכמובן שיש לנו רכב חשמלי-מלא. בינתיים התופעה בחיתולים ויש כאן בישראל רק קומץ של מכוניות, והרבה שאלות סביב טווח הנסיעה ותשתית הטעינה. אבל זה עומד לגדול ובענק עם כמה דגמים עממיים של יצרני רכב שנמצאים ממש מעבר לפינה ויגיעו כבר בשנה הבאה.

 

לא משנה איזה מזון תבחרו לרכב שלכם - כל אחד מאלו תמצאו בליסינג פרטי תפעולי ובהתאם לצרכים ולרצונות שלכם. בחרו את המכונית שלכם ותקבלו מפתח אחרי תשלום של מקדמה קטנה - ואז תשלום חודשי שלא מעיק על משק הבית וכולל את תחזוקת הרכב, ביטוחים, ואת הרכב עצמו. בסוף התקופה, או אפילו במהלכה, תוכלו לרכוש את הרכב אליכם או להחליפו בדגם חדש ומתקדם יותר - אולי אפילו כבר חשמלי מלא.

 

הצעות לרכב חדש וליסינג

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים