עולם הרכב החדש
ירידה קלה יחסית במכירות הכלליות שמסתירה בתוכה ירידה חדה במכירות לשוק הפרטי, שזה אתם. איך לנצל את ההאטה בשוק הרכב לטובתכם
בשיתוף ynet רכב חדש
שוק הרכב הישראלי מתחיל בשנת 2019 להראות סימני האטה. על פי נתונים רשמיים שפרסם איגוד יבואני הרכב, ב-2018 מסרו פחות או יותר 267 אלף מכוניות חדשות, ירידה משמעותית לעומת כ-290 אלף מסירות רק לפני שלוש שנים. אבל מדוע השוק מאט?
השוק נכנס למגמה של האטה בגלל סיבות רבות ומגוונות שכוללות פקקים, היעדר חלופות למי שמעוניין לבצע גריטה למכונית המיושנת שלו, מחירים גבוהים של מכוניות חדשות ולהיטות פחותה למכור הלוואות בזול. בעיתונות הכלכלית מדווחים כבר על פיטורים אצל יבואני רכב רבים והמשמעות היא שבשנה הנוכחית יבואני הרכב יתקשו להיפטר מהמכוניות החדשות שבידיהם, ולכך יש כמה וכמה השפעות לא טובות על השוק.
כמובן שכאשר מכוניות חדשות לא יכולות להימכר אז יש לנו הנחות יפות עליהן. וזה משנה אם יש לנו מכונית משומשת בת שנה, שנתיים או שלוש. מכיוון שכאשר יבואני הרכב עושים הנחות על מכוניות חדשות, סה גורם לירידת ערך וחוסר אטרקטיביות במכוניות המשומשות. וכמובן שיש ירידת ערך סמויה וגלויה. ירידת ערך גלויה פירושו שהמכונית פשוט יורדת בערך שלה בספרים הרשמיים, כלומר במחירון לוי יצחק, ובשנת 2019 אנחנו אכן עומדים להרגיש ירידות ערך משמעותיות.
ויש ירידת ערך סמויה שהיא היותר בעייתית: המכונית מוצעת למכירה במחיר מסוים שמצוין במחירון אבל הקונים לא מעוניינים לשלם אותו, כי השוק תקוע. אז הם מציעים הרבה פחות כסף ממה שמופיע במחירון. וזה אומר שירידת הערך אפילו יותר גדולה.
זו לא הבעיה היחידה: כאשר המכוניות החדשות לא מסוגלות להימכר אז יבואני הרכב מציעים עליהן תכניות תשלומים. ותכניות תשלומים מיועדות למי שלא יכול להרשות לעצמו לשים 100 אלף שקלים על הכביש במכה אחת. למה זה משנה לנו? כי אנחנו כמוכרים פרטיים לא יכולים למכור בתשלומים, אנחנו זקוקים לכסף במזומן כדי לשים בבנק או לממן את הרכב הבא.
כל זה מוביל למצב שבו הקונים לא מעוניינים במכונית שלנו. מצב המשפיע על שוק המשומשות עוד, כי יש פחות ביקוש למכוניות שצריך לממן באופן מיידי מהבנק. אז זה עוד משהו שפועל לרעתנו וגורם לירידה קשה יותר של ערך המכונית המשומשת שיש לנו בבית. וכמובן, שזו רק תחילת הבעיות שלנו.
שנת 2019 תתאפיין בירידת ערך יותר גבוהה של מחירי המכוניות המשומשות מכיוון שזו שנה שבה לפי תחזיות נושא הגודש והפקקים ישפיע יותר חזק. אנשים יחשבו פעמיים לפני שהם ימהרו לצאת מהבית במכונית כדי לעמוד בפקק שעה. זה לא נעים, אך יש ישראלים רבים שפשוט מעדיפים יותר ויותר לעבוד מהבית. מי שעובד מהבית לא זקוק לשתי מכוניות, אפשר להסתפק באחת.
והמשמעות היא שיהיו ישראלים רבים שירצו להיפטר מהמכונית שלהם, במקביל לישראלים רבים שלא ירצו את המכונית המשומשת הזו כי הם עובדים מהבית או לא רוצים להתנהל בפקקים. על זאת יעיד היטב הנתון של מספר רוכבי האופניים והקורקינטים, שפשוט נמאס להם לעמוד בפקק. אז יש לנו עוד סיבות למה לא לקנות מכונית משומשת, וזה אומר שמי שיש לו מכונית משומשת יתקע איתה, והערך שלה ירד. עוד.
בקיצור, שנת 2019 תהיה שנת ירידת הערך הגדולה של מכוניות משומשות, בין אם נרצה ובין אם לא. כדאי להתנהל בתבונה, ולא בהכרח למהר לקנות מכונית חדשה, או משומשת. עדיף קודם לעצור לרגע ולחשוב.
הצעות לרכב חדש וליסינג