"אני מחפש שותפים כדי לייצר אצלכם רכב חשמלי"
Uniti השוודית מפתחת רכב עירוני, שייצורו יחל ב-2020. לואיס הורן, המייסד והמנכ"ל, מסביר על התפיסה הסביבתית של החברה ולא שוכח לפרגן למובילאיי ולחברות הסייבר בארץ: "יש לי הערכה גדולה לטכנולוגיות ישראליות"
"אני מחפש בישראל שותפים עסקיים שירצו להקים אצלכם מפעל לייצור המכונית החשמלית שלנו, ויימכרו אותה בארצכם ובאזור", אומר לואיס הורן, שמפתחת מכונית חשמלית עירונית הצפויה לעבור לשלב הייצור בשנה הבאה.
"יש לי הערכה גדולה לטכנולוגיות הישראליות, אתם מובילים עולמיים בתחום הראייה הממוחשבת עם חברות כמו מובילאיי, והסייבר לרכב. נפגשתי כבר עם כמה חברות ויכול מאוד להיות שנעבוד איתן", אומר הורן (34), שהגיע השבוע לביקור בישראל כאורח כנס SAE Connected and Automated Vehicle, בשיתוף מכון שמלצר לתחבורה חכמה באוניברסיטת תל-אביב.
יוניטי שונה מאוד מכמה סטארט אפים אחרים שהוקמו בשנים האחרונות כדי לייצר מכוניות חשמליות תואמות טסלה. המכונית שלה, יוניטי 1 ו-2, היא דווקא מכונית עירונית קטנה, עם 2 או 4 מושבים, סוללת 24 קילווואט שעה, עם מהירות מירבית של 130-150 קמ"ש, תלוי בדגם, וטווח מוצהר של 285 ק"מ. החברה גייסה עד היום 38 מיליון דולר, כשאת 1.2 מיליון הדולר הראשונים גייסה באמצעות מימון המונים. הורן ייסד אותה ב-2016, כאשר ניהל את לימודי הפיתוח העסקי באוניברסיטת לונד בשבדיה.
די יומרני להשיק מכונית חשמלית חדשה כשכל העולם ותעשיית הרכב כבר בדרך לשם.
"אנחנו עובדים אחרת, עם דגש על יעילות, על קיימות ופשטות. אנחנו מקווים שרוב הלקוחות יהיו חברות תחבורה שיתופית שישכירו את הרכב למנויים, או שנצליח ליצור מודל שהסוללה נשארת בבעלותנו והלקוח רוכש רק את המכונית וחוסך הרבה כסף. תא הנוסעים יהיה פשוט ונקי, בלי כפתורים ומנופים. רכב שיענה על צרכי התחבורה עם חתימה סביבתית מינימאלית".
אתם בונים מפעל בסילברסטון שבבריטניה, אבל בניגוד למקובל לא מתכננים מפעל אחד גדול, אלא כמה קטנים.
"אנחנו לא רוצים לשלוט בייצור, רוצים לעבוד במודל של אפל, לא של הנרי פורד או אילון מאסק. אפל מפתחת ומייצרת אבל משתמשת במפעלים חיצוניים לרוב הייצור. נשמח להעמיד ידע ורכיבים ליזמים שירצו לייצר את המכונית במפעלים אזוריים קטנים וזולים. מפעל שייצר בתחילה כמה אלפי מכוניות, ידנית, יעלה רק 50 מיליון יורו, שבריר מעלויות המקובלות. העבודה תהיה רובוטית בתחילה. המפעלים שלנו בכל מקרה יהיו קטנים ויעילים משל יצרניות קלאסיות, ללא סדנת צביעה למשל".
המכונית שלכם תהיה מאוד קלה, 450 ק"ג, בזכות שימוש בסיבי פחמן. זה חומר יקר שמשמש יצרנים רכב רק ברכבי יוקרה.
"סיבי פחמן כחומר גלם זולים מאוד, מה שמייקר את השימוש הוא תהליך ייצור החלקים שמשתמשים בהם. אנחנו פיתחנו תהליך הרבה יותר יעיל שמוזיל דרמטית את העלויות".
תצליחו לספק רמת בטיחות גבוהה ברכב כזה קטן?
"כן. תכננו בהתחלה שהרכב יהיה בתקינת קוודרוסייקל, אבל עברנו לרכב בתקינת 1M של מכונית רגילה כי הבנו שרק כך נוכל לעמוד בציפיות הבטיחות ואיכות הנסיעה. אנחנו מבצעים מבחני ריסוק דיגיטליים כבר עכשיו ונבצע מבחנים פיזיים לאב הטיפוס הסופי. יהיו לרכב גם כל מערכות הבטיחות האקטיבית. חלק מהמהנדסים שלי טוענים שנוכל להשיג 5 כוכבים במבחן הריסוק האירופי, אני יותר זהיר".
רכב שמכוון לקיימות ולמחיר זול לא נשמע מהנה במיוחד לנהיגה.
"אם ההנאה שלך היא מלנסוע 200 קמ"ש באוטובאן, זו לא תהיה המכונית עבורך. היא תוכל לנסוע 150 קמ"ש בכביש מהיר, אבל זו לא מכונית למרחקים ארוכים. היא כן תאיץ מ-0 ל-80 קמ"ש ב-3.5 שניות, ועם הממדים והמשקל שלה המהנדסים שכבר בוחנים את אב הטיפוס אומרים שיהיה לה אופי של קרטינג. אין הרבה יותר כיף מזה, בטח בעיר".
מה אתה מחפש משותף ישראלי?
"מישהו שמכיר את השוק, את האפשרויות לגייס תמיכה ממשלתית, ואת ההבנה והחזון שמכונית חשמלית היא הדבר הבא".