שתף קטע נבחר

מדוע מטוסי הנוסעים טסים כל כך גבוה?

אם גם אתם תהיתם פעם מדוע צריך לטוס כל כך גבוה ולהמריא עד לכעשרה קילומטרים מעל פני הקרקע - הקברניט מיקי כ"ץ מפרט את כל הסיבות

אחת השאלות הנפוצות היא מדוע מטוסי הנוסעים טסים כל כך גבוה? מטוסי נוסעים טסים בגובה ממוצע של 35 אלף רגל - כעשרה קילומטרים. ובכן, קיימות שלל סיבות לכך שהמטוסים טסים כל כך גבוה.

מטוס (צילום: shutterstock)
גם אתם תהיתם פעם למה מטוסים טסים כל כך גבוה?(צילום: shutterstock)

 

סיבה 1: צריכת הדלק

אפקט הסילון מתקבל כתוצאה מבעירה של אוויר ודלק במנוע. ככל שטסים גבוה יותר האוויר דליל יותר, לכן נדרש פחות דלק לאותה תערובת. הטייסים מנצלים את העובדה הזו, וככל שמשקל המטוס יורד לאורך הטיסה - בשל צריכת הדלק - הם מטפסים לגובה רב יותר על מנת לשמור על צריכת דלק נמוכה ככל האפשר.

המנועים המודרניים הם לא רק חזקים יותר אלא גם שקטים יותר, אמינים יותר וצורכים פחות דלק.

 

נחיתה בשלג וברוחות עזות: כך עושים זאת

 

צפו בנחיתה של הטייס אלון ויסמן במזג אוויר סוער בפראג    (צילום: אלון ויסמן, יורם זהבי )

צפו בנחיתה של הטייס אלון ויסמן במזג אוויר סוער בפראג    (צילום: אלון ויסמן, יורם זהבי )

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

סיבה 2: מזג האוויר

מטוסי הנוסעים טסים בשכבת הסטרטוספרה, שבה לא מתקיימות כל תופעות מזג האוויר המוכרות לכולנו כגון גשם, שלג או משקעים אחרים, וכן שינויי טמפרטורה, סופות שלגים, הוריקנים או טייפונים.

 

לא אחת טסים מטוסי הנוסעים בגובה השיוט כששמיים כחולים סביבם והשמש זורחת ללא ענן אחד, כאשר למטה על הקרקע יכולים להתחולל סופת שלגים או הוריקן. אגב, המראה של סופה במבט מעל הוא מרהיב.

מטוס (צילום: shutterstock)
לשמור על צריכת דלק נמוכה ככל האפשר(צילום: shutterstock)

סיבה 3: מהירות הטיסה

מאחר שככל שעולים לגובה האוויר נעשה דליל יותר, הרי שהתנגדות האוויר לגוף המטוס קטנה ולכן המטוס יכול לטוס מהר יותר. ככל שננמיך טוס, התנגדות האוויר תהיה גדולה יותר ומהירות הטיסה תהיה נמוכה יותר - דבר שיגרום למשך טיסה ארוך יותר.

מטוס (צילום: shutterstock)
מהירות הטיסה תלויה בין היתר בגובה המטוס(צילום: shutterstock)
 

זו הסיבה לכך שמטוסים יכולים לעבור מרחקים עצומים בפרק זמן של כמה שעות בלבד. נתיבי הטיסה מתוכננים כך שרק מטוסים המסוגלים לטוס במהירויות גבוהות מורשים לטוס בנתיבי הטיסה הגבוהים. מטוסים איטיים יותר מורשים לטוס רק בנתיבי הטיסה שבגובה בינוני, מתחת לנתיבים המהירים.

 

בכך נהנים מטוסי הנוסעים מיתרון כפול - גם טסים במהירות גבוהה וגם צורכים פחות דלק.

 

כתבות נוספות בסדרת "כאן הקברניט מדבר"

מה עומד מאחורי חברות הלואו-קוסט?

טייס לא אוטומטי: הקברניט שגבר על המחשב

לא רק טייס: כשהקברניט עוצר נוסע שמתפרע

 

סיבה 4: מכשולים טבעיים גבוהים

חלק מהנתיבים עוברים באזורים שבהם קיימים הרים גבוהים, כגון האלפים באירופה, הרי הרוקי בארה"ב או שרשרת הרי ההימלאיה. טיסה בגובה רב מבטיחה שהמטוסים יטוסו גבוה מעל כל המכשולים הטבעיים האלה.

מטוס (צילום: shutterstock)
להתרחק ממכשולים כמו הרים גבוהים מאוד(צילום: shutterstock)
 

סיבה 5: רוחות הסילון

בגובה של 35 אלף רגל נושבות רוחות סילון, שהן רוחות חזקות מאוד הנושבות בדרך כלל ממערב למזרח, בקוטר צר ובאזורים מוגדרים מאוד. תכנון נתיבי הטיסה לוקח בחשבון את רוחות הסילון: בטיסה מזרחה הטייסים ישתדלו לטוס לאורך רוחות הסילון, ולקצר בכך את משך הטיסה, ואילו בטיסה מערבה הם ישתדלו להתרחק מרוחות הסילון, העלולות להאט את מהירות הטיסה ביחס לקרקע ולהאריך בכך את משך הטיסה.

מטוס (צילום: shutterstock)
רוחות הסילון הן סיבה נוספת לגובה המתבקש(צילום: shutterstock)
 

סיבה 6: טיסה ללא כוח מנועים

בנוסף לכל אלה, ככל שטסים גבוה יותר עולה המרחק שאותו יכול המטוס לעבור בגלישה או בדאייה, שמשמעותן היא טיסה ללא כוח המנועים. במצב זה יכולים הטייסים לכוון את ההנמכה ליותר משדה תעופה אחד ולעבור מרחק רב תוך הנמכה לנחיתה, אם הדבר יידרש.

 

 

האירוע של נחיתת מטוס יו.אס איירווייז בנהר ההדסון בשנת 2009 התאפשר מאחר שהמטוס גלש תוך הנמכה לנחיתה בהדסון, וזאת ללא כוח המנועים. אילו היה המטוס גבוה יותר, ייתכן שהיה מסוגל לעבור מרחק רב יותר ולהשלים את הנחיתה באחד משדות התעופה של ניו יורק, ולא בהדסון.

 

קברניט מיקי כ"ץ הוא דוקטורנט באוניברסיטת חיפה ומנחה סמינר טיסה ללא פחד

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
כל התשובות לשאלה: מדוע מטוסים טסים כל כך גבוה?
צילום: shutterstock
מומלצים