רגע לפני הפתיחה: הצצה לנמל התעופה רמון
מסועי המזוודות, עמדות הצ'ק אין, הדיוטי פרי, מגדל הפיקוח ומסלולי ההמראה - ביום שני זה יקרה: נמל התעופה החלופי לנתב"ג, שנבנה כ-20 קילומטרים צפונית לאילת, יחל את פעילותו. קפצנו לראות ולהתרשם
ביום שני הקרוב ייחנך בטקס חגיגי נמל התעופה הבינלאומי "רמון" בתמנע, כ-20 קילומטר צפונית לאילת. הנמל יחל לפעול לאחר חודשים של עיכובים, חלקם בגלל התנגדותם של הירדנים וחלקם בגלל שיפורים שהוכנסו במקום. עם תחילת הפעלתו, תועבר בהדרגה האחריות על השטח האווירי באזור מחיל האוויר לידי רשויות התעופה האזרחיות.
ההכנות לפתיחת נמל התעופה על שם אילן ואסף רמון נמצאות בישורת האחרונה. הבוקר (יום ה') ביקרו במקום שר התחבורה ישראל כץ, מנכ"ל רשות שדות התעופה יעקב גנות וראש עיריית אילת מאיר יצחק-הלוי, כדי לראות מקרוב את נמל התעופה המשלים לנתב"ג שצפוי לקלוט בשנתו הראשונה כ-4.5 מיליון נוסעים.
בתחילה יפעל נמל התעופה באופן מדורג עם טיסות הרצה מסחריות פנים-ארציות של "ישראייר" ו"ארקיע", ובהמשך יפעלו ממנו טיסות בינלאומיות של חברות זרות. "לפני כמה שנים עמדתי כאן על הר ממול, לא היה כאן כלום, ואמרתי, כאן יקום שדה התעופה הראשון אחרי הקמת מדינת ישראל", אמר השר כץ. "אני רואה את התוצאה היום והיא מרשימה, איכותית ומשתלבת גם בסביבה".
רונה רמון בטקס בנמל התעופה: "לפעמים חלומות מתגשמים"
כץ התייחס גם לקשיים שהערימו הירדנים, ואמר: "הם לא רצו שאקים כאן את השדה. אנחנו מנהלים דיאלוג עם הירדנים בלי לוותר על זכותנו להקים שדה. בסוף הוא יביא תועלת לכל הסביבה, כי יש מטוסים שיוכלו לנחות כאן ולא בירדן". השר כץ חנך בנמל פינת הנצחה לזכרה של רונה רמון, שהלכה לעולמה לפני חודש.
ביום שני הקרוב ייחנך הנמל בטקס חגיגי בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו, השר כץ ובכירים נוספים. ההחלטה להקים את נמל התעופה התקבלה, בין היתר, משיקולים אסטרטגיים - כדי שיהיה נמל תעופה חלופי לנתב"ג שיוכל לקלוט אליו מטוסים אם יהיו איומים בירי על נמל התעופה בן גוריון, כפי שקרה במהלך מבצע "צוק איתן" ב-2014, אז חברות תעופה שונות סירבו להגיע לישראל. כמו כן צפוי נמל התעופה לסייע בקליטת מטוסים בתנאי מזג אוויר קשים. כיום, מטוסים שמתקשים לנחות בנתב"ג נאלצים לעיתים לבצע נחיתת ביניים בקפריסין.
נמל התעופה "רמון" נבנה בסטנדרטים גבוהים של בטיחות, הוא רווי במערכות ממוחשבות וכולל מערכות טכנולוגיות מהמתקדמות בעולם. עלות ההקמה נאמדת ב-1.7 מיליארד שקלים, שהגיעו מתקציב רשות שדות התעופה.
הנמל כולל מערכת של בידוק ביטחוני עצמאי לטסים משדות התעופה הפנים-ארציים מאילת, שדה דב ונתב"ג. במהלך העבודות הוארך מסלול ההמראות והנחיתות ל-3.6 קילומטרים, במטרה לאפשר המראות ונחיתות של טיסות טרנס-אטלנטיות בשדה מכל מקום בעולם. במקביל הוכפל מספר רחבות החניה של המטוסים לכ-60, במטרה להגדיל את קיבולת המטוסים לנוכח תחזיות הגידול במספר הנוסעים.
שדה התעופה באילת ייסגר
נמל התעופה החדש משתרע על 3,500 דונם, מתוכם 35 אלף מטרים רבועים של שטח הנמל. הוא כולל מגדל פיקוח בגובה של כ-47 מטרים, עם מכשור מתקדם וטרמינל מרווח, שייתן מענה בשלב הראשון ליותר משני מיליון נוסעים בשנה, ולאחר הרחבת הפעילות ל-4.5 מיליון נוסעים בשנה. הנמל כולל עמדות חניה למטוסים רחבי גוף ובינוניים, עמדות חניה למטוסי טורבו-פרופ, אזורי תפעול, חנויות דיוטי פרי, בריכה ביולוגית בלב המבנה שאליה ניתן להביט מכל אולם, מערך כבישים חדש ומגרשי חניה לכלי רכב.
עם הפעלת הטיסות הארציות מ"רמון", צפוי להיסגר נמל התעופה באילת, דבר שיאפשר את פיתוחה של העיר צפונה. במטרה להגדיל את מספר התיירים בישראל החליט השר כץ להעניק פטור מאגרות לכל הטיסות הממריאות והנוחתות בנמל התעופה "רמון" למשך שלוש שנים. "המטרה היא לחזק את העיר אילת ולגרום לישראלים להעדיף את אילת על פני מקומות אחרים בחו"ל", אמר השר כץ.
ב"רמון" נפתחו גם חנויות דיוטי פרי המציעות מוצרים מגוונים, כגון אלכוהול, טבק, בשמים, קוסמטיקה, ממתקים, מוצרי אלקטרוניקה, חשמל, סלולר, משקפיים, ספורט, ספרים, מוצרי פופ, מזכרות וצעצועים, וכן בתי קפה ומסעדות. לרשות הנוסעים מנמל התעופה "רמון" יעמדו שירותי הסעה ללא תשלום בימי ההפעלה המסחרית המדורגת, עד 1 באפריל 2019. לאחר מכן, תושבי אילת יהיו זכאים לחניה חינם למשך 36 שעות.