מיליון שקל, בלי שאסי
נתונים חדשים מגלים ששוק הסופר-פרימיום בארץ פורח גם ביד השנייה: עשרות ישראלים עם סכום של שבע ספרות לרכישת רכב, קנו השנה דווקא אחד משומש. איזו מכונית של האלפיון הכי שומרת ערך ועם איזו תקבלו טיפולים חינם לשבע שנים
את המספרים האלה לא הכיר שוק הרכב המשומש בישראל עד לא מזמן. בשנת 2018 נמכרו ברשת הטרייד-אין אוטודיל 51 מכוניות סופר-פרימיום כמו אסטון מרטין, פורשה ואודי R8 במחיר ממוצע של 855 אלף שקל. מדובר בעלייה של 7% לעומת המספרים של 2017. גם הסחירות השתפרה: ימי המלאי הממוצעים לרכבי הסופר-יוקרה עמדו בשנה החולפת על 80 בממוצע, 15 יום פחות מאשר ב-2017. והלקוחות, מגלה תומר דותן, מנכ"ל משותף של הרשת, לא הגיעו רק מגוש דן: 30% מהם באו מיישובים בדרום ובצפון הארץ.
אוטודיל היא יבואנית אסטון מרטין, אך גם סוכנות הטרייד-אין של אודי, ומגיעות אליה מכוניות סופר-יוקרה גם של מותגים אחרים, הן מלקוחות בעסקאות טרייד-אין והן מיבואני יוקרה אחרים, שלא ימכרו בעצמם רכב שאינו של המותג שהם מייצגים. בעסקה היקרה ביותר שבוצעה בסניפי הרשת בשנה החולפת נמכרה אסטון מרטין ואנקוויש מודל 2017, יד ראשונה, תמורת 1.38 מיליון שקל. "יש אנשים שהכיף שלהם זה להחליף רכב כל שנה. לרובם אין בעיה לרכוש את אותו הדגם חדש מהניילונים במאות אלפי שקלים יותר, אבל הם מעדיפים מראש לרכוש משומשת צעירה, כדי להקטין את הפסדי הערך", מסביר דותן.
עמית איילון, מנהל פעילות אוטו-איטליה, יבואנית פרארי ומזראטי, מחזיק רשימת המתנה של לקוחות המבקשים לרכוש פרארי משומשות. ככה זה כשהפרארי הזולה ביותר, הקליפורניה, עולה כחדשה החל מ-1.7 מיליון שקל לפני תוספות, וכאשר פחות מ-10 פרארי חדשות נמכרות בארץ בכל שנה. "יש לא מעט דגמים מיוחדים שעולים 3 מיליון שקל כשהם חדשים, אבל 1.5 מיליון שקל כשהם מגיעים אלינו כמשומשים, ותמיד יהיה מי שיחכה להם. מכוניות כאלה ממתינות אצלנו הרבה פעמים רק לילה, ואז עוברות לבעלים החדש", מספר איילון.
בניגוד למזראטי ולרוב שוק היוקרה, פרארי רבות נמכרות מעל למחיר המחירון. איילון: "רק אתמול מכרנו פרארי 488 ספיידר מ-2016 ב־1.7 מיליון שקל, 40 אלף שקל מעל למחיר המחירון. ה-488 וה-458 הן המבוקשות ביותר. הלקוחות יכולים להאריך להן את האחריות, תמורת 20־30 אלף שקל לשנה, וליהנות מטיפולים חינם עד שהאוטו בן שבע שנים".
השנה מכרה מחלקת המשומשות של יבואנית מרצדס, כלמוביל, S500 קבריולה, מודל 2018 מהדגמה עם 3,100 ק"מ בלבד, ב־1.15 מיליון שקל. "גם מכוניות כאלה שאנחנו רוכשים מלקוחות נוסעות בדרך כלל מעט מאוד, זה לא האוטו היחיד בבית, וזה מקל על מצבן ועל המכירה", מסביר אריאל פינטו, ראש חטיבת היוקרה בכלמוביל.
מרוויחים כסף על מכוניות משומשות במחירים כאלה?
"אצל כל היבואנים יחידות הטרייד-אין הן לא מוקד רווח, אלא נועדו לסייע למכירת המכוניות החדשות. אז ברכבים יקרים אתה לא מתפנק. אם מגיע לקוח מאוד מעוניין, תנסה לסגור איתו. הלקוח הרלוונטי הבא יכול להגיע בעוד חודשיים".
שי דואני, מנהל יבואנית פורשה ובנטלי, אורכיד ספורט קארס ישראל, אומר שהמחשבה על ערך המכונית כמשומשות מתחילה כבר כשהוא מקבל הזמנה מהלקוח לרכב חדש. "אם הלקוח מבקש תצורה שאני חושב שיהיה לה פחות ביקוש ביד השנייה, צבע יוצא דופן, אני אסביר לו את המשמעויות, כי אני הרי מצפה לקבל שוב את הרכב למכירה".
דגמי ה-911, היקרים בהיצע של היצרן, הם גם המבוקשים ביותר ביד השנייה. "911 טורבו S מ-2017 נמכרה השנה ב-1.5 מיליון שקל אחרי יום, כי כבר היה לי לקוח שהמתין לדגם כזה. קורה גם שאני רואה מודעה למכירה של פורשה ומתקשר לבנאדם להציע שאנחנו נמכור לו אותה. עשיתי את זה לאחרונה עם פנאמרה היברידית-נטענת, והלקוח סיפר שבדיוק קיבל הצעה מעל למחירון. הוא לא נזקק לעזרה שלי".