2018 - השנה הכי גרועה בשוק הסמארטפונים
1.4 מיליארד סמארטפונים נמכרו בשנה שעברה - ירידה של 4.1% לעומת 2017. סמסונג עדיין מובילה ואפל אחריה, אבל המתחרות הסיניות ובראשן וואווי ממשיכות להתחזק. טכנולוגיית ה-5G והסמארטפונים המתקפלים עשויים להחזיר את הצמיחה לשוק ב-2019, אבל המחירים יעלו
זאת הייתה השנה הגרועה ביותר בשוק הסמארטפונים: השוק התכווץ ב-4.1%, ורק כ-1.4 מיליארד מכשירים נמכרו ברחבי העולם בשנת 2018 - כך עולה מדו"ח שפרסמה אמש (יום ד') חברת המחקר IDC. סמסונג ממשיכה להיות היצרנית מספר אחת בשוק ואפל במקום השני אחריה, אבל המתחרות הסיניות ממשיכות לנגוס בנתח השוק שלהן.
לדברי ריאן רית', אנליסט בכיר ב-IDC, שוק הסמארטפונים נמצא בקשיים ומלבד כמה שווקים שבהם יש צמיחה משמעותית - הודו, אינדונזיה, וייטנאם ודרום קוריאה - "לא הייתה הרבה פעילות חיובית ב-2018". בין הסיבות: אי-ודאות פוליטית וכלכלית, תסכול מהמחירים הגבוהים ונטייה של הצרכנים שלא להחליף את המכשירים בתדירות גבוהה כמו בעבר.
סמסונג המשיכה להוביל את השוק והנתח שלה עמד על 20.8% בשנת 2018, אבל מדובר בירידה של 8% לעומת 2017. ב-IDC אומרים כי יהיה מעניין לראות אם תצליח לשמור על המקום הראשון בעזרת מכשירי ה-5G שהיא מתכוונת להשיק השנה.
אפל הצליחה לשמור על המקום השני עם נתח שוק של 14.9%, על אף שהיריבה הסינית וואווי הצליחה לעקוף אותה ברבעונים האחרונים. מדובר בירידה של 3.2% לעומת 2017, וב-IDC מציינים כי זה לא מפתיע בהתחשב בעובדה ששני השווקים המרכזיים שלה, ארה"ב וסין, עברו את השנה הגרועה ביותר אי פעם. אפל לא צפויה להוציא מכשיר 5G ב-2019, מה שצפוי להקשות עליה. בשביל להצליח היא תצטרך "אייפון חזק, ויותר מזה, אקו-סיסטם. אם מישהו מסוגל לעשות את זה, זאת אפל - אבל זה לא יהיה קל עם כל הלחצים בשוק".
לסמסונג ולאפל יש סיבות לחשוש מוואווי, היצרנית הסינית שלמרות כל הקשיים השנה נתח השוק שלה זינק ב-33.6%, והוא עומד כעת על 14.7% - קרוב מאוד לאפל. ב-IDC מציינים כי כמעט חצי מהמכירות של וואווי מקורן במותג הונור שבבעלותה, שממשיך להתחזק. חצי מהמכירות של וואווי הן בסין, אבל הנתון הזה יורד ככל שההצלחה הבינלאומית שלה גדלה.
במקום הרביעי ניצבת היצרנית הסינית שיאומי, עם זינוק מרשים של 32.2% השנה ונתח שוק של 8.7%. השווקים העיקריים שלה הם סין, הודו ואינדונזיה, אבל היא זכתה להצלחה גם במערב אירופה ובמיוחד בספרד. סדרת רדמי שלה ממשיכה להוביל בשווקים המתפתחים, אבל הסמארטפונים מסדרת מי מיקס/מקס/פרו הופכים למתחרים משמעותיים בקטגוריית מכשירי הדגל בזכות המחירים האטרקטיביים.
את החמישייה סוגרת עוד יצרנית סינית, אופו, עם נתח שוק של 8.1% - עלייה של 1.3% לעומת
השנה הקודמת. ב-IDC מציינים כי אף שלא מדובר בצמיחה משמעותית, זה עדיין מרשים בשביל חברה שפועלת בעיקר בסין, שם התכווץ שוק הסמארטפונים ב-10% השנה. הודו ואינדונזיה הן שווקים מרכזיים נוספים של אופו, וסדרת A שלה זוכה להצלחה בהם.
ב-IDC מעריכים כי על מנת להתמודד עם חוסר הרצון של הצרכנים לשדרג את הסמארטפונים שלהם, היצרניות צריכות למצוא איזון בין פיצ'רים חדשים, עיצוב משכנע ומחיר נגיש. "הדור החמישי והמכשירים המתקפלים שיגיעו השנה עשויים להפיח חיים חדשים בתעשייה, אבל זה תלוי בצורה שבה היצרניות וחברות התקשורת ישווקו את היתרונות של הטכנולוגיות האלה".
הטכנולוגיות החדשות הללו צפויות להעלות את המחיר הממוצע למכשיר, ו"כדי להיאבק בכך, חברות התקשורת ורשתות השיווק יצטרכו להציע תוכניות טרייד-אין כסוג של סבסוד למכשירים החדשים".
חברת Counterpoint פרסמה גם היא דו"ח שנתי על שוק הסמארטפונים, עם נתונים דומים אך גם שונים במקצת. בחברה מצביעים על כך שוואווי צפויה לעקוף את אפל בשנת 2019 ולהפוך ליצרנית הסמארטפונים השנייה בגודלה, אלא אם תספוג סנקציות חדשות מצד הממשל האמריקני. כמו כן, בחברה מציינים כי קבוצת BBK הסינית - שבבעלותה המותגים אופו, רילמי, וויוו ו-וואן פלוס - היא כבר עכשיו למעשה היצרנית השלישית בגודלה בעולם בזכות המותגים שלה.