"רימו אותנו": גרמניה איירליינס נסגרה והכסף הלך
ישראלים שרכשו כרטיסים בחברת התעופה שהפסיקה את פעילותה נאלצים לספוג הפסדים כספיים או לוותר על החופשה. "זה כסף שגירדנו, אין לנו כבר מוטיבציה לטוס". עו"ד מומחה עונה על שאלות בנושא
חברת התעופה גרמניה איירליינס, שהודיעה אתמול (ג') על הפסקת פעילותה וביטול כל טיסותיה באופן מיידי, הותירה אחריה נוסעים רבים ללא מענה, בהם גם ישראלים שרכשו כרטיסים לברלין ולמקומות נוספים בגרמניה וכעת נותרו עם כרטיסי טיסה שאינם בתוקף וללא החזר כספי.
הטיסה בוטלה? המדריך לנוסעים שרוצים פיצוי
מאיה ורולקר מפתח תקווה הזמינה יחד עם בעלה שבעה כרטיסי טיסה לברלין בחודש יולי הקרוב. המחיר הכולל של כרטיסי הטיסה, שהוזמנו דרך "מונה טורס", עומד על כ-8,000 שקלים סך הכל ונועדו לבני הזוג, שני ילדיהם ושלושה בני משפחה נוספים. "עבור שניים מבני המשפחה מדובר בנסיעה הראשונה לחו"ל, כך שזה רק כואב יותר", מספרת מאיה שציפתה לנסיעה המשפחתית המיוחדת.
להבדיל מלקוחות מאוכזבים אחרים של חברת התעופה הגרמנית, מאיה ובני משפחתה עדיין לא ניסו לרכוש כרטיסי טיסה חדשים. "אנחנו עוד מנסים לעכל את הסיפור. בגלל הכובד של המשמעויות הכספיות, שהיו קשות עבורנו מלכתחילה, אין לנו כבר מוטיבציה להמשיך לחפש ולטוס, אנחנו במין שוק. אין לנו חסכנות, זה כסף שממש גירדנו, כך שעכשיו זה מעמיד אותנו במצב יותר גרוע מהמצב ההתחלתי. כלומר, נקודת הפתיחה שלנו לטיול היא הרבה פחות טובה ממה שהיה קודם ועכשיו אנחנו צריכים לחשב מסלול מחדש".
מאיה מספרת גם על האכזבה הגדולה של הילדים. "הם שואלים אותי כל הזמן 'אמא מה נעשה?'. בתי הקטנה בת החמש אמרה לי: 'זה לא בסדר שאנחנו עובדים כל כך קשה בשביל הנסיעה הזאת ובסוף הכסף שלנו הולך למישהו אחר שלא נותן לנו את מה שקנינו".
כל החבר'ה הזמינו כרטיסים לברלין
גם קרן מחפרי מתל אביב ובעלה רכשו כרטיסי טיסה של גרמניה איירליינס. במקרה הזה מדובר בקבוצה של 12 אנשים. "בתחילת ינואר שישה זוגות חברים, בעלי ואני הזמנו כרטיסים לברלין עם גרמניה איירליינס לתאריכים 8 עד 12 במרץ", מספרת קרן. מאחר ומדובר בתאריכים יחסית קרובים - גם המלונות כבר הוזמנו ושולמו מראש וכן הוצאות נוספות בטיול. קרן ובעלה שילמו עבור זוג כרטיסי טיסה 2,184 שקלים. המחיר כלל מזוודות, ארוחה והושבה.
כל זוג הזמין את הכרטיסים דרך חברות וסוכנויות שונות. בני הזוג מחפרי הזמינו דרך "אמסלם טורס", שכלפיהם גם מופנה הכעס. "על גרמניה איירליינס אני לא כועסת כי אני מבינה שדברים כאלה יכולים לקרות לכל חברה. עם זאת, אני כן כועסת ומרגישה מרומה מצד 'אמסלם טורס' מאחר וההתנהלות מולם הייתה תמוהה".
בשיחה עם קרן היא גוללת את השתלשלות האירועים וההתנהלות שהייתה בינה לבין סוכנות הנסיעות הישראלית. "אני ביצעתי את ההזמנה ב-2 בינואר, מספר ימים לאחר מכן התפרסמה כתבה ב-ynet שחברת התעופה נמצאת בקשיים. ב-13 בינואר פניתי ל'אמסלם טורס' במייל וביקשתי מהסוכן שיבדוק אפשרות לבטל את הכרטיסים הקיימים ובמקומם להזמין בחברה אחרת, בגלל השמועות שהחברה פושטת רגל.
"רציתי להקטין את דמי הביטול ולא לקחת סיכון. אותו סוכן השיב לי בשיחת טלפון ואמר שהוא בדק את העניין מול החברה ואין בסיס לשמועה הזאת. הוא עוד הוסיף שגם אם זה יקרה אנחנו נקבל פיצוי מגרמניה איירליינס". קרן, שעדיין לא הייתה רגועה ובטוחה בדבריו, התעקשה בעניין זה ושאלה את סוכן הנסיעות בשנית - האם הוא בטוח שגם אם החברה פושטת רגל הם יקבלו החזר כספי על כרטיסי הטיסה.
"הרי ברור לי שאם הם פושטים רגל אין להם כסף לפצות את הלקוחות שלהם, אבל הסוכן אמר שהוא לא מאמין שזה יקרה ושבכל מקרה אנחנו נקבל את הכסף בחזרה במקרה של סגירת החברה. עכשיו אנחנו מרגישים פשוט חסרי אונים".
ועל כך קרן מרגישה מרומה: "לא יכול להיות שמתפרסמת ידיעה ב-ynet וחברת התעופה מכחישה את זה לחלוטין. אולי הוא לא באמת התקשר לגרמניה איירליינס ובירר מולם את העניין. אני מרגישה שהם רימו אותי כי אם הייתי יודעת מראש שזה המצב הייתי מבטלת את הכרטיסים, סופגת את דמי הביטול ומזמינה מחדש כשהמחירים עוד היו סבירים".
קרן, בעלה ויתר החברים כבר רכשו מחדש את 12 כרטיסי הטיסה הפעם עם אל על, בפער של כ-450 שקלים יותר עבור כל זוג כרטיסים. זאת כמובן בנוסף לסכום הראשוני (כ-2,200 שקלים) שאותו הם לא מאמינים שכבר יקבלו בחזרה.
מאיה ורוקלר מרגישה גם היא מרומה מאוד. לדבריה, עד יום לפני סגירת החברה היא ראתה פרסומים מצד חברת התעופה הגרמנית, פרסומים של מבצעים וכרטיסי טיסה לגרמניה. לדבריה, "זה כואב ואפילו קצת מעליב. זה מרגיש כאילו גנבו אותך כשבעצם הם ידעו מראש שזה המצב. זו גניבת דעת וכסף".
יש לציין כי כל אותם נוסעים מאוכזבים חוששים לבטל את העסקה, גם כאשר לא שילמו מראש את כל הסכום, מאחר וסוכנויות הנסיעות מאיימות עליהם שאם יבטלו אז מדובר בעבירה פלילית והם מסתכנים בכך שחברות הנסיעות יתבעו אותם.
בשיחה עם עורך הדין לענייני תעופה, אהוד פאי, העוסק בתביעות נגד חברות תעופה, קיבלנו תשובות לשאלות מרכזיות בנוגע למקרה הנ"ל:
האם יש סיכוי לנוסעים לראות את כספם בחזרה?
"ברגע שהחברה קרסה לגמרי יש בעיה ממשית לגבות ממנה כל תשלום", אומר עו"ד פאי ומוסיף: "ישנם מקרים שבהם חברות תעופה מבטלות טיסות רבות בשל קשיים כלכליים או בעיות פנימיות אחרות, אך עדין נשארות פעילות, ובמקרים כאלה ניתן לנקוט נגדן בהליך משפטי לצורך החזרת מלוא התמורה ששילמו הנוסעים עבור הכרטיסים.
בנוסף אם ההודעה לנוסעים על ביטול הטיסה נמסרה פחות מ-14 יום ממועד הטיסה, על חברות התעופה לספק לנוסעים שירותי סיוע (כגון מלון ומזון), וכן לשלם פיצוי כספי שהשיעור שלו נקבע לפי מרחק הטיסה. בטיסה מת"א ללונדון למשל, הפיצוי אמור להיות כ- 2,050 ₪ לנוסע, אלא אם כן חברת התעופה מצליחה להוכיח שביטול הטיסה נגרם בשל נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטתה."
אך לעומת זאת, כאשר חברת תעופה קרסה לגמרי מדובר בסיטואציה שונה, שמהווה עבור הנוסעים בעיה ממשית, שכן לא יהיה מול מי לנהל הליך משפטי, ולמעשה כל הדיון עובר מהמטריה של "החוק הרגיל" המסדיר את זכויות הנוסעים במקרים של ביטולי טיסות, שבישראל מדובר על חוק שירותי תעופה, למטריה של דיני חדלות פירעון ופשיטת הרגל, ובמידה ומדובר בחברת תעופה זרה, כל הליכי חדלות הפירעון יתנהלו בחו"ל, דבר שעוד יותר יקשה על הנוסעים לראות את כספם בחזרה".
יש הבדל בין נוסעים שרכשו כרטיסים ישירות מאתר החברה או דרך סוכנות?
"בעיקרון יש הבדל בין שני המצבים, אך עדין בשניהם קיים סיכוי קלוש לקבל בחזרה התמורה עבור כרטיסי הטיסה, וסיכוי עוד יותר קלוש לקבל פיצוי", מציין עו"ד אהוד פאי, ומוסיף: "במקרה בו הנוסעים רכשו את הכרטיסים ישירות מאתר חברת התעופה, הרי שאין לנוסעים גורם נוסף "לדבר" עמו מלבד חברת התעופה שכבר חדלה מפעילות, ובמצב כזה נראה שהנוסעים ידרשו להתמודד בעצמם, והסיכוי להשבת תשלום כלשהו קלוש מאוד.
לעומת בזאת, במקרה בו הנוסעים רכשו את הכרטיסים דרך סוכנות נסיעות בארץ וטרם חלפו 14 ימים ממועד ההזמנה, יהיו רשאים הנוסעים לבטל את כרטיסי הטיסה בהתאם לחוק הגנת הצרכן (כלומר כנגד תשלום בסך של 5% מעלות הכרטיס או 100 ₪ לפי הנמוך מביניהם), אלא אם כן מועד הטיסה אמור להיות בתוך 7 ימי עסקים ממועד ההזמנה.
בנוסף, אם הנוסעים רכשו את כרטיסי הטיסה באמצעות תשלומים בכרטיס אשראי, הם יכולים לפנות לחברת האשראי ולבקש לבטל את יתר התשלומים בטענה כי הם לא יקבלו את התמורה עבור התשלומים בשל קריסת החברה, אולם לא יוכלו לקבל את הכסף שכבר הועבר לחברת התעופה.
כמו כן, במקרים בהם ניתן להוכיח שהסוכנות מכרה לנוסעים כרטיסים לטיסות של חברת התעופה, ובעת שידעה שמצבה הכלכלי של חברת התעופה גרוע, ולא יידעה על כך את הנוסעים, ניתן לטעון כי קיימת גם אחריות לנזק שנגרם לנוסעים על סוכנות הנסיעות, שכן לסוכנות נסיעות יש ידע ומקורות רבים הרבה יותר, ובמידה והיה ידוע לסוכנות שלחברת תעופה מסוימת יש קשיים כלכליים, היה עליה להימנע מלספק כרטיסים לטיסותיה לנוסעים ולהעמיד אותם בסיכון.
מחברת "מונה טורס" נמסר כי "אין אפשרות לחזות פשיטת רגל. הלוואי והיה".
מ"אמסלם טורס" נמסר כי "בעניין פשיטת הרגל של חברת התעופה גרמניה אירליינס, כמו במקרים דומים בעבר, אמסלם פועלת ותפעל על מנת לסייע במזעור הנזקים אשר נוצרו ללקוחותיה עקב הפסקת פעילותה המצערת של חברת גרמניה. אנו נשמח לתת מענה וליווי צמוד לכל אחד מלקוחותינו, לרבות אלה שנפגעו כתוצאה מהפסקת פעילותה של חברת התעופה גרמניה".