רגע לפני הבחירות: נתניהו מקדם תוכנית תשתיות ב-200 מיליארד שקל
במסגרת התוכנית יושקעו בשנים הקרובות 196 מיליארד שקל בסלילת מסילות וכבישים חדשים, הקמת מתקני אנרגיה, בית חולים חדש בבאר שבע, שתי תחנות כוח בשילוב גז ומים ועוד. האם בעיצומה של מערכת הבחירות יצליח רה"מ לקיים את ההבטחה לקידום תוכנית התשתיות העצומה?
בעיצומה של מערכת הבחירות, משרד ראש הממשלה מפרסם את ספר "תשתית לצמיחה לשנת 2019". מדובר בתוכנית בעלות כוללת של 196 מיליארד שקל, להשקעה בתשתיות בשנים הקרובות. עם זאת, לנוכח קיצוצי התקציב הצפויים לאחר הרכבת הממשלה, לא בטוח בכלל שחלק גדול מהסעיפים לא יישארו רק על הנייר. לא ברור גם האם ראש הממשלה בנימין נתניהו יזכה להיות זה שיגזור את הסרט.
ינואר מדמם בענף הבנייה - 3 הרוגים ו-12 פצועים
הבריטים חוששים לפתוח את הארנק: הוריקן הברקזיט ביטוח לאופניים חשמליים? ההפקרות שפוגעת בכולנו
הספר מרכז בתוכו את כלל פרויקטי התשתיות הפיזיים בביצוע, בתקצוב או באישור משרדי הממשלה ויחידות הסמך, שנמצאים תחת אחריותם. תוכנית התשתיות כוללת 207 פרויקטים בסך הכל, חלקם בבעלות פרטית, שהקמתם תחל או תסתיים בין השנים 2018-2022.
>>לסיפורים הכי חמים במדור כלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הספר - עדכון תוכנית שפורסמה ב-2017
הרשימה כוללת כל פרויקט תשתית שאומדן עלותו מעל 100 מיליון שקל, על בסיס דיווחי משרדי הממשלה, וכן שעבר בדיקת כדאיות כלכלית, או שמופיע בהחלטת ממשלה או בסיכום תקציבי. מחצית מהתקציבים שיושקעו בתשתיות - 98 מיליארד, ימומנו בשיטת PPP (מימון משותף ממשלתי ופרטי).
מדובר בעדכון של התוכנית, שפורסמה בספטמבר 2017 ושכללה 147 פרויקטים בעלות של 116 מיליארד שקל. עדכון התוכנית כולל הרחבה של מספר הפרויקטים וצירוף של פרויקטי תשתית ממשרדים נוספים, בהם הביטחון, האוצר, העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, החינוך, התקשורת ורשות הספנות והנמלים.
במשרד רה"מ הדגישו, כי ריכוז הפרויקטים בספר אחד נועד לייצר שפה משותפת על עולם התשתיות, ולאפשר לציבור לעקוב אחר ביצוע הפרויקטים כדי לוודא שהם עומדים בזמנים המובטחים. "חוללנו מהפך בתשתיות בישראל", אמר רה"מ נתניהו. "אנו רואים זאת בכבישים, ברכבות, בהוצאת הגז מהים ועוד. תנופה זו תגבר עוד יותר בשנים הקרובות".
עלייה בהשקעות בהסעת המונים
בספר בולטת מאוד עליה מאוד משמעותית בהשקעות בהסעת המונים: 100 מיליארד שקל בסך הכל. בהם -
קו רכבת קלה (הקו האדום), שיחבר את פתח תקוה, בני ברק, רמת גן, תל-אביב ובת ים בעלות של 16 מיליארד שקל; צפי לסיום: 7 שנים.
הקו הכחול בירושלים שכולל בניית קו רכבת קלה בירושלים משכונת רמות בצפון ועד שכונת גילה בדרום עם שלוחה לעמק רפאים. עלות הקמה 10 מיליארד שקל וצפי לסיום 7 שנים.
חברת ”נתיבי ישראל“ - כביש 16 - כביש כניסה חדש לירושלים מכיוון מערב, המחבר בין כביש ארצי מס' 1 מאזור מוצא לגבעת שאול ולרחוב בייט בירושלים, סמוך למחלף גבעת מרדכי בשדרות מנחם בגין. הכביש יכלול שתי מנהרות: האחת תחת שכונת הר נוף והשנייה תחת שכונת יפה נוף. בנוסף, שלושה מחלפים, הכוללים גישור באזור מוצא, נחל רבידה וצומת בייט. הפרויקט יושלם תוך 4 שנים ועלותו 1.1 מיליארד שקל.
הרחבה של הנתיבים המהירים לתל-אביב (תוספת של שלושה נתיבים מהירים בצפון, מזרח ודרום) בעלות של 4.7 מיליארד שקל.
בתחום האנרגיה: הקמת שני פרויקטים של מחז"מים (מחזור משולב תחנת כוח עם טורבינת גז ומים) בהיקף 4.8 מיליארד שקל כחלק מרכזי ברפורמה בשוק החשמל.
בתחום הבריאות: מדובר על הקמת בית חולים חדש בבאר שבע תוך חמש שנים. העלות אינה ידועה. חיזוק בתי החולים הפסיכיאטרים.
משרד האוצר: פרויקט הקמת בינוי משרדי ממשלה בהיקף 70 אלף מ"ר בעלות 700 מיליון שקל. צפי לסיום: ארבע שנים.
משרד הבטחון: הקמת קריית מודיעין בצומת שוקת והעברת מרבית יחידות המודיעין. עלות ביצוע: לא פורסם. צפי לסיום: חמש שנים.
פינוי כנף 15 משדה דב והעתקת יכולות מרכזיות למחנה חצור.
המשרד להגנת הסביבה:
הקמת מתקן להשבת אנרגיה מפסולת תוך שלוש שנים. המתקן יטפל ב-1500 טון פסולת ביום.
משרד החינוך: בניית 2,550 כיתות לימוד וגני ילדים כל שנה, חיזוק 80 מבנים כל שנה והנגשת 127-132 בתי ספר בשנה.
משרד העבודה ומשרד התקשורת לא הרחיבו במסירת דיווח לספר התשתיות: משרד העבודה דיווח רק על תכנון ובנייה של 350 מעונות יום. משרד התקשורת דיווח רק על יציאה למכרז תדרים לטכנולוגיות סלולר - דור 4 ו-5. אף מילה על תשתיות אינטרנט והתקנת סיבים אופטיים.