"כמו לעזוב בית": נפרדים משדה התעופה באילת
בעוד פחות מחודשיים ייסגר שדה התעופה בעיר הדרומית ועובדיו יעברו לנמל רמון. חזרנו אל תמונות הארכיון והסיפורים מהעבר הרחוק בניסיון לסכם 70 שנות פעילות בכתבה נוסטלגית אחת. "לא משנה מה יבנו בעתיד, כל פעם שיעברו כאן יגידו 'כאן היה פעם שדה תעופה'"
שדה התעופה באילת, שנפתח בשנה הראשונה לאחר הקמת מדינת ישראל, צפוי לסגור את שעריו ב-18 במרץ אחרי 70 שנות פעילות והיסטוריה תעופתית ענפה. העובדים, רובם תושבי העיר אילת, יעברו עם סגירת השדה לנמל התעופה הבינלאומי רמון שנפתח השבוע בתמנע כ-19 ק"מ צפונית לעיר הדרומית. זהו שיר פרידה.
במשרדו של מנהל נמל התעופה באילת, חנן מוסקוביץ, החלו השבוע בהעברת ארגזי הציוד הרבים למשכנם החדש בנמל התעופה רמון. הארגזים, בהם אלבומי תמונות, תעודות ושלל מסמכים, מקפלים בתוכם היסטוריה ענפה של אחד משדות התעופה החשובים והוותיקים בישראל.
"השדה הזה חקוק עמוק בליבנו ואנחנו לא ממש נפרדים", אמר השבוע מוסקוביץ בהתרגשות. "כל תושבי אילת יזכרו תמיד את השדה הזה, וכל פעם שהם יעברו כאן הם יגידו 'כאן היה פעם שדה תעופה'- זה לא משנה מה יבנו כאן בעתיד".
בשנת 1949, לאחר סיום מלחמת העצמאות וכיבוש "אום רשרש" במסגרת מבצע עובדה, הקים חיל האוויר הישראלי את שדה התעופה באילת כדי לחבר את העיר למרכז הארץ. בדצמבר 1950, עם היווסדה של חברת "ארקיע" שנקראה בהתחלה "אילתה", החלו לפעול בשדה התעופה טיסות פנים ארציות ללוד.
בהמשך הצטרפה לפעילות בשדה התעופה גם חברת התעופה הלאומית אל על. בהמשך ולאורך השנים החלו לפעול בשדה התעופה גם חברות נוספות, בהן חברות מאירופה וחברת התעופה "ישראייר".
שירלי גל-אזולאי, מנהלת תחנת "ישראייר" בשדה התעופה באילת, סיכמה בהתרגשות 22 שנות עבודה במקום. "אני זוכרת שבהתחלה היו לנו המון טיסות בשדה תעופה מאוד קטן", אמרה. "אני זוכרת שהיה לנו מאוד קשה לתת שירות ברמה גבוהה בגלל שלא היה מקום לכלום והיו המון נוסעים.
"בתור מי שגרה באילת יהיה לי מאוד קשה להתרגל לזה שיהיה פה שקט, אני כבר רגילה לרעש של המטוסים. רק ביום כיפור היה כאן שקט, אבל אנחנו נתרגל".
מנהל נמל התעופה באילת, מוסקוביץ, הוסיף ואמר: "אנחנו בעיצומו של תהליך הפרידה וחשוב להגיד תודה לעובדי נמל התעופה באילת ולגמלאים שהקימו והפעילו את השדה הזה במשך 70 שנה - מאז הנפת דגל הדיו באילת - במטרה לאפשר למטוסים לנחות כאן ולשמור על רציפות בין דרום הארץ למרכזה.
"לי ולעובדים זו זכות גדולה להיות שותפים לעבור לנמל תעופה חדש, זה חזון שיוצא אל הפועל אחרי שנים רבות. אני זוכר כאן בעיקר את האנשים שהשקיעו את כל כולם בקיומו של השדה, באירועים של שיטפונות, בטיפול בנוסעים, אלו רגעי העבודה מאוד מרגשים".
אבי חובר, ראש אגף תפעול בשדה התעופה באילת שמסכם 40 שנות עבודה, אמר כי יש הרבה קוריוזים שנצרבו בזכרנו לאורך השנים. "הדבר המשמעותי שמייחד את שדה התעופה באילת זאת המשפחתיות.
"כולם מכירים את כולם וכולם חברים של כולם", אמר וסיפר בהתרגשות על אחד האירועים הבלתי נשכחים: "בגלל שאנחנו קרובים לגבול ירדן, היה מטוס של אייר צ'רטר שהביא תיירים צרפתים לקלאב מד באילת, אבל בטעות המטוס נחת בעקבה.
המטוס הגיע לאילת גבוה לנחיתה, עשה סיבוב כדי לנחות שוב, אבל הטייס התבלבל ואז מגדל הפיקוח ראה אותו רץ על המסלול בעקבה. צוות הביקור של קלאב מד שבא לקבל את הנוסעים באילת חיכה לנוסעים שחשבו שחיילי הלגיון הירדני הם צוות הבידור מחופש.
"הרגשות מעורבים, מצד אחד השדה הזה הוא בית, זה כמו לעזוב בית. ומצד שני לעבור לשדה החדש זה אירוע מכונן כי עכשיו מדובר בשדה ענק וצריך להתמודד עם אתגרים גדולים. אני בטוח שנצליח בזה והעבודה הקשה עוד לפנינו".