דאלי קם לתחייה ובנקסי נכנס למוזיאון: חדש באמנות
היצירה הגרוסה של בנקסי תוצג במוזיאון בשטוטגרט, טכנולוגיה חדשנית תחייה את סלבדור דאלי שילווה מבקרים בתערוכה, וגם: מוזיאון שכולו מוקדש לפסולת?
בימים אלה מוזיאונים נאלצים להתמודד עם אתגרים חדשים, עקב שינויים בהרגלי צריכת האמנות בעידן הדיגיטלי. השבוע הצטברו כמה ידיעות מעניינות בנושא.
בנקסי נכנס למוזיאון
בנקסי שוב עלה לכותרות לאחר שציור שלו נגנב מדלת מועדון הבטקלאן בפריז, אבל עוד לפני כן קרה מהלך מעניין בנושא אחר הקשור לאמן: המוזיאון בשטוטגרט יקבל את היצירה הגרוסה של בנקסי בהשאלה לטווח ארוך. האישה שרכשה את היצירה, שכזכור גרסה עצמה לעיני הקהל במהלך מכירה פומבית בסות'ביס, לא ביטלה את העיסקה, ועתה היא משאילה אותה למוזיאון, שיציג אותה לצד מאסטרים כמו רמברנדט, הולביין, דושאן ופיקאסו. כך, באחת, בנקסי נכנס לפנתיאון המאסטרים הגדולים, וכל זאת בזכות תעלול שיווקי. מתוך הבנה של מורכבות העניין, המוזיאון אף יקיים סימפוזיונים בנושא בנקסי ויצירתו. דבר אחד בטוח, כשיבוא היום בו בעלת היצירה תרצה למכור אותה, היא תהיה שווה הרבה יותר מהמחיר בו נרכשה.
מוזיאונים עתידיים
כתבה הומוריסטית שפורסמה השבוע במגזין הניו יורקר, מציעה רעיונות למוזיאון חדשים: למשל, המרכז לפיענוח פוסטים לא ברורים, או מוזיאון לפריטים שהוזמנו אונליין ועברו את תאריך ההחזרה; או מה תחשבו על מוזיאון של אנשים שנולדו בזמן שלכם והישגיהם המקצועיים והפרטיים עלו על שלכם? על פי רשימה שמית, ניתן יהיה לחפש מידע על האקס, הבוס לשעבר, אולי החברה מהתיכון, ולראות כיצד חייהם התפתחו; מוזיאון הפסולת יאפשר למבקרים חובשי מסכות להתבונן על השאריות הלא רצויות של חייהם. ועוד הצעות שאולי יום אחד יתממשו, ואולי לא...
לטורים נוספים של דבי לוזיה ב-ynet
מה משך מעל מיליון מבקרים למוזיאון תל אביב?
מוזיאונים מאמצים טכנולוגיה
אפשר להצביע על כמה מגמות חדשות בעולם המוזיאונים בניסיון לשמור על הרלוונטיות של המוסדות, שכבר נחשבים לדינוזאורים בעולם הדיגיטלי. מגמה אחת היא של תצוגות אינטראקטיביות המערבות את המבקר, שמקורן כנראה במוזיאונים של ילדים, המעודדים לגעת ולהפעיל את המוצגים.
מגמה נוספת שללא ספק תופסת תאוצה היא אימוץ טכנולוגיות חכמות. הבשורה האחרונה בנושא מגיעה ממוזיאון דאלי בפלורידה, בו תיפתח באפריל תערוכה חדשה, לרגל 30 שנה למותו של האמן. באמצעות טכנולוגיית בינה מלאכותית, דמות וירטואלית של דאלי עצמו תלווה את המבקרים, כך שהוא יספר על עצמו בקולו ובדמותו הווירטואליים.
אמנות גיוס הכספים
אוסף הבארנס הוא אחד מאוספי האמנות הפרטיים המפורסמים והאהובים בארצות הברית. אלברט בארנס, שעשה את הונו בתחום הרוקחות, החל לאסוף אמנות בתחילת המאה ה-20 במטרה ליצור את האוסף הגדול ביותר של אמנות מודרנית. ב-1922 ייסד את האוסף, שמכיל כ-4,000 פריטים והפך למוזיאון בפילדלפיה. לקראת שנת המאה לייסוד הבארנס, יצאו במוזיאון למבצע שאפתני - גיוס תרומות בסך מאה מיליון דולר עבור המשך תפקודו. עד כה נאסף כבר מעל שליש מהסכום.
התופעה של מוזיאונים פרטיים, בעיקר בארצות הברית, תורמת משמעותית לעושר התרבותי של החברה. לצד זאת, אחד התנאים של מוזיאונים פרטיים (שאף נהנים מהקלות מס משמעותיות), הוא שהכניסה אליהם תהיה חופשית. בימים אלה בעייתי מאוד להסתמך על תקציבים ממשלתיים, וכך מצא הבארנס דרך לנצל את הפופולריות שלו ולגייס כספים מתומכיו.
וגם ספר אחד
לסיום, ספר חדש על אמנות ישראלית הוא תמיד סיבה לחגיגה. הפעם מדובר בספרה של ד"ר דליה מנור "אמנות בציון", העוסק בקשר בין אמנות ואידיאולוגיה, עם צמיחתה של אמנות ארץ ישראלית בשלושת העשורים הראשונים של המאה העשרים. לאורך תולדות האמנות הישראלית קיים מתח בין הרצון להתחבר למקום לבין הרצון להתחבר למגמות אמנותיות של העולם המערבי. מנור בודקת כיצד מיתרגמת האידיאולוגיה הציונית לדימויים שהפכו לנכסי צאן ברזל של תולדות האמנות הישראלית // הוצאת מוסד ביאליק.
הכותבת היא חוקרת תרבות, וכותבת על אמנות מדי שבוע