שתף קטע נבחר
 

צעד ראשון לעתיד מזהיר

הילה התקבלה למסלול עתודה טכנולוגי. מאיה בחרה במסלול של מנהיגות חברתית. ורב"ט ג'? על מה שהיא עושה בצבא בקושי אפשר לדבר. כך השפיע פרויקט "מהנדסות העתיד" על הבוגרות שלו. בקרוב יתחילו מאה נערות חדשות את המסלול המרתק

בשיתוף תעשייה אווירית

 

"פרויקט 'מהנדסות העתיד' המחיש עבורי מה זה להיות אשת טכנולוגיה. הוא ניפץ אצלי איזו סטיגמה שרק יושבים כל היום מול המחשב. אני חושבת שהפרויקט היה אחת הסיבות המרכזיות שבגללן בחרתי בסוף במסלול הצבאי הטכנולוגי שבו אני נמצאת היום".

 

מה עוד קורה במהנדסות העתיד? היכנסו לעמוד הפרויקט

 

הדוברת: הילה פישמן (18) מאור־יהודה, ששייכת למסלול עתודה צבאי חדש אשר נקרא "אלונים". היא מספרת כי "במסגרת המסלול לומדים בטכניון הנדסת נתונים ומידע מתחום הביג דאטה. זהו מסלול שנמשך ארבע שנים וחצי, ובסופו אקבל תואר בהנדסת נתונים ומידע. נכון להיום אני בשנה הראשונה במסלול, שבמהלכו נעבור גם קורס קצינים".

 

בקרוב מאוד ייפתח המחזור הרביעי של פרויקט "מהנדסות העתיד", שיתוף פעולה בין "ידיעות אחרונות", ynet והתעשייה האווירית, שבמסגרתו עוברות מדי שנה 100 תלמידות י"א מצטיינות במדעים מסלול הכשרה מרתק תחת הדרכתן של מנטוריות מהתעשייה האווירית ועובדות על מיזמים טכנולוגיים מרתקים.

 

הילה פישמן. תגובות נלהבות ב"לוקהיד מרטין" (צילום: מלי ארואסטי)
הילה פישמן. תגובות נלהבות ב"לוקהיד מרטין"(צילום: מלי ארואסטי)

לקראת הפתיחה חזרנו אל שלוש מבוגרות הפרויקט, שסיפרו כיצד הפרויקט שינה את חייהן ובמידה מסוימת ניתב אותן למסלול חדש, כל אחת בדרכה. עבור פישמן, למשל, זה היה טריגר מרכזי לבחור במסלול עתודה טכנולוגי.

 

ל"מהנדסות העתיד" היא הגיעה דרך חברה שהייתה במחזור הראשון והמליצה לה ללכת למיונים. "הייתי בכיתת מחוננים בתיכון ולמדתי חמש יחידות מחשבים וחמש פיזיקה, כך שהפרויקט נגע בתחומים שמעניינים אותי. החוויה הייתה מאוד מעניינת ומהנה עבורי שכן היינו קבוצה מאוד מגוונת, שבה כל אחת הביאה משהו מהידע שלה, והתגבשנו מהר מאוד עם המנטוריות שלנו. הקבוצה שלי עסקה בפיתוח של מוצר שייעל כיבוי שריפות מהאוויר. לאור העובדה שאחוז מאוד גבוה מהמים שהמטוסים משליכים לשריפות מתאדים באוויר טרם הגעתם לקרקע, הקבוצה שלנו הגתה רעיון לבניית קפסולה מאוד גדולה שתכיל את המים, תיפתח ממש קרוב לקרקע ותתכלה מעצמה".

 

לקראת סוף הפרויקט נבחרה הילה להיות אחת מארבע בנות שיצאו למפעלי לוקהיד מרטין בארה"ב. "ביקרנו במפעלי החברה, שבהם מיוצרים מטוסי F15 ו־F35. כל אחת מהבנות הציגה את הפרויקט של הקבוצה שלה, וכאשר אני הצגתי את רעיון הקפסולה ככזה שיכול להיות ישים על מטוסי הרקולס, התגובות היו מדהימות. הם ממש התלהבו ונתנו לנו הרבה מאוד טיפים לעתיד".

 

עכשיו היא עתודאית. "בחרתי במסלול הזה כי אני מתעניינת בהרבה תחומים ולא רציתי להגביל את עצמי לתחום ספציפי. הנדסת נתונים ומידע יכולה לשמש למגוון תחומים כמו רפואה, ביטחון, פסיכולוגיה ועוד ועוד, וחיפשתי את הגיוון הזה", היא אומרת.

 

שואפת גבוה

את מאיה שפירא (18) ממושב בצרה שבשרון, הפרויקט לקח דווקא למקום של מנהיגות חברתית ואזרחית. כיום היא לומדת במכינה קדם־צבאית שהוקמה במטרה לפתח מנהיגות חברתית במדינה. "כיום, תוך כדי המכינה, אני נמצאת בשלבי מיון לצבא ושואפת להגיע לתפקיד במודיעין", היא מספרת.

 

ל"מהנדסות העתיד" היא הגיעה מתיכון חוף השרון בשפיים, שם למדה ביולוגיה ומתמטיקה בהיקף של חמש יחידות והכינה עבודת גמר בתנ"ך בנושא עוצמה נשית בתנ"ך. "בעקבות המלצה של חברה ניגשתי למיונים ולשמחתי התקבלתי לפרויקט", היא משחזרת. "למען האמת הייתי קצת מופתעת, כי לא היה לי רקע טכנולוגי של ממש, אבל בעקבות הפרויקט רכשתי את האמונה בעצמי שאני מסוגלת לגעת בכל נושא ותחום שמעניינים אותי גם אם אין לי ממש רקע בהם. הקבוצה שלי עסקה במחזור פסולת חלל והדפסה בתלת־ממד מהפסולת הממוחזרת. זה היה מרתק. עצם ההתעסקות במחקר ולמידה במסגרת קבוצת בנות שכולן באותו ראש, זו הייתה חוויה מאוד מעניינת.

 

"אפשר לומר שהפרויקט ממש העצים אותי מבחינה אישית. תרמה לכך החשיפה שהייתה לנו לנשים מרתקות שעושות חיל בתחום הזה. נכון לעכשיו אני עוד לא יודעת מה ארצה לעשות בעתיד, אבל אני יודעת שאם אמשך לתחום ההנדסה – אצליח בו".

 

מביטה לשמיים

מי שכבר עושה שימוש מוחשי במה שחוותה ב"מהנדסות העתיד" היא רב"ט ג', בוגרת המחזור הראשון של הפרויקט, המשרתת באגף המודיעין מזה כשנה וחודשיים. את שירותה היא החלה בתפקיד טכנולוגי, שממנו עברה לתפקיד פיקודי. כיום היא חברת סגל ועוסקת בהדרכה. במקביל היא לומדת פיזיקה באוניברסיטת תל־אביב, צעד ראשון לקראת הגשמה חלומה: להיות אסטרופיזיקאית ומהנדסת מחשבים.

 

"השירות הצבאי שלי מרתק", היא אומרת, "ואני שמחה לשרת ביחידת המודיעין הזו. את 'מהנדסות העתיד' אני זוכרת כחוויה מדהימה שבה נחשפתי לעולמות ההנדסה והמדעים הרבה מעבר למה שנלמד בבית־הספר".

 

את לימודיה היא עשתה בתיכון בשרון, שם למדה חמש יחידות פיזיקה, כימיה ומתמטיקה. בסוף לימודיה קיבלה תעודת הצטיינות ממשרד החינוך.

 

"לפרויקט 'מהנדסות העתיד' הגעתי כי הוא סבב סביב העולמות שמעניינים אותי. רציתי להתנסות בהנדסה. הפרויקט תרם לי רבות הן בעצם המיונים מול היחידות השונות והן בתפקיד הטכנולוגי אליו הגעתי בסוף. 'מהנדסות העתיד' הייתה בעצם הפעם הראשונה שבה התנסיתי בעבודה בקבוצה, וזה תאם מאוד למודל בתפקיד הטכנולוגי הראשון שלי, שבו במהלך הקורס התחלקנו לקבוצות ובכל קבוצה כל אחד הביא את תחום הידע שלו לצורך הצלחת הקבוצה.

 

"כמו כן, הפרויקט תרם לי רבות בעצם ההגעה ליחידת המודיעין הזו כי במסגרת המיונים ליחידות השונות כתבתי שהייתי ב'מהנדסות העתיד' וזה מאוד הלהיב את הצבא. גם בתקופות שבהן התפרסמו כתבות על הפרויקט והשם שלי הוזכר בהן פנו אליי מהצבא, כך שזה מאוד תרם לי".

רב"ט ג'. משלבת צבא ואוניברסיטה (צילום: באדיבות דובר צה"ל)
רב"ט ג'. משלבת צבא ואוניברסיטה(צילום: באדיבות דובר צה"ל)
  

ג' מוסיפה כי הפרויקט תרם לה גם בכל הקשור להעצמה נשית. "הייתי בחברת בנות בגילי ומנטוריות מנוסות שעודדו אותי להתמיד במסלול המדעי וההנדסי. זה היה בניגוד בולט למגמת הפיזיקה בבית־הספר, שבה היה רוב ניכר של בנים. נכון להיום, הצבא מאפשר לי ללמוד במקביל לתפקיד גם קורסים בפיזיקה באוניברסיטת תל־אביב. חלק מהשאיפה העתידית שלי זה להתקבל למסלול המשולב של אסטרו־פיזיקה והנדסת החשמל, נושאים שבהם תמיד חלמתי לעסוק".

  

הכתבה פורסמה ב"ידיעות אחרונות"

 

בשיתוף תעשייה אווירית

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מלי ארואסטי
לא מגבילה את עצמה. הילה פישמן
צילום: מלי ארואסטי
מומלצים