שתף קטע נבחר

המונדיאל הגיע לישראל וחדשות דו-גלגלי נוספות

דוקאטי מפתחת תקשורת אוטונומית אופנוע-מכונית, הארלי-דייוידסון החשמלי יעלה 30 אלף דולר ומותג אופנועים איטלקי קלאסי נוסף עושה עליה

אירופה עדיין נמה תחת מעטה שלג כבד אך בארה"ב יש קצת יותר אקשן. תערוכת הטכנולוגיה CES שנערכה לאחרונה בלאס וגאס הציגה מספר חידושים בתחום המוטורי, מעניינת במיוחד הייתה מערכת תקשורת של דוקאטי ואודי המחזיקה במותג האיטלקי. מערכת המאפשרת לכלי רכב ל"שוחח" ולקבוע למשל תוך כדי תפעול עצמאי של מערכות הבלימה והתאוצה - למי יש זכות קדימה כאשר מגיעים לצומת.

 

איטליה ()

אז נכון, השקת מכונית כל-אוטונומית נדחית במספר שנים לפחות, ואופנועים אוטונומיים ספק אם נראה, אבל התעשייה והממסד מבינים כי יש להפקיע ככול האפשר את נושא הבטיחות מהנהגים-רוכבים ולהעבירו לשליטת מחשבים, מצלמות ורדאר. אלה משוחררים מרגשות, עייפות, מצבי רוח, אלימות ואגו, הנמנים על הגורמים המרכזיים לתאונות דרכים. במקומם יגיעו שיקולים ענייניים טהורים המחשבים מרחק, מהירות ומקדמי ביטחון ובאופן אירוני מסוגלים להעריך טוב מבני האדם את חשיבות החיים.

 

דבר אלי בביטים: דוקאטי אודי ופורד, בשיתוף קוואלקום, חשפו בתערוכת הטכנולוגיה CES בלאס וגאס מערכות בטיחות חדשות, שיותקנו לדבריהן בעתיד הקרוב באופנועים ובמכוניות שהן מייצרות. כך למשל, מערכת C-V2X מיועדת גם לתקשורת עצמאית בין מכוניות לאופנועים. כאשר כלי הרכב מתקרבים לצומת שאינו מרומזר או מתומרר, בודקת המערכת למי יש זכות קדימה ומתפעלת אוטונומית את כלי הרכב. התקשורת מתבצעת אגב בשלב מוקדם, ללא צורך בקשר עין בין כלי הרכב.

 

אודי-דוקאטי ()

מערכת זו מיועדת גם לסייע במניעת תאונות כתוצאה מכשלים בכביש כמו עבודות סלילה, ומניעת פגיעה במי שמוגדרים "פגיעים" כמו הולכי רגל ורוכבי אופניים. כל זאת באמצעות זיהוי מוקדם ובמידת הצורך תפעול אוטונומי של מערכות הרכב. דוקאטי אף הצהירה כי בשנת 2020 תשיק אופנוע מצויד ברדאר קדמי ואחורי להתרעה מפני התנגשות.

 

המונדיאל כבר כאן: המותג האיטלקי הקלאסי מודיאל כיכב בשנות ה-50 של המאה הקודמת במירוצי גרנד-פרי, ומאז נסגר ונפתח חליפות עד שחזר סופית (יש לקוות) לחיים ב-2014 על-ידי צאצאי המייסדים למשפחת בוסלי. כעת מגיע המותג לישראל - על-ידי קבוצת MOTO24 - עם אופנועים ספורטיביים בעיצוב קלאסי בנפחי 125 ו-300 סמ"ק, דגמי נייקד, ספורט, אנדורו וסופרמוטו. מחירים עדיין לא נמסרו אך היבואנית מדגישה כי אלה יהיו "נגישים".

 

מונדיאל ()
 

ותיקי הענף זוכרים אגב כי בשנת 2000 נעשה ניסיון להחיות את מונדיאל עם אופנוע סופרבייק שנקרא "פיגה 1000", עם מנוע V-טווין בנפח ליטר שהגיע היישר מהונדה SP1, וזה סיפור מעניין מאחר ולמעט חריג זניח בדמות היצרנית האיטלקית האקזוטית בימוטה, הונדה הגדולה לא מספקת מנועים ליצרנים אחרים, אולם הסכימה לחרוג ממנהגה במקרה של מונדיאל. הסיבה: ב-1957 הייתה זו מונדיאל שסיפקה את האופנוע אלוף הגרנד-פרי 125/250 שלה לסוישרו הונדה, מייסד היצרנית היפנית, כדי שילמד ויעתיק את הטכנולוגיה.

 

בהונדה לא שכחו את המחווה וחמישה עשורים אחר כך גמלה למונדיאל טובה. אולם הניסיון לא צלח והמונדיאל פיגה עם מנוע הונדה יוצר ב-35 יחידות בלבד בטרם פשט המפעל רגל ונותר סגור כ-10 שנים בטרם חזר לחיים, הפעם עם אופנועים צנועים ומציאותיים בהרבה אך בעלי המורשת הספורטיבית-ייחודית של החברה.

 

מוכרים בלבד: הונדה ישראל פותחת את 2019 עם הצעות מימון מיוחדות על מגוון רחב של אופנועים וקטנועים פופולאריים מכל הקטגוריות. הכלים מוצעים למכירה בתנאי מימון מעולים של עד 60 תשלומים ללא מקדמה ולמשך זמן מוגבל. בין הדגמים ניתן למצוא את הפורזה 300 שמחירו כולל אגרות ומע"מ כ-37 אלף שקלים, זמין לרכישה בתשלום חודשי של 684 שקלים בלבד. CB500X יימכר במסגרת מבצע המימון ב-955 שקלים לחודש ללא מקדמה.

 

הכוכב הגרמני של איטליה: אוכלוסיית איטליה מונה כ-60 מיליון בני אדם, פי 7.5 ממספר תושבי ישראל. ב-2018 נמכרו בה 220 אלף כלים דו-גלגליים, פי 12 מישראל ועלייה של 7.4% בהשוואה ל-2017. נתונים סופר-מרשימים ומהטובים בעולם. 93 אלף מהם היו אופנועים, ורבי המכר הם לא 125 קטנים אלא כלים של ממש. כך למשל, האופנוע הכבד הנמכר ביותר באיטליה היה ב.מ.וו R1200GS (עם 5,900 יחידות) הרבהה יותר מהמתחרה הישיר הונדה אפריקה טווין (3,394 יחידות) או ימאהה טרייסר 900 (2,641 יחידות).

 

 

ובכלל, אופנועי תיור-הרפתקה ואופנועי עירום שולטים בשוק האיטלקי, כאשר אופנועי הספורט אשר כיכבו עד לפני שנים ספורות נדחקים מטה. הספורטיבי היפני היחיד ברשימת 100 הנמכרים ביותר, ימאהה R1, מדורג במקום ה-81. אגב, דוקאטי פאניגאלה V4 החדש מדורג במקום ה-21 עם כמעט 900 יחידות.

 

החשמל של הארלי: תושבי ארה"ב יכולים להזמין את האופנוע החשמלי של הארלי-דייוידסון, לייבווייר. האספקה: אוגוסט הקרוב. המחיר:30 אלף דולר. גבוה מהציפיות ומושך לא מעט ביקורת שלילית בעיתונות האמריקנית. לטענת המקטרגים, כלי מתקדם שכזה אמור לפנות לדור הצעיר - ובינינו, כמה רוכבי הארלי מבוגרים אתם מדמיינים לכם על אופנוע חשמלי - אולם במחיר כזה, רק מעטים מהם יוכלו לרכשו. התוצאה: הארלי תמשיך לסבול מתדמית של יצרנית לזקנים. כמו קדילאק, אם חושבים על כך.

 

הארלי דייוידסון לייבווייר ()

ביקורת נוספת היא על טווח הנסיעה המוצהר לפי החברה, שעומד באופן רשמי על 177 ק"מ בלבד. זאת בזמן שאופנועים חשמליים מתחרים מגיעים לטווח גדול בהרבה. עם זאת, ההארלי המחושמל זוכה גם לשבחים, בין היתר על מערכות הבטיחות המבוססות מערכת אינרציאלית, על ממשק מתקדם לסלולאר לצרכי תקשורת, ניווט ואיסוף מידע, ועל היותו חשמלי אך לא חרישי. שכן הלייבווייר ישמיע צליל שלא יהיה מלאכותי-מוקלט כפי שחשבו תחילה אלא צליל של אחד הרכיבים המכאניים במערכת ההנעה. כאמור שיווק ההארלי החשמלי יחל בארה"ב, שאר מדינות העולם כולל ישראל יאלצו להמתין ל-2020 כדי לרכוש אותו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים