בחירות 2019: כך תזהו משתמשים מזויפים ברשת
מספר יוזמות חברתיות כבר פועלות בערוצים רשמיים כדי למגר את הזיוף מהרשתות החברתיות לקראת בחירות 2019, אבל כנראה שזה ממש לא מספיק. זה בדיוק הזמן להתחיל להפעיל את מנגנוני הביקורת הפנימיים ולקרוא בספקנות את הפוסטים והתגובות
>> שדה הקרב של הבחירות: זה מה שצפוי לנו ברשתות החברתיות
>> מופע הבחירות של נתניהו: מימון המונים והביבי-בוט
החשש מפני משתמשים מזויפים קשור בהשפעה שלהם על השיח: מדובר בפרופילים שנפתחים בכמויות בפייסבוק, טוויטר ואינסטגרם, מופעלים בעזרת ממון רב על ידי בעלי אינטרס, ויוצרים תמונה פיקטיבית של השיח הציבורי. חשבו על הפעם האחרונה שבה ישבתם לגלול א הפיד בפייסבוק: גם אם לא עשיתם אי פעם לייק לשום עמוד של שום פוליטיקאי, ודאי נחשפתם לדיונים פוליטיים - שהולכים ומתגברים בייחוד עכשיו לקראת הבחירות. משתמשים מזויפים נכנסים לדיונים האלה, מגיבים בכמויות, משתפים ונותנים לייקים אחד לשני. נסו לחשוב איך מתקבלת אצלכם בראש תגובה עם 230 לייקים ורגשונים, לעומת תגובה עם לייק אחד.
במקרים חריפים יותר, משתמשים מזויפים גם משתפים תוכן שכולו פייק ניוז. השיתוף הבלתי אחראי הזה בשילוב האופי הוויראלי של רשתות חברתיות - חושפים ציבורים גדולים לתכנים בלתי מאומתים, ועשויים בסופו של דבר להשפיע על דעת הקהל, בייחוד במהלך מערכת בחירות.
פרויקט הבוטים הגדול של נעם רותם ויובל אדם מייצר בחודשים האחרונים כותרות סביב עוד ועוד חשיפות של רשתות בוטים. מדובר במיזם פרטי לחלוטין שהחל מתוך דאגה כנה לניקיון השיח הפומבי בטוויטר. כשהעדויות והתחקירים החלו להיערם והוכרז תאריך לבחירות 2019, היה ברור שהאופרציה הזו מוכרחה לקבל גם תנופה כלכלית. היעד לגיוס במסגרת קמפיין מימון ההמונים שלהם עומד על 100 אלף שקלים, 37 אלף מתוכם כבר גוייסו בהצלחה.
מיזם חברתי נוסף הוא זה של עמותת זזים, המפעילה קמפיינים חברתיים בתוך הרשת ומחוצה לה. בשבוע החולף החלה העמותה בקמפיין הקורא לפייסבוק להחיל את כלי השקיפות שלה גם בישראל לקראת מערכת הבחירות הנוכחית, באמצעות עצומה. "תעמולה אנונימית, כמו שאפשר לנהל היום בפייסבוק בישראל, עלולה להיות הרסנית להליך הבחירות הדמוקרטי", מסבירה רלוקה גנאה, מנכ"לית העמותה. "כל גורם מקומי או חיצוני יכול לפרסם כל דבר בפייסבוק, בלי פיקוח או ביקורת ציבורית ובניגוד לחוק מימון מפלגות. נהלי שקיפות שפייסבוק כבר יישמה בכמה מדינות בעולם כמו אירלנד, בריטניה וארצות הברית, יכולים לפתור חלק גדול מהבעיה".
זו ככל הנראה רק ההתחלה. ככל שתאריך הבחירות מתקרב והחשש מפני פייק ניוז והשפעתו על נקיון השיח הפומבי ברשתות החברתיות הולך וגובר, ייתכן שנראה עוד ועוד יוזמות מהסוג הזה. אבל לגייס ציבור וכסף, להפעיל רגולציה או לפעול מול ענקיות טכנולוגיה - הן משימות מורכבות כשהן תחומות בפרק זמן קצר כל כך. עד שאלה ירקמו עור וגידים האחריות מוטלת בעיקר עלינו, ציבור המשתמשים והמשפיעים, להפעיל את מנגנוני הביקורת הפנימיים שלנו ואת חוש הספקנות - מול שלל הדיונים, הפוסטים, התגובות והשיתופים שכבר עכשיו מציפים אותנו בפלטפורמות השונות.
לזהות את הזיוף
בניגוד למה שנהוג לחשוב, זיהוי של משתמשים מזויפים ברשתות החברתיות לא מצריך מאמץ מיוחד: בלי ידע קודם בתכנות או כתיבת קוד ובלי כישרון בלשי מודחק, כל מה שצריך זה רק לשים לב לכמה תמרורי אזהרה. ביקשנו מרן בר-זיק, מפתח ב-Verizon Media, את שלושת כללי האצבע שלו לזיהוי משתמשים מזויפים - אנושיים או אוטומטיים:
תמונות פרופיל אטרקטיביות מדי: משתמשים מזויפים צריכים ליצור פרופיל ברשת החברתית כמו כל משתמש. לפני שהזרקורים הופנו כלפי פייק ניוז ובוטים, אפשר היה להניח בזהירות שרוב המשתמשים שלהם תמונת פרופיל סתמית - של נוף למשל, הם כאלה שכדאי לחשוד באותנטיות שלהם. עם התרחבות המגמה הזיופים הפכו קצת יותר משוכללים, אלא שעכשיו מדובר בתמונות פרופיל של אנשים יפים מדי. בדרך כלל תמונות ממאגרים ברשת או כאלה שנמצאו באמצעות חיפוש פשוט. תמונה אטרקטיבית מדי גם עשויה להיות מצולמת בתנאים מקצועיים. כשעולה החשד, אפשר לבצע חיפוש הפוך בגוגל תמונות - ולראות איפה עוד הופיעה תמונת הפרופיל המדוברת ברחבי הרשת. פשוט נכנסים לגוגל, בוחרים בטאב התמונות ומעלים את הקובץ לסריקה.
מחסור גדול באינטראקציות אמיתיות עם קרובי משפחה ומכרים: "רוב האנשים בפייסבוק מקיימים קשר עם קרובי משפחה ומכרים בקיר שלהם", מסביר בר-זיק. "אם יש יותר מדי שיתופים ופחות מדי אינטראקציות אותנטיות עם חברי פייסבוק - אפשר להניח שמדובר בבעיה".
עיסוק אובססיבי בנושא אחד: "רובנו כותבים ברשתות החברתיות על כל מיני דברים", אומר בר-זיק. "לאו-דווקא על פוליטיקאי אחד, או על הבחירות. אם נגלול למטה, אפילו בפיד של נתניהו נמצא דברים לא שלא בהכרח קשורים לפעילות הפוליטית שלו". ואכן, כדאי לזכור שמשתמשים מזויפים, בין אם מדובר בתוכנות אוטומטיות או באנשים אמיתיים שמפעילים אותם - נוטים לעסוק בנושא שלשמו הם גויסו. במקרה כזה, קל מאוד להבחין במשתמש שהפעילות שלו ברשת החברתית מתחילה ונגמרת במפלגה כזו או אחרת, או בפוליטיקאי אחד.