סושיאל קלאב: פייסבוק מציינת 15 שנות קיום
15 שנה חלפו מהיום שבו הושקה פייסבוק: איך היא הצליחה "לחבר את העולם" עם יותר משני מיליארד משתמשים, מה הפך את השנה האחרונה לקשה בתולדותיה (ולשיעור חשוב בפרטיות עבור כולנו) ולמה הגיע הזמן שנפסיק לחשוב עליה רק כעל רשת חברתית? פרויקט מיוחד
בתוך 15 שנים הפכה פייסבוק לכל כך פופולרית, שכל משפט שנכתב עליה מצלצל כמו קלישאה חבוטה: הרשת החברתית לסטודנטים הפכה למדינה הגדולה בעולם - עם יותר משני מיליארד אזרחים; הלייק הוא מטבע עובר לסוחר; פייסבוק עושה אותנו שמחים; פייסבוק מכניסה אותנו לדיכאון; פייסבוק מאזינה לנו, עוקבת אחרינו, מרעילה אותנו; פייסבוק מחברת בינינו, מארגנת אותנו, נותנת לנו קול; פייסבוק היא המסמר האחרון בארון המתים שנקרא פרטיות; וכנראה המשפט הכי שחוק - פייסבוק היא רשת אנטי-חברתית, שהפכה אותנו מיצורים שמחים ומתקשרים לזומבים שמעדיפים להעביר את השעתיים האחרונות בסוף כל יום על הספה בגלילה אינסופית של הפיד. זה התחיל במעונות של הרווארד, המשיך בהמצאה ההיסטורית של כפתור הלייק והגיע ליותר משני מיליארדים משתמשים בעולם. אבל עכשיו הרשת החברתית נמצאת בתקופה הקשה בתולדותיה - פרצות אבטחה, פייק ניוז, הפרת פרטיות וצעירים שפשוט לא חושבים שהיא מגניבה מספיק. לכתבה המלאה >>
קרה לכם שישבתם עם חברים ודיברתם על משהו - ואז, אחרי כמה דקות, הופיעה פרסומת בפייסבוק לדבר הזה בדיוק? יכול להיות שגם אתם נפלתם קורבן למזימה הזדונית של פייסבוק, שמאזינה לכל המשתמשים שלה באמצעות הטלפון החכם? פרסומת אחת שקופצת בתזמון מדויק מספיקה כדי לאשר לנו את קנוניית ההאזנות של פייסבוק, אבל העובדות קצת יותר מורכבות: איך עובד פרסום ממוקד, מה פייסבוק מרוויחה מזה ועד כמה האזנות אפשריות מבחינה טכנית? זהו ההסבר המלא, אחת ולתמיד. לכתבה המלאה >>
להגדיר את פייסבוק כרשת חברתית זה כמו לכנות את גוגל מנוע חיפוש: ענקיות הטכנולוגיה החלו את דרכן עם מוצר אחד מוגדר וחינמי, וצמחו לכדי תאגידים בעלי שליטה כמעט מוחלטת בשוק הפרסום באינטרנט, החולשים על שורה של שירותי רשת, אפליקציות ומוצרים. בדרך כלל כשעוסקים בפייסבוק מוזכרות גם וואטסאפ ואינסטגרם באותה נשימה - הרכישות המשמעותיות שלה, שצמחו לשירותים מובילים עם למעלה ממיליארד משתמשים בכל אחת מהחברות. גם ההשקעה של פייסבוק בתחומי ה-VR וה-AR (מציאות מדומה ורבודה) היא לא סוד כמוס, במיוחד מאז רכישת אוקולוס והשקת האוקולוס ריפט - משקפי ה-VR שפותחו על ידי החברה. אבל לצד כל אלה, יש הרבה מאוד פרויקטים שנעשים בפייסבוק מתחת לרדאר, במעבדות המחקר וכמעט ללא כיסוי תקשורתי. לכתבה המלאה >>
בדיון הנצחי על פרטיות ברשת במאה ה-21, יש מי שמספידים את הפרטיות ומזלזלים בחשיבות שלה באופן עקבי למדי: בדרך כלל מדובר בקולות מטעם חברות הטכנולוגיה, שמודל הרווחים שלהן נשען במידה רחבה על המידע שלנו, המשתמשים. "תסתכלו מה קורה עם הדור הצעיר", הם יגידו בדרך כלל, "להם בכלל לא אכפת מפרטיות". אחת הענקיות האלה היא פייסבוק - שהחלה את דרכה כרשת חברתית והפכה במהירות לתאגיד פרסום אינטרנטי שמתחרה ישירות רק בגוגל. בשנה האחרונה החלה התעוררות ממשית לנושא הפרטיות בקרב משתמשי פייסבוק, שנאלצו להתמודד עם שורה של כישלונות אבטחה, דליפות מידע ושערוריות שיצרו משבר אמון קשה בין הענקית לבין יותר משני מיליארד המשתמשים שלה. למדריך המלא >>
אם אתם מוצאים עצמכם מכורים לקבוצות פייסבוק, או סתם גוללים כדי לצפות בסרטונים מצחיקים, אם כל השיחות המשמעותיות שלכם מתקיימות בוואטסאפ, ואם אין יום שעובר בלי שתעלו לפחות סטורי אחד לאינסטגרם - תהיו בטוחים שפייסבוק כבר יודעת עליכם די הרבה. לא הכל רלוונטי או בכלל נכון, אבל המידע שאתם מעניקים לה שווה בשבילה די הרבה כסף. אז פייסבוק אוספת עלינו מידע? בואו נאסוף עליה בחזרה. היכנסו למבחן הלייק, ובדקו כמה אתם באמת יודעים על הענקית הטכנולוגית שהשתלטה לנו על החיים. לחידון המלא >>