מסתמן: זהו ה"אייר פורס 1" של ישראל
בדיקת ynet העלתה כי המטוס שצפוי לשרת את ראש הממשלה הוא בואינג 767 שנרכש מחברת מטען אמריקנית והיה בעבר בבעלות החברה האוסטרלית "קוואנטס". הוא צפוי להיכנס לשירות אחרי הרכבת הממשלה החדשה. העלות הכוללת: יותר מחצי מיליארד שקל
במשרד ראש הממשלה מסרבים להתייחס לזהות המטוס שישמש את ראש הממשלה, אך בדיקת ynet מעלה כי אנשי חטיבת "בדק" של התעשייה האווירית עובדים בימים אלו תחת מעטה חשאיות ונהלי ביטחון מידע מוקפדים מאוד על מקצה שיפורים טכנולוגיים וביטחוניים במטוס הבואינג 767 שהיה בבעלות חברת תעופה אוסטרלית - וצפוי להפוך ל"אייר פורס 1" של מדינת ישראל.
המטוס, שנחת בישראל מאוהיו שבארצות הברית ב-22 ביולי 2016 ומאז נעלם מהמאגרים התעופתיים, הוא ככל הנראה המטוס שישמש את ראש הממשלה. הוא שימש במשך שנים רבות את חברת התעופה האוסטרלית "קוואנטס", ומציין בימים אלו 18 שנות שירות באוויר.
באוסטרליה נחשב המטוס לאחד האחרונים מדגם 767 ששירתו בחברה, שמזוהה בעיקר עם דמות הקנגורו שמעטרת את זנבות מטוסיה. בשנת 2003 הוחכר המטוס למשך שלוש שנים לחברת התעופה "אוסטרליאן איירליינס". לאחר מכן שב לשירות ב"קוואנטס" עד שיצא משירות עקב הצטיידות החברה במטוסי איירבוס A-330 חדישים וחסכוניים בדלק.
בינואר 2016 נרכש המטוס על ידי חברת המטען האמריקנית CAM שתכננה להסב אותו למטוס מטען ואף רשמה אותו ברשות התעופה האמריקנית, אולם לבסוף הוא נרכש ממנה על ידי מדינת ישראל.
לפני כחצי שנה התעורר דיון באחד מאתרי התעופה הפופולריים בעולם, ובו תהה אחד הגולשים "האם יש חדש לגבי המטוס? הוא מאוחסן בתל אביב כבר שנתיים. אני חושב שזה אחד המטוסים החדישים של 'קוואנטס' שהיה בשירות רק 13 שנים". אחד הגולשים ענה לו: "אני חושב שהמטוס נמכר לישראל ומאז אני לא יודע מה קרה לו. המטוס כבר לא רשום בארצות הברית".
אחרי כמה דחיות בעניינו, נראה שמטוס ראש הממשלה החדש יהיה מוכן לבצע את טיסתו הראשונה במחצית השנייה של 2019, לאחר הבחירות והרכבת הממשלה החדשה. בגרסת המטוס שיותאם לראש הממשלה יותקנו 116 מקומות ישיבה, חלקם מושבי מחלקת עסקים, במקום התצורה המקורית שכללה 221 מקומות במחלקת תיירים ו-30 מושבים במחלקת עסקים.
מבקר המדינה יבחן את ההתנהלות ברכישת המטוס
שלשום פורסם כי מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, יבדוק את תהליכי קבלת ההחלטות לרכישת המטוס. במכתב ששיגר למשרד ראש הממשלה הודיע שפירא כי בעקבות תלונות שקיבל משרדו הוא הנחה את חטיבת הביקורת במשרד להתחיל בבדיקה. בין השאר יבדוק המבקר את המידע שנאסף קודם להחלטה לרכוש את המטוס שעלותו הכוללת מוערכת ביותר מחצי מיליארד שקל. הבדיקה תכלול גם את כל הליך קבלת ההחלטות שהוביל להחלטה הסופית.
במכתב ששלח, נכתב כי ייבדקו כל השינויים בתקציב למימון רכישת המטוס החל מהתכנון המקורי. כמו כן, ייבדקו יחסי הגומלין בין הגופים השונים שהיו מעורבים בפרויקט הרכישה. ההחלטה העקרונית לרכוש את מטוס ראש הממשלה ה"אייר פורס 1" התקבלה במאי 2014 על ידי הממשלה הקודמת בראשותו של בנימין נתניהו על סמך המלצה של ועדה ציבורית בראשות שופט בית המשפט העליון לשעבר אליעזר גולדברג.
הקבינט אישר תקציב של 729 מיליון שקל באוגוסט 2015 לטובת המטוס: תקציב הרכישה וההקמה היה אמור לעמוד על 393 מיליון שקל, ותפעול ותחזוקת המטוס על 336 מיליון שקל לחמש שנים. הסכום הכולל אושר שנה בלבד לאחר שמשרד האוצר העריך את העלות ב-175 מיליון שקל בלבד.