קוצצה האבטחה ברכבת ישראל: התורים מתארכים
נוסעי הרכבת כבר התרגלו לשירות קלוקל שכולל צפיפות רבה ואיחורים. לכך נוסף גם קיצוץ במערך האבטחה שיוצר תורים ארוכים בכניסה לתחנות. המאבטחים מתוסכלים: "יש פה אנשים עם משפחה ומקצצים להם ב-30 אחוזים". כך זה נראה בתל אביב
איחורים כמעט קבועים, רכבות שמשנות את יעדן הסופי תוך כדי נסיעה וקרונות עמוסים לעייפה. למכות הללו שהפכו לשגרה הצטרפה בימים האחרונים מכה נוספת לנוסעי הרכבת. תורים ארוכים בכניסה לתחנות רבות בארץ בגלל קיצוץ במערך האבטחה.
נוסעי הרכבת מספרים שהתורים התארכו (צילום: ליהי קרופניק)
נוסעים שעד היום היו רגילים להגיע לתחנה דקות ספורות לפני מועד יציאת הרכבת שלהם, לעבור מהר במגנומטר ולרדת לרציף נתקלים לפתע בחומה אנושית בשערי הכניסה לתחנה.
רונן, המתגורר בבאר שבע ועובד בתל אביב, סיפר אתמול על התסכול הרב מהמצב: "זה מעצבן מאוד, אנשים מגיעים לתחנה, עומדים דקות ארוכות בתורים ובסוף מפספסים את הרכבת שלהם. אני למשל לפעמים מגיע רבע שעה לפני הזמן וקורה שכבר פספסתי את הרכבת בגלל תור לבדיקה הביטחונית".
התחנות אמש (יום ה') בתל אביב היו פחות עמוסות מהמצופה, אך נוסעים רבים לא הבינו מדוע עליהם לעמוד בתור ארוך מהרגיל בכדי לעבור את הבידוק הביטחוני וציינו כי התורים התארכו.
שני כהן מכפר סבא שעובדת בחברה ברחוב יגאל אלון בתל אביב, סיפרה אף היא שהתור התארך בשבוע האחרון. "אני מאוד מקווה שיסדרו את זה בקרוב, זה לא בסדר, שיחזירו את השומרים שלנו. הם עשו עבודה נפלאה. בגלל התורים האלו בכניסה אני מפספסת רכבות ומאחרת לכל מקום בחצי שעה".
נוי גריסרו, שעושה את הדרך מדי בוקר וערב ברכבת, טוען כי העיכובים בכניסה משבשים את יומו. "פתאום צריך לקחת את זה בחשבון ולהחשיב את זה בזמן הנסיעה. יצא לי לפספס רכבות וזה מאריך לי את הדרך בעשרים דקות, חצי שעה. ביום שלישי עמדתי מחוץ לתחנה רבע שעה".
ברכבת ישראל החליטו על קיצוץ רוחבי באבטחת התחנות כחלק מהמהלכים הננקטים לצורך חזרה לאיזון תקציבי בשנה החדשה. גורם ברכבת אמר כי על אף שהשינוי כבר מורגש בשטח, ההחלטה צפויה להתקבל רשמית בימים הקרובים במהלך פגישה של בכירי הרכבת. רק בתחנת בנימינה הושאר מערך האבטחה על כנו בשל העומס הכבד של נוסעים שמורגש בה לאורך רוב שעות היום.
הקיצוץ במערך האבטחה משפיע כמובן על המאבטחים עצמם שמספרים ל-ynet על הרעת התנאים שהם חווים לא רק בשעות העבודה ומכאן בשכר, אלא גם בתנאים בסיסיים ביותר שלהם כמו יציאה להפסקות ואפילו ההגעה לעבודה. ג' המשמש כבודק המכשיר המשקף בתחנות בצפון הגדיר את השינוי כהפתעה לרעה. "קיבלנו את סידור העבודה לינואר ופשוט חשכו עיניי, הורידו לי כמעט שליש מהמשמרות. הם מורידים בימים וגם בשעות, פה חותכים חצי שעה מהמשמרת, שם בחצי יום".
"הנוסעים צריכים להבין שאנחנו לא נגדם, אבל אסור לנו לפשל בעבודה שלנו", הסביר ג', "היום כבר הורידו לנו את התורן של המשקף שהיה מגיע להחליף אותי בהפסקות. עכשיו אין עוד. זה אסון לסגור מכונה באמצע משמרת, אני מרגיש לא נעים מול החברים שלי שצריכים להתמודד עם הלקוחות בזמן שאני אוכל במהרה והכול נופל עליהם".
לדבריו, עד היום הגיעה לכל מאבטח הסעה מביתו לעבודה, וכעת הם חולקים מונית: "לפעמים צריך לצאת למשמרת שעה וחצי לפני הזמן. זה מטורף. כולנו מאוד מתוסכלים מהמצב. יש פה אנשים עם משפחה ומקצצים להם ב-30 אחוזים. הגענו למצב של 30 שעות בשבוע. באתי לרכבת לעשות כסף ללימודים אבל זה עומד להיות שכר מינימום וזה קשה".
א׳ מאבטח במרכז, מספר שיש אי-בהירות לגבי המשך הדרך. "לא אמרו לנו שעושים קיצוצים, אבל הורידו אותנו משש משמרות לשבוע לארבע. בנוסף הם מקצרים לנו משמרות, לדוגמה אם הייתי רשום למשמרת כפולה, הם באמצע יכולים לשחרר אותי ממשמרת ערב וזה לא בסדר כי אנחנו עובדים לפי שעות. החוזה שלנו הוא לשש משמרות בשבוע והמשמרות הן לעשר עד 12 שעות. כיום אנחנו עושים ארבע משמרות שנעות בין ארבע לשש שעות. אנחנו מגיעים מתוסכלים לעבודה מנסים לתת את המקסימום, אבל אם מישהו לא נבדק כראוי בתוך הלחץ הם יכולים להשהות את הבודק מסידור, גם ככה הם חוסכים עלינו. בסוף אנחנו נשבות".
מרכבת ישראל נמסר: "לצורך התכנסות תקציבית נבחנים כל המרכיבים הרלוונטיים, ובכלל זה הוצאות הביטחון. בשלב זה קיימת השפעה על כמות מסוימת של עמדות בידוק בתחנות, בעיקר בשעות השפל, ותוך ניתוח מדויק של עומס הלקוחות בתחנות השונות. התהליך עדיין נמצא בעבודת מטה וטרם הוחלט סופית מאילו סעיפים יבוצע הקיצוץ ובאיזה גובה. לכן, גם טרם נקבע סופית כמה עמדות בידוק ידוללו בשלב הסופי".
תורים ארוכים בתחנת השלום בתל אביב
צילום: ליהי קרופניק
מומלצים