מצמצתם - פספסתם: השינויים מרחיקי הלכת בעולם הרכב
בזמן שיצרניות הרכב המובילות מנסות עדיין להתרגל לשינויים בהרגלי הצריכה ומתאימות את פסי הייצור לנהירה אחר רכבי השטח והפנאי, הטכנולוגיה הדוהרת מאפשרת להן לפתח דור חדש לגמרי של מכוניות שמסעיר את הדמיון. המהפכה המוטורית כבר לגמרי כאן - ואנחנו עוקבים אחריה בהשתאות
בשיתוף UMI
ראו את עצמכם בני מזל. אתם חיים בתקופה שבה עולם הרכב משתנה לנגד עינינו במהירות עצומה. מצמצתם - פספסתם. למה? מהסיבה הפשוטה שכמה תהליכים קורים במקביל - תהליך שהדרך הטובה לתאר אותו תהיה ניסיון לסובב יד אחת בכיוון השעון, ואת היד השנייה נגדו.
אחד התהליכים הבולטים ביותר בשינוי הזה מגמת המעבר לרכבי פנאי או SUV שהולכת ומתחזקת. אם פעם רוב השוק בחר במשפחתיות בתצורת סדאן - שזה אומר: תא מטען, תא נוסעים ומנוע בחזית - היום יותר ויותר קונים מפנים להן עורף.
ולא משנה אם זו סדאן בקבוצה B - למשל יונדאי i25, משפחתית מקבוצה C כמו שברולט קרוז, ואפילו מנהלים ופאר כמו קאדילק CT6 ואחרות. ואין בזה לומר דבר על האיכות, האופי הדינמי או רמות האבזור של המכוניות האלה - רובן טובות יותר כמעט בכל פרמטר וגם בתמורה לכסף מ-SUV בעלות דומה. זה פשוט עניין של טעם ואופנה. כולם - וכולן - רוצים ורוצות קרוסאובר, ג'יפון, SUV או איך שתקראו לזה.
אצלנו בישראל כשליש מהמכירות הן של SUV בשלוש קבוצות מרכזיות, ובעולם המערבי נתח השוק של ה-SUV גדול ומשמעותי כל כך, עד כי יצרניות רכב רבות בוחרות להפסיק לגמרי (או לדלל מאד) את יצור הסדאנים. ואני מבקש מכם, רק בשביל ההשכלה, לעשות סיבוב גב-אל-גב בין SUV שעולה 160 אלף שקל למשפחתית גדולה שעולה 160 אלף שקל. ואז נדבר. קורבנות אופנה? אולי. אבל הזמנים והטעמים משתנים וזה בעיקר לא משעמם.
העסק החשמלי החל להתגלגל
ויש עוד דבר - ולא, אני לא מתכוון לעגבנייה שנישקה אותה השמש, אפילו שיש קשר גם לזה - אלא לתחילתו של העידן החשמלי והמקוון. לצד מהפכת ה-SUV אנחנו עדים להתגברות המעבר למערכות הנעה אלטרנטיביות. כרגע היברידיות ו-PHEV או היברידיות נטענות, וממש בקרוב גם חשמלי מלא - או EV - ושברולט בולט כבר מסתמנת בארה"ב ככוח דומיננטי בהנגשת הנעה חשמלית במחיר עממי יותר מזה של מותגי הפרימיום.
ועל אף שיש עוד כברת דרך ארוכה לעבור - פיתוח סוללות, יצור חשמל נקי, הקמת תשתית טעינה שתוכל לשרת עשרות ומאות אלפי מכוניות חשמליות על כבישינו - העסק בלי שום ספק החל התגלגל.
אז מה עושים יצרני הרכב המובילים? סוגרים ומתאימים קווי יצור ומפעלים כדי לייעל את התהליכים, להוריד ולדלל את הדגמים שאינם נמכרים יותר ולפתח פלטפורמות עתידיות - כאלו המסוגלות לקבל סוגי הנעה שונים - אשר ישמשו ליין רחב של דגמי עתיד.
עולם הרכב משתנה, והתהליך עודנו בהתהוות ורצוף זעזועים. וכל פיתוח טכנולוגי - כמו למשל קולטים סולאריים יעילים יותר המסוגלים לטפל בצרכים של חממת עגבניות בחורף - יוצר אדוות בכל התעשייה. כי זה די מפחיד לקרוא שענקית רכב מפסיקה ליצר מכוניות שאת שמותיהן אנו מכירים מילדות. וכמו שאמרה הקואוצ'רית שלי: "תחבק את השינוי, תאמץ את השינוי, תהיה השינוי".
גם קפטן קירק היה מקנא
קחו למשל את פרויקט "קרוז" של GM - שנמצא כבר בשלבי ניסויים ברחבי ארה"ב, ומשלב באריזה אחת מכונית עם הנעה חשמלית מתקדמת, מערך חיישנים שגם קפטן קירק מהאנטפרייז היה מקנא בה הכוללת סורקי מכ"מ, סורקי לייזר ומערך מצלמות היקפי.
אבל תהליך ה"חשיבה" מושלם בעזרת חיבור מהיר לרשת האינטרנט, שממנה שואבת המכונית בזמן אמת את כל המידע הנוסף ההכרחי למסע מוצלח: עומסי תנועה, עבודות בכביש, תנאי מזג אוויר משתנים, אולי אפילו מבצעים צרכניים מעניינים לאורך נתיב הנסיעה, וכל זה בתוך תבנית גמישה המתעדכנת בזמן אמת ומסוגלת להתאים עצמה לתנאים משתנים - כמו למשל מבצע של בננה ריפבליק שאסור לפספס או עבודות בכביש שתוקעות את נתיבי איילון.
וציינתי שמדובר ברכב אוטונומי? נכון. לא יהיה עליכם לנהוג בו כלל. יותר מזה, אם תקנו אותו אז בזמן שאתם בבית רואים נטפליקס אפשר יהיה להוציא אותו לעבודה ולהסיע נוסעים - אולי להשאיר אותו מחובר לרשת דרך עמדת טעינה דו-כיוונית ולהזין את רשת החשמל - בתשלום - בשעות העומס או כגיבוי לתחנת כוח שלא עומדת בדרישות.
וכרגע אנו בתקופה של זעזועים - תקופה בה דברים משתנים במהירות לנגד עינינו - תקופה שבסופה, כשהאבק יתפזר נעמוד במציאות מוטורית שונה לגמרי. מרתק.
בשיתוף UMI