אריזת החיסכון הייתה יקרה יותר: יינות ביתן תיתן הנחה על קמיל בלו
צרכנית הגישה תביעה ייצוגית נגד יינות ביתן, בטענה שהרשת מכרה בקבוקי סבון קמיל בלו של ד"ר פישר ב"אריזת חיסכון" של 1 ליטר - שלא הייתה חסכונית לעומת גודל 750 מ"ל שנמכר עם כיתוב: "50% מתנה". עוד נטען שגודל 750 מ"ל היה לכאורה יקר יותר בהשוואה ל-100 מ"ל לעומת מוצר זהה בגודל 500 מ"ל. הפשרה: הרשת תיתן הנחה של 15%-10% על המוצרים
טענות לאריזת חיסכון לא חסכונית והנחה בגובה של 50% שאינה מגולגלת עד הסוף לצרכן ביינות ביתן: צרכנית שהגישה תביעה ייצוגית נגד הרשת - טענה שזו מכרה מוצרים של ד"ר פישר באופן מטעה.
ממזון ועד דיור - כך זינקו המחירים בישראל תוך עשור
קוקה קולה מעלה מחירים: פריגת ומשקאות מוגזים יתייקרו בעד 3.2%
פשרה בייצוגית: "סבון" תחלק מוצרים בחינם לקונים באתר
מדובר בסבון רחצה קמיל בלו קלאסיק 1 ליטר עם הכיתוב: "אריזת חיסכון" וסבון רחצה קמיל בלו קלאסיק 750 מ"ל על גביו הוטבע הכיתוב: "50% בחינם", כשבעצם נטען כי מחירם היה גבוה ל-100 מ"ל לעומת מוצרים בגודל קטן יותר.
אחרי ארבע שנים של דיונים, הצדדים הגיעו להסדר פשרה לפיו יינות ביתן תתרום לצדקה ותפצה צרכנים. ההסדר הוגש לאחרונה לאישורו של בית-המשפט המחוזי בתל אביב.
הכיתוב הוסר מהמוצרים, הצרכנים יקבלו הנחה של 15%-10%
לאחר הגשת הבקשה לאישור התביעה כייצוגית (ת"צ 52058-05-14), יינות ביתן הסירה את המוצרים ממדפי סניפיה, כך שההצהרות האלה הוסרו כליל מאריזות המוצרים. לפי הסכם הפשרה, ככל שהמוצרים הללו ישווקו בעתיד במתכונת זו, אזי מחירם יהלום את מצג האריזה באופן יחסי לאריזות קטנות מקבילות של המוצר.
נוסף על כך, יינות ביתן מוכנה להעמיד 250 אלף שקל פיצוי לציבור. 125 אלף מהסכום יועבר כ"הטבה" לצרכנים בסניפי הרשת. הלקוחות יזכו בהנחה של 15%-10% בגין רכישות קמיל בלו בגדלים: 750 מ"ל וליטר. ההנחה תינתן במשך 12 חודשים, או עד למיצוי שווי ההטבה – לפי המוקדם מביניהם. אם סכום ההנחה לא ימוצה – השארית תועבר לעמותת "לתת". בנוסף, 125 אלף שקל מהסכום יועברו לקרן לתובענות ייצוגיות.
דבר מתן ההטבה יוצג בסניפים בשלט בולט שיוצג בסמוך למוצרים בכל נקודות המכירה הקמעונאיות. זה פיצוי שלצרכנים יהיה קשה לבדוק את טיבו, שכן המחירים ברשת במילא משתנים לפי מבצעים. בנוסף, הרשת תשלם 7,000 שקל לצרכנית המבקשת לתבוע ו-90 אלף שקל לבאי כוחה.
טענות הצרכנית מול טענות הרשת
התובעת הייצוגית טענה בבקשה לתביעה כי הרשת "כבלה את הצרכן בהטעייתה לרכוש מוצר יקר יותר, מקום בו אילולא לא היה מצוין כי עסקינן באריזת חיסכון, היה מסתפק הצרכן באריזה רגילה ו/או הקטנה יותר באופן יחסי".
לטענת הצרכנית שתבעה, היא קנתה "אריזת חיסכון" של סבון רחצה קמיל בלו "קלאסיק" בתכולת 1 ליטר וגילתה כי המחיר לא היה נמוך כלל בהשוואה לאריזת 750 מ"ל וחמור מכך - המחיר ליחידת מידה אף היה גבוה משמעותית בהשוואה לאריזה הקטנה יותר: אריזת החיסכון עלתה 30 שקל, כלומר 3 שקלים ל-100 מ"ל. הרשת מכרה את אותו מוצר בתכולה של 750 מ"ל ב-13 שקל: 1.73 שקל ל-100 מ"ל. כלומר, "אריזת החיסכון" הייתה לכאורה יקרה יותר לטענתה ב-73%. עוד טענה כי לו הייתה רוכשת שני בקבוקים של 750 מ"ל הייתה מקבלת 1.5 ליטר ב-26 שקל - מחיר נמוך מהמחיר בו הרשת מכרה את "אריזת החיסכון" שנפחה - ליטר. הנזק הכספי שלה עמד על 12.7 שקלים.
בנוסף היא גילתה שגם גודל 750 מ"ל עלול להטעות, שכן על גבי אריזתו נכתב: "50% חינם". התובעת השוותה אותו לאריזת 500 מ"ל של אותו המוצר, שעולה 17 שקל. לכאורה בהחלט מחיר גבוה יותר מ-13 שקל שהיא עלות המוצר בגודל 750 מ"ל, אך מבדיקת המחיר ליחידת מידה עולה שעלולה להיות גם פה הטעיה.
המוצר בגודל 750 מ"ל משווק כ-"50% חינם", כך שהצרכן משלם רק על חצי מהכמות: 375 מ"ל (750 מ"ל לחלק ל-2) ועל החצי השני הוא לא משלם כלל. כיוון שלפי גודל הבסיס, 500 מ"ל, המחיר ליחידת מידה עומד על 3.4 שקלים ל-100 מ"ל, אזי היה עליה למכור את גודל "50% חינם" ב-3.4 שקלים כפול 375 מ"ל ששווים 12.75 שקל. התובעת הייצוגית טענה כי הצרכנים שילמו 25 אגורות יותר. בנוסף טענה שהסימון של הרשת ליחידת מידה על המדף היה לוקה בחסר כשמדובר באריזות אלה.
יינות ביתן טענה בין היתר, שאריזת ה-500 מ"ל היא "הגודל הרגיל" של המוצר ומחירה 17 שקל, כך שאריזת 1 ליטר שעולה 30 שקל היא בהחלט חסכונית לעומתה (הייתה אמורה לעלות 34 שקל) ולא נכון להשוות את החיסכון שהיא מגלמת לאריזת 750 מ"ל, שהיא אריזת מבצע אחרת, וזמנית, שהעניקה הנחה עמוקה יותר. עוד טענה כי אינה מחויבת לתת את המחיר ליחידת מידה – במבצע.