שתף קטע נבחר
 

מלכת הג'ז, נגנית הקלרינט ענת כהן בשיקגו

גל הקור הצפוני שהגיע לעיר הרוחות לא הרתיע את תושבי שיקגו ביום שישי שעבר. אולם התזמורת הסימפונית CSO המה מפה לפה כדי להתחמם בעושר צלילי נגינתה של נגנית הקלרינט הפנומנלית ענת כהן ולהקתה. כלם היו סקרנים לשמוע ולהתחשמל מהיכולות הווירטואוזיות של ענת ומכישרונו של שותפה, המנהל המוסיקלי המרתק, עודד לב-ארי שהלחין יצירה חדשה תפורה למידותיה של ענת והרכב העשירייה (Tentet) עמו נגנה.

 

איך נולדה העשירייה? שאלתי את ענת כהן ועודד לב-ארי

"בשנת 2017 הקמנו אנסמבל גדול, לציון מאה שנים להפקת תקליט הג'אז הראשון בשנת 1917. בחרנו הרכב מעניין שיוכל להניב עושר סגנוני ועושר של מרקמים מוסיקליים". אמרה ענת כהן. "חיפשנו הרכב גדול ובו זמנית גמיש שיוכל לבצע כל מוסיקה שנבחר בה: מוסיקה קלאסית, פאנק, ג'אז, מוסיקת עולם ועוד". אמר עודד לב-ארי. " המוסיקאים שנבחרו מתגוררים בניו-יורק ומנגנים מגוון סגנונות. העשירייה (Tentet) כוללת פסנתרן המנגן באקורדיון, נגני כלי מיתר: בס , צ'לו וגיטרה חשמלית, נגן כלי הקשה שמנגן בויבראפון, מתופף ונגני כלי נשיפה: סקסופון, חצוצרה, טרומבון כשהקלרינט במרכז".

 

- ()
ענת כהן.

 

"שתי מעצמות המוסיקה הקלסית הידועות ביותר קרנגי הול Carnegie Hall וה-CSO אולם התזמורת הסימפונית של שיקגו, פנו למלחין עודד לב ארי והזמינו ממנו יצירה עבור ענת והרכבה. הזמנה להלחנה אישית עבור אמן ג'ז היא נדירה ועד כה, בשיקגו זכו במחווה זה רק שלושה אומנים וענת היא אחת מהן". הקהל הוקסם מההופעה המדהימה של ענת בקונצרט בשיקגו. הקונצרט כלל חומר חדש- שילוב של ג'אז ומוסיקה קלסית ולהיטים מוכרים וזה היה נפלא. ענת כהן היא נכס שאין לו אח ורע בעולם הג'אז כיום". לדברי העיתון JazzTimes "בעולם הג'אז אין הרבה כוכבים, ענת היא אחת מהכוכבים הבודדים". והיא זוהרת והיא שלנו כחול לבן.

"הרעיון היה ליצור קונצ'רטו לענת, נגנית קלרינט וירטואוזית מהטובים בעולם". אמר עודד לב -ארי. "יצירה שתמחיש את רבגוניות הקלרינט ואת הורסטיליות של ענת ביכולתה לבצע כל סוג מוסיקה. הקונצ'רטו הייחודי ויוצא הדופן לקלרינט ולעשירייה נקרא "סליל משולש" Triple Helix. מונח מתחום ה-DNA. "כשכתבתי את היצירה חשבתי על האינטראקציה ביני כמלחין לבין ענת כסולנית ובין הרכב המוסיקאים ואיך כל צד במשולש משפיע על הצד האחר", הסביר עודד לב-ארי. " ביני ובין ענת קיים קשר מוסיקלי מהותי, גרעיני שלא השתנה מהימים בהם למדנו באותה כיתה בתיכון תלמה ילין. הקונצ'רטו לקלרינט נכתב בפורמט של קונצ'רטו קלאסי המתובל, במוסיקה ים תיכונית, מוסיקה ברזילאית, מוסיקת כלייזמר, רוק, פאנק, וג'אז - מעין מסע בעולם המוסיקלי, מוסיקה גרעינית מקשרת בין כל הסגנונות".

 

עודד לב-ארי, מנצח, מלחין, מעבד ומפיק מוסיקלי הוא האיש מאחורי הקלעים האחראי על עיבודים מוסיקליים לתזמורות רבות ולאומני ג'אז בין היתר, כתב עיבודים לתקליט של תיאודור ביקל ולחזן אלברטו מזרחי. לב-ארי משמש גם כאומן הבית בבית הספר רמז בניו-יורק.

 

מקומה של ענת כהן מובטח בעולם הגא'ז. כנגנית קלרינט מוערכת, היא נחשבת לאחת המובילות בתחום וזכתה מידי שנה בעשור האחרון כ"נגנית הקלרינט של השנה" מטעם אגודת עיתונאי הג'אז האמריקאים (JJA). בשנה שעברה היו לה שני אלבומים שהיו מועמדים לפרס הגרמי היוקרתי. ענת פרסמה את אלבומה הראשון ב-2005 ומאז הקליטה שמונה אלבומים מצליחים תחת שמה בהרכבים שונים וארבעה אלבומים מופלאים עם אחיה- שלישיית הכוהנים שזכו לתהודה רבה הן מן המבקרים והן מן הקהל. ענת מוזמנת להופיע בכל העולם ומבלה את חייה בדרכים.

 

לענת כהן ולעודד לב-ארי, המנהל המוסיקלי והמנצח מסלול חיים דומה. שניהם נולדו בתל-אביב ועסקו במוסיקה מילדות. ענת החלה לנגן בקלרינט בגיל 12 במרכז המוסיקה ביפו. עודד ניגן בפסנתר ועסק בכתיבה/ עיבוד והלחנה מגיל צעיר. הם נפגשו בביה"ס התיכון תלמה ילין, שרתו בתזמורות צבאיות ולמדו בבוסטון באותה תקופה. ענת כהן ועודד לב-ארי עברו אחר הלימודים לניו-יורק הנחשבת למכה של הג'אז. ענת ועודד משתפים פעולה מוסיקלית מאז ימי תלמה ילין ןמ- 2005 הם שותפים עסקיים, ובבעלותם חברת התקליטיםAnzic Records .

 

"ההשראה הכי גדולה שלי היא משפחתי". אמרה ענת כהן. "הורי תמכו בנו לאורך כל הדרך, דאגו שנלמד עם מיטב המורים ותמכו בהגשמת חלומותינו. לא בכדי, הם משפחה מוסיקלית, שלושה כוהנים כשרונים, נשפנים עילאיים. אחיה הבכור יובל כהן, בעל שם עולמי, מנגן בסקסופון ואחיה הצעיר אבישי כהן הוא חצוצרן על. ענת, נגנית הקלרינט הטובה ביותר בארה"ב, היורשת הטבעית של בני גודמן, מרטיטה לבבות בביטויה האומנותי ומבצעת אלתורים חלומיים בזמן אמת.

חלומה "שאנשים ימצאו את המשותף ביניהם ולא את ההבדלים ביניהם. מוסיקה היא שפה בינלאומית היכולה להביע משאלות שאנשים מתקשים לבטא במילים אך מסוגלים להרגיש אותן בלבם. אני חושבת שמוסיקה היא תרפיה ואחד האלמנטים שיכול לאחד אנשים".

 

לפרטים על הופעות ענת והעשירייה פנו ל www.anatcohen.com

 

המלצות השבוע

How to catch a creation

 

המחזה "איך ללכוד יצירה" של המחזאית השחורה כריסטינה אנדרסון מצביע על נושאים אוניברסליים: הרצון לקשר אנושי, מרדף אחר יצרים וגעגועים למורשת ולמסורת. המחזה גם מעלה בעיות שמתמודדים בני זוג שחורים, אומנים, בעלי השכלה במהלך חייהם. חוסר אב בגרעין המשפחתי, ישיבה בבתי סוהר על לא עוול כשמנהיגי הכנופיות מסתובבים חופשי. ותפקיד בית הסוהר כמוסד חינוך בו נוער שחור מתוודע לאסלאם. המחזה מתפרש על פני חמישה עשורים ועוקב אחר שישה אומנים שחורים המצטלבים בדרכים מפתיעות. זאת לא הצגה "קלאסית". זהו סיפור על אנשים מסוימים בסביבה מסוימת שיכולים להיות כל אחד מאתנו.

העלילה נפתחת בשנת 2014, בסאן פרנציסקו. אנו פוגשים שני חברים ותיקים בשנות ה-40 לחייהם. גריפין, לאחר שחרורו ממאסר בן 25 שנה שנה על פשע שלא בצע עובד כמרצה באוניברסיטה על מחקריו בספרות הפמיניסטית בכלא. חלומו הגדול הוא להיות אבא טוב. אתגר לא פשוט. תמי, חברתו, לה"טבית, מנהלת מחלקה לאומנות באוניברסיטה מקומית.

 

הזוג השני סטוקס וריילי זוג בשנות העשרים המאוחרות בחייהם. סטוקס, צייר, המצייר אובססיבית את דיוקן אביו הנעדר מחייו, מנסה להתקבל לעשרים בתי ספר לאומנות ונדחה מכולם. ריילי, בת זוגתו, מתכנתת מחשבים, מנסה לסייע לסטוקס להתקבל לבית הספר לאומנות בו עובדת תמי. ובכך מניעה שרשרת אירועים המפגישה את ארבעת הדמויות יחדיו.

 

הזוג השלישי, חי בעבר, ב-1966 הסופרת ג'יי מרש ובת זוגתה נטלי ומתמודד עם אתגר מערכת יחסים לסביים בשנות ה-60. חייה של הסופרת צעירה מתהפכים כשידידתה מספרת לה חדשות בלתי צפויות. יובל שנים אחר כך הדהוד הרגע והשלכותיו משפיעים בהווה על חייהם של הזוגות בעידן המודרני. המושג יצירה מתייחס ליצירת אמנות וכן ליצירה אנושית והחשיבות בטיפוח השניים.

 

התפאורה מתוחכמת ומסתובבת הסצנה משתנה מדירה יפהפייה לדירה שכורה ולדירה מיושנת. הליהוק, העיצוב, והבימוי מצויינים. מומלץ מאד לראות. המחזה יוצג עד ה-24 בפברואר ב-Goodman Theatre, 170 North Dearborn Chicago

 

לפרטים:www.goodmantheatre.org

 

 

Nina Simone- Four Women

קול פיצוץ ענק של הכנסייה הבפטיסטית בברמינגהם אלבמה נשמע בתחילת המחזה באולם תיאטרון. כשנדלקו האורות נראו חלונות הויטרג' הצבעוני מנופצים ורצפות העץ מרוסקות. המחשה דיגיטלית פנטסטית של פיגוע שנאה. המראה הזכיר תמונות קשות מליל הבדולח.

השנה היא 1963, זמן קצר לאחר שמספר פעילי ,קו קלוקס קאן הורשעו ברצח ארבע נערות שחורות כשהפציצו את הכנסייה ה-16 באלבמה. המחזמר של כריסטינה HAM מציג את סיפורה של נינה סימון, זמרת, פסנתרנית ופעילה לזכויות אזרח המתנגדת לפילוסופיה של ד"ר מרטין לותר קינג הקוראת ללחימה על זכויות הפרט ללא אלימות, בסבלנות ובדרכי שלום. הפיגוע הטראומטי, אובדן החיים, הפצועים והחורבן הניעו את נינה סימון להקצנה ולכתיבת שירים שיציתו שחורים ויוציאו אותם לרחוב. בין השאר, היא מבקרת את שלטון הגברים הלבנים אותם היא מכנה בשם "קרקרים" ומבכה את מעמד הנשים האפריקאיות. היא שרה תריסר שירי מחאה, ביניהם "מיסיסיפי גודם" "פורגי ובט" ואת השיר "צעיר, שחור ומחונן" שלדעתה ייהפך להמנון אמריקה.

 

במחסה הכנסייה מופיעות עוד שלוש נשים הפוגשות את נינה. כמטפורה לאובדן הנערות מופיעות במחזה ארבע נשים שסבלו בשל צבע עורם מחברה האמריקאית: שרה, אישה מבוגרת שעבדה שנים רבות כעוזרת בבתי משפחות לבנות, מאמינה בכוח עליון ואינה רוצה לקחת חלק באלימות שפרצה. צפוניה, אישה בעלת עור בהיר – תוצר של אם שחורה ואב לבן שנעדר מחייה. צפוניה מזועזעת ומודעת לאפליה על רקע צבע העור. הרביעית היא פרוצה, זמרת, בעלת מזג סוער. במחזה מופיע גם פסנתרן שקט, אחיה של נינה שמשום מה אינו שותף פעיל במחזה. המשחק טוב, השירה נעימה, מומלץ.

המחזה Nina Simone: Four Women יוצג עד ה2 במרץ ב-Northlight Theatre, 9501 N.Skokie

 

לפרטים: www.northlight.org

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים