רוכבים על אופניים חשמליים? חובת קסדה בכל מצב
התקנה המחייבת חבישת קסדה בעת רכיבה על אופניים חשמליים בכל גיל וכל סוג דרך נכנסה לתוקפה היום. הקנס על אי ציות לחוק עומד על 250 שקלים אך צפוי לגדול ל-1,000 שקלים
חובת חבישת קסדה על אופניים חשמליים בכל גיל ובעת רכיבה בכל סוג דרך, נכנסת לתוקפה היום (ד'). בהתאם, החל מהיום יוטל קנס של 250 שקלים על כל רוכב שייתפס ללא קסדה, קנס הצפוי - כך משרד התחבורה - לגדול בקרוב פי 4 ל-1,000 שקלים. חובת חבישת הקסדה עד עתה התייחסה לרוכבים מגיל 16 עד 18 בכל סוג דרך, ומעל גיל 18 רק בכבישים בין עירוניים.
קמפיין הקסדות בכיכובה של נועה קירל
רוכבי אופניים חשמליים היכונו: חובת קסדה לכל גיל וכל דרך
יש להזכיר כי הצעת חוק שיזם גלעד ארדן במסגרתו תחוייב חבישת קסדה על כל סוגי האופניים - לרבות חשמליים - אושרה על-ידי מליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית לפני 11 שנים וחצי. אלא שלחץ של גורמים שונים מנע לבסוף את יישומו, בין היתר בטענה כי החוק צפוי לפגוע בפופולאריות של כלי התחבורה האלטרנטיבי. כבר לפני ארבע שנים קראה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לבטל היתר רכיבה על אופניים ללא קסדה בעיר, ולחייב חבישת קסדה בכל דרך וגיל. זאת על רקע סקר ממנו עלה כי חלה ירידה בשיעור הרוכבים החובשים קסדה.
הפופולאריות הגדלה במהירות של כלי הניידות העירוני הפכה אותו לא רק לחלק בלתי נפרד מהתחבורה בישראל, אלא העלתה גם את המודעות לסכנות הטמונות בו. במהלך השנה החולפת נהרגו 17 רוכבי אופניים חשמליים בתאונות דרכים קשות, מספר הרוגים גדול מנתון 2017 ו-2016 גם יחד. בהן תאונת האופניים המטלטלת של הנער ארי נשר. במקביל לסכנות הגדולות הובהר זה מכבר כי אכיפת החוק אינה מספקת וביוזמת שר התחבורה, ישראל כץ, הורחבו סמכויות האכיפה והוענקו גם לפקחי רשויות מקומיות.
לפי הערכות המקובלות במשרד התחבורה, נעים כיום על הכבישים יותר מ-200 אלף זוגות אופניים חשמליים. לפי התקנות, ניתן לרכוב על אופניים חשמליים עם מנוע המספק לכל היותר 250 וואט, עם הגבלת מהירות רכיבה שאינה עולה על 25 קמ"ש ותוך התקנת אביזרי בטיחות שונים. יש להזכיר כי החוק מתיר רק לבני 16 ומעלה לרכוב על אופניים חשמליים.
לפני כשלושה חודשים אושרה בממשלה תוכנית הכוללת בין היתר מבחן ייעודי לרוכבי אופניים חשמליים כתנאי לרכיבה עליהם. תוכנית זו הוגדרה כמיועדת לסייע לכשירות הרוכב אך כוללת גם והגברת אכיפה וענישה ותיקוני חקיקה שיאפשרו החמרת ענישה על רכיבה שלא כחוק ושיווק כלים לא תקניים. אלא שבניגוד לשאיפת שר התחבורה, ועדת הכלכלה שדנה לאחרונה ביישומה החליטה לדחות את מרבית ההצעות בכחצי שנה (ל-1 ביולי), כדי לאפשר להגדרתה תקופת התארגנות ראויה לרוכבים.