שתף קטע נבחר
 

תמרור אלקטרוני יזהיר מפני התנגשות משאיות בגשרים

פרסום ראשון: בהאקתון ראשון מסוגו בישראל, שנערך בסוף השבוע, הוצגו פתרונות לחברות ממשלתיות שעוסקות בתחום התשתיות, אשר יאפשרו התמודדות עם מצבים כגון דליפות בצנרת דלק וקריסת מנהרות בעקבות התנגשות משאיות. בין הפתרונות: סריקת קווי הולכת גז

משאיות מתנגשות בגשרים וגורמות לקריסתם? פתרון חדשני יציע לחברת נתיבי איילון מערכת שמאפשרת מניעת התנגשויות של כלי רכב גבוהים בגשרים ובמנהרות. זאת במסגרת האקתון (אירוע יזמות מרתוני) שנערך לראשונה בסוף השבוע, במסגרתו הוצגו פתרונות חדשניים לחברות ממשלתיות.

 

לאן נעלמה החבילה שלכם: מדריך לאיתור ולמניעת אובדן חבילות בדואר

אז מה אם לא שילמתם? דן מפטרת מבקרי כרטיסים

הפתעה לא נעימה: שכר הדירה בפרויקט של משרד השיכון זינק בפתאומיות

 

צפו: האתגר שהציבה נתיבי איילון

צפו: האתגר שהציבה נתיבי איילון

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

ההאקתון נערך במשך כ-30 שעות ברציפות, במהלכו הוצגו בפני המשתתפים שלושה אתגרים שעומדים בפני שלוש חברות ממשלתיות בתחום התשתיות - נתיבי איילון, חברת נתיבי גז וחברת תש"ן (תשתיות נפט ואנרגיה). זאת לאחר שאתגרים אלה מופו לאחר הליך סינון קפדני שנערך בחודשים האחרונים בהשתתפות נציגי רשות החברות, רשות החדשנות והחברות הממשלתיות עצמן.

 

>>לסיפורים הכי חמים במדור כלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

משאית נתקעת בגשר בנתיבי איילון ()
משאית נתקעת בגשר בנתיבי איילון
  

מדובר בפעם הראשונה של שיתוף פעולה בין סטארט-אפים לבין חברות ממשלתיות. בהאקתון נבחרו לפיילוט שלושה צוותים מתוך 15 צוותים מקצועיים שנבחרו להשתתף בתחרות מתוך כ-60 צוותים שהגישו מועמדות. בצוותים אלה אנשי מקצוע מתחומים שונים כולל סטארט-אפים, יצרנים פרטיים חובבי טכנולוגיה, מפתחים, דוקטורנטים, בוגרי תלפיות וקבוצת פרופסורים ממוסדות אקדמיים שונים.

 

שלושת הצוותים שהצעתם לפתרון נבחרה ימשיכו בחודשים הקרובים ביישום הפתרון שהציעו כפיילוט במסגרת החברה הממשלתית שתקלוט את הצעתם. לאחר הפיילוט תינתן לצוותים אופציה ליישום הפתרון בחוזה בתשלום. הזוכים יוכרזו רשמית בכנס השנתי של רשות החברות שייערך ביום רביעי הקרוב.

 

חברת BriCas נבחרה לפיילוט בחברת נתיבי איילון. הרעיון שלה נבחר במסגרת האתגר בו התבקשו הצוותים למצוא פתרון שימנע מרכבים גבוהים להתנגש בגשרים ובמנהרות בכבישי ישראל.

 

תמרור אלקטרוני יזהיר: חריגה בגובה

כזכור, ביולי 2017 מנוף של משאית התנגש בגשר רמת אלחנן להולכי רגל על כביש 4 סמוך לגבעת שמואל. הגשר קרס על המשאית והנהג נמצא ללא רוח חיים. באוגוסט אותה שנה פגע מנוף שהיה על גבי משאית בגשר במחלף לה גארדיה בנתיבי איילון, ללא נזק לגשר. ביוני 2013 קרס גשר להולכי רגל בכפר סבא מפגיעת טרקטור שנישא על גבי משאית, והנהג נהרג.

 

תאונות כאלה הסתיימו, כאמור, בפציעות קשות ובמוות, ובנוסף גרמו נזק לתשתיות ולרכוש ולעיכובים משמעותיים בתנועה, מה שגורם נזק כלכלי לכלל המשק. חברת BriCas, שזכתה בפתרון לאתגר זה, מציעה מערכת למניעת התנגשויות של רכבים גבוהים בגשרים ובמנהרות. הפתרון מבוסס על מדידת גובה מדויקת של הרכב בזמן אמת ושימוש בתמרור אלקטרוני שמציג חתימה ייחודית לכל רכב שחורג בגובה.

 

החתימה מתורגמת להודעת התראה במערכת המובילאיי של הרכב החורג ללא הפרעה ליתר הנוסעים בכביש. המערכת תותקן על תשתיות קיימות ולא דורשת התאמות נוספות בתוך הרכבים.

 

הרעיון שיסרוק 700 ק"מ של קווי הולכת הגז

הפתרון של חברת Prisma Photonics נבחר לפיילוט בחברת נתיבי גז. הרעיון שלה נבחר במסגרת האתגר בהאקתון בו התבקשו הצוותים המשתתפים לפתח מערכת שתזהה פעילות לא מורשית בכל נקודה לאורך 700 הקילומטרים של קווי הגז של נתיבי גז, הפרוסים בכל שטחי ישראל. נהלי הבטיחות של נתיבי גז כוללים סריקה יומית לאורך כל 700 הקילומטרים במטרה לאתר פעולות לא מורשות.

 

הפתרון שנבחר מציע שימוש בסיבים אופטיים שפרוסים כבר לאורך קווי הולכת הגז ושימוש בהם לאיתור מיידי של פעילות לא מורשית. ניתן ליישם את הפתרון בזמן יחסית קצר המתבסס על תשתית קיימת, מה שמביא לעלויות נמוכות, והוא אינו כפוף לשום רגולציה או אישורים של גורמים אחרים.

 

מניעת דליפות בצנרת דלק

הפתרון של חברת Propagation נבחר ליישום בחברת תש"ן לאחר האתגר שהוצג למשתתפים בתחרות לפתח מודל שיאפשר לאתר דליפות בצנרת תזקיקי הנפט והדלק באמצעות שינויים בלחץ. חברת תש"ן מפתחת דור שני של מערכת זיהוי דליפה, המבוססת על כך שדליפה בצינור גורמת לגל לחץ שנע במהירות הקול לשני צדי הצינור. זיהוי של השינוי בלחץ בשתי נקודות מאפשר לחשב את נקודת הדליפה המשוערכת. הפתרון שמחפשת תש"ן צריך להיות בדמות מודל שמחשב באופן מדויק ככל האפשר את מיקום הדליפה.

 

חברת Propagation מציעה פתרון רב שכבתי שמבוסס על מידול מתמטי, כלומר שימוש באותות שכבר קיימים במערכת לצורך כיול והוספת מערכת אותות חיצונית מבוססת IoT (תהליכים של חיבור חפצים פיזיים לאינטרנט).

 

הפתרון מורכב ממספר שכבות ותש"ן תוכל לבחור את רמת השכבות הרצויה. בשכבה הנמוכה ביותר ניתן להשתמש במכשור הקיים כבר היום בשטח בצורה אופטימלית תוך ניצול של תחום המידול הפיזיקלי של בעיות זרימה ואלגוריתמיקה. בשכבה השנייה קיימת אפשרות לשימוש באותות שנוצרים בזמן פעילות שוטפת של צנרת הדלק, שאינם קשורים ישירות לדליפה, וכך ניתן למצוא מהר יותר את נקודת הדליפה כשהיא תתרחש. בשכבה העליונה קיימת אפשרות להוסיף מכשור מתקדם שמתבסס על מדידות של חיישנים מתקדמים, המבטיחים רמת דיוק גבוהה יותר.

 

מנהל רשות החברות, עו"ד יעקב (ינקי) קוינט, אמר כי "כל הצוותים שהשתתפו בהאקתון הציגו רעיונות מקוריים ויצירתיים שרובם ברי יישום. אני מקווה שהזוכים יצליחו בפיילוט שייערך בחודשים הקרובים בחברות הממשלתיות, כי הצלחתם תביא לשמירה על חיי אדם, לחיסכון בעלויות תחזוקה ולהגברת הבטיחות בפעילות החברות. ההליך הוא חלק מהתרומה של החברות ליצירת אקו סיסטם (קהילת יזמות בסקטור מסויים שפועלת באינטראקציה ובהפריה הדדית) רחב לבניית ערך משותף".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים