הרכבת משחזרת
קרונות רכבת ישנים משנות ה-50 הועברו במבצע מורכב ממוזיאון ארץ ישראל למוזיאון הרכבת בחיפה לצורך שיפוץ. ב-2020 יוצגו שוב לציבור
אחרי שאלפי ילדים טיפסו עליהם ב-30 השנים האחרונות והגשימו לרגע את חלומם להיות נהגי קטר, יצאה השבוע הרכבת האחרונה ממוזיאון ארץ ישראל בתל אביב. במבצע מורכב, שארך שעות ארוכות לתוך הלילה ובליווי שיירה משטרתית, הונפו ופונו במשאיות מרמת אביב קרון נוסעים - קרון ניהוג של קרונוע 'אסלינגן' לשעבר, שנרכש במסגרת השילומים ב-1955 - ושני קטרי עיתוק קטנים, קרונית מנוע אף היא משנות ה-50 וכן קרון משא ארגזי ממלחמת העולם ה-2.
כולם למעט האחרון המשיכו את המסע אל מוזיאון הרכבת בחיפה, שם יעברו שיפוץ, ויוצגו שוב לציבור ב-2020. קרון המסע הועבר אל "מתחם הקטר" שבתחנת באר שבע התורכית, שם יצטרף לקטר הקיטור ששוחזר כקטר מס' 70414.
בעקבות תוכניות הפיתוח המעודכנת של מוזיאון ארץ ישראל הממוקם בקרבת פינת הרחובות שדרות רוקח ודרך נמיר בתל אביב, נדרש המוזיאון לפנות את תצוגת הרכבות ההיסטוריות שניצבה בו מאז 1988. נציגי המוזיאון פנו לפני מספר חודשים להנהלת רכבת ישראל ובעקבותיה סיכמו מנכ"ל הרכבת, שחר איילון, ומנכ"ל המוזיאון, עמי כץ, שהפריטים הרכבתיים יושבו לרכבת ישראל, שהציבה אותם בתל אביב בשעתו.
מרכבת ישראל נמסר: "אנו גאים לקבל ולקלוט שוב את הפריטים השזורים בהיסטוריה של מדינת ישראל. הם צפויים לעבור בחודשים הקרובים עבודות שחזור ושימור, וישולבו בתצוגות המוזיאון השונות, לרווחת המבקרים. אנו קוראים לכל חובבי הרכבת באשר הם, וגם לכאלה שאינם יודעים עדיין שהם חובבי רכבת, להגיע ולהתרשם מהמוצגים החדשים-ישנים".
ממוזיאון ארץ ישראל נמסר כי "הקרונות שהוצגו ב'אתר דרכים ומסילות' בשטחו המערבי של המוזיאון, היוו סיכון בטיחותי לקהל, ועל כן, פונו כאמור למוזיאון הרכבת. השטח המערבי של המוזיאון יעבור תכנון לקראת הקמת פארק אורבני ארכיאולוגי וישמש את המוזיאון לטובת הציבור".