נתניהו על התקיפה בסוריה: "מי שמאיים להשמיד אותנו יישא במלוא האחריות"
נמל התעופה בערבה ע"ש אילן ואסף רמון נחנך בנוכחות רה"מ, השר כץ, בני משפחת רמון ובכירים נוספים. נתניהו התייחס לפעילות חיל האוויר הלילה: "לא נעבור לסדר היום על ההצהרות של איראן שבכוותנה להשמיד את ישראל"
ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס בצהריים (יום ב') לתקיפה הנרחבת של חיל האוויר הלילה בסוריה ואמר כי "מי שמנסה לפגוע בנו - אנו פוגעים בו. מי שמאיים להשמיד אותנו יישא במלוא האחריות". את הדברים אמר נתניהו בטקס חנוכת נמל התעופה הבינלאומי "רמון" ע"ש אילן ואסף רמון בערבה, בהשתתפות שר התחבורה ישראל כץ, בני משפחת רמון, שגרירי מדינות ובכירים נוספים. ynet העביר את הטקס בשידור חי.
ראש הממשלה הוסיף: "אמש הלם חיל האוויר בעוצמה במטרות איראניות בסוריה לאחר שאיראן שיגרה משם טיל לעבר שטחינו. איננו עוברים לסדר היום מול מעשי תוקפנות אלה, מול ניסיונות איראן להתבסס צבאית בסוריה או מול ההצהרות המפורשות של איראן שבכוותנה להשמיד את ישראל, כפי שאמר רק עכשיו מפקד חיל האוויר של איראן. אנו פועלים גם נגד איראן וגם נגד הכוחות הסוריים שמסייעים לתוקפנות האיראנית".
לפני תחילת הטקס, ולציון ט"ו בשבט, נטעו נתניהו והשר כץ עצים עם שלושת ילדיהם של אילן ורונה רמון. בשדה האזרחי הראשון שנבנה מאז קום המדינה, כ-20 קילומטרים צפונית לאילת, צפויים לעבור כ-4.5 מיליון נוסעים בשנה. עלות הקמתו נאמדת ב-1.7 מיליארד שקל, והוא ישמש גם כחלופה לנמל התעופה בן גוריון בשעות חירום.
על נמל התעופה החדש אמר נתניהו: "החזון הציוני מתגשם כאן מן המסד עד הטפחות. היום השלמנו מפעל לאומי, שנים של עבודה, השקעה כבירה. שדה התעופה רמון ישמש את הדור הזה ואת הדורות הבאים. פה בתמנע מתגשמים שלושה יעדים לאומיים עיקריים: קידום התעופה הלאומית, הפרחת הנגב והערבה והוספת נדבכים לבניין יחסינו עם מדינות העולם. שדה התעופה החדש הזה מתווסף לנתב"ג, כתוספת אזרחית ראשונה של שדות תעופה למדינת ישראל. הוא יהיה מוקד שוקק פעילות של טיסות פנים וטיסות חוץ. הוא גם ייתן לנו עוד יכולות אסטרטגיות חשובות בזמני שגרה ובהתאם לצורך בזמני חירום.
"נמל תעופה רמון יתן תאוצה נוספת עצומה בהיקפה לנגב, לערבה, לעיר אילת. השער הלאומי של המדינה מקבל תוספת כוח בתחבורה, מסחר, תעסוקה, תיירות, נגישות מוגברת אל פנים הארץ ובדילוג קל אל חוץ לארץ. אילת וסביבתה תהיה עוגן של שגשוג.
"לכל זאת יש תנאי מקדים והתנאי הזה הוא הבטחת הביטחון. הגדר שהקמנו בגבול מצרים לאורך יותר מ-200 ק"מ בלמה כליל את המסתננים מסיני. הגדר המזרחית בערבה, כולל סביב שדה התעופה, תיתן לנו מעטפת הגנה מפני איומי הטרור של האסלאם הקיצוני. אנו נשלים את הגדר לאורך כל הגבול המזרחי שלנו. נקיף את מדינת ישראל בגדרות ההגנה ואנחנו גם נאפשר כביש מהיר מאילת ועד מטולה וקשר רכבתי וקשר כבישי ללא רמזורים, כפי שנהוג במדינות העולם. הגיע הזמן".
חודש לאחר פטירתה של רונה רמון, נחנך נמל התעופה שיחל לפעול באופן מדורג עם טיסות הרצה מסחריות, פנים ארציות, של חברות התעופה "ארקיע" ו"ישראייר". בהמשך יחלו לפעול גם טיסות מסחריות בינלאומיות של חברות תעופה זרות. בנוסף ישמש הנמל כשדה אלטרנטיבי לנתב"ג בשעת חירום.
"רמון" כאמור הוא השדה האזרחי הראשון שנבנה מאז קום המדינה. הוא תוכנן ונבנה בסטנדרטים גבוהים של בטיחות, הוא ממוחשב לחלוטין, כולל מערכות טכנולוגיות מתקדמות, וכן מערכת לבידוק בטחוני עצמאי לטסים משדות התעופה הפנים ארציים מאילת, שדה דב ונתב"ג.
נמל התעופה החדש משתרע על 3,500 דונם, מתוכם 35 אלף מטרים רבועים של שטח הנמל. הוא כולל מגדל פיקוח בגובה של כ-47 מטרים עם מכשור מתקדם, וטרמינל מרווח שייתן מענה ליותר משני מיליון נוסעים בשנה בשלב הראשון, ולאחר הרחבת הפעילות ל-4.5 מיליון נוסעים בשנה.
הנמל כולל עמדות חניה למטוסים רחבי גוף ובינוניים, עמדות חניה למטוסי טורבו-פרופ, אזורי תפעול, חנויות דיוטי פרי, בריכה ביולוגית בלב המבנה שאליה ניתן להביט מכל אולם, מערך כבישים חדש ומגרשי חניה לכלי רכב.
ב"רמון" נפתחו גם חנויות דיוטי פרי רבות המציעות מגוון של מוצרים וכן בתי קפה ומסעדות. לרשות הנוסעים יעמדו שירותי הסעה ללא תשלום בימי ההפעלה המסחרית המדורגת, עד ל- 1 באפריל השנה. לאחר מכן, תושבי אילת יהיו זכאים לחניה חינם למשך 36 שעות.
חברות התעופה שינחתו בנמל רמון יהיו פטורות מתשלום אגרות נחיתה, במטרה לעודד את החברות לנחות בשדה החדש.
עלות הקמת השדה נאמדת ב-1.7 מיליארד שקלים. שליש מעלות הפרויקט מומן באמצעות מכירת המקרקעין של שדה התעופה הישן באילת, שליש באמצעות רש"ת ושליש נוספים ממקורות חיצוניים.
במהלך העבודות הוארך מסלול ההמראות והנחיתות של השדה ל-3.6 קילומטרים, במטרה לאפשר המראות ונחיתות של טיסות טראנס-אטלנטיות בשדה מכל מקום בעולם. מספר רחבות החניה בשדה הוכפל ל-60 לנוכח תחזיות הגידול במספר הנוסעים - מה שיאפשר את הגדלת קיבולת המטוסים.
שדה התעופה באילת ייסגר
ההחלטה להקים את נמל התעופה התקבלה, ביו היתר, משיקולים אסטרטגיים. הנמל יהווה חלופה לנתב"ג בשעת חירום, או גם במקרים של איומים בירי בסביבתו כפי שקרה במהלך מבצע "צוק איתן" ב-2014. אז, נזכיר, חברות תעופה שונות סירבו להגיע לישראל. הנמל צפוי גם לסייע בקליטת מטוסים בתנאי מזג אוויר קשים. כיום, מטוסים שמתקשים לנחות בנתב"ג נאלצים לעיתים לבצע נחיתות ביניים בקפריסין.
עם הפעלת הטיסות הארציות מ"רמון", צפוי להיסגר נמל התעופה באילת. כדי להגדיל את מספר התיירים בישראל, החליט השר כץ להעניק פטור מאגרות לכל הטיסות הממריאות והנוחתות בנמל התעופה "רמון" למשך שלוש שנים.
"המטרה היא לחזק את העיר אילת ולגרום לישראלים להעדיף את אילת על פני מקומות אחרים בחו"ל", אמר כץ.