משרד החינוך הקפיא את פרסום תוצאות המיצ"ב: "פגיעה ממשית במערכת החינוך"
משרד החינוך הודיע כי יבחן מודל חדש לפרסום תוצאות המיצ"ב, זאת בעקבות טענות קשות להטיית תוצאות המבחן על ידי מנהלי בתי ספר. בפגישה שנערכה עם נציגי היועמ"ש טענו במשרד שהמשך פרסום התוצאות ברמה הבית-ספרית עלול לפגוע יותר במערכת החינוך
משרד החינוך הודיע היום (ב') כי הוא מקפיא את פרסום תוצאות בחינות המיצ"ב ברקע הטענות הקשות על הטיה בתוצאות הבחינות מצד מנהלי בתי הספר. המשרד הודיע כי יבחן "מודל פרסום חדש".
בחינות המיצ"ב מתקיימות אחת לשלוש שנים בכיתות ה' ו-ח' בכל בית ספר ובודקות שלושה תחומים: אנגלית, שפת אם ומתמטיקה (בכיתות ח' מתקיימת גם בחינה בנושא מדע וטכנולוגיה). הבחינה בודקת בנוסף גם את האקלים הבית-ספרי וכוללת שאלות על האווירה בין התלמידים ועל רמת האלימות במוסד החינוכי.
"מבחני המיצ"ב מהווים כלי חשוב והכרחי לניהול מערכת החינוך וקידומה", טענו היום במשרד החינוך. "תוצאות הבחינה מספקות למשרד בסיס נתונים שמשמש בניהול המערכת ובפיקוח אחרי רמת מערכת החינוך והתקדמות בתי הספר, ובכלל זה מאפשרות קביעת מטרות ויעדים לעבודה עם כלל בתי הספר ועם אוכלוסיות מאותרות".
בחודש דצמבר פורסם כי מנהלי בתי ספר רבים פועלים להטיה בתוצאות המבחנים שהתקיימו בכיתות ה', בין היתר בעזרת מתן הקלות מפליגות לחלק ניכר מן התלמידים, במיוחד לאלו המתקשים.
ב-2012 חייב בית המשפט העליון את משרד החינוך לפרסם את תוצאות הבחינה, במטרה להגביר את השקיפות במערכת החינוך. "מאז שניתן פסק הדין המשרד מצביע על פגיעה של ממש בתפקוד התקין של מערכת החינוך", טענו היום במשרד החינוך. "בעקבות הפרסום חלה פגיעה בתהליכי הוראה ולמידה, פגיעה בתלמידים ובמורים ופגיעה חמורה במהימנות של המבחנים של שכבת ה' בשנת הלימודים התשע"ח במקצועות מתמטיקה ואנגלית".
כבר לאחר פסק הדין הביעו במשרד מורת רוח מההחלטה: "החשש הוא שעם פרסום הנתונים הם יהפו להיות חזות הכל, וכל העשייה החינוכית בבתי הספר תתמקד בנתוני המיצ"ב. כל ניסיון לדרג את בתי הספר על סמך פרסומים אלו הוא מזיק ושגוי וחלקי בלבד והנזק שייגרם מדירוג שכזה רב מהתועלת" אמרו אז במשרד החינוך על הפסיקה.
בפגישות שנערכו לאחרונה בין נציגי משרד החינוך לנציגי היועץ המשפטי לממשלה הביעו נציגי המשרד את עמדתם לגבי פרסום התוצאות. "כיום ניתן להצביע על פגיעה בפועל בתפקודה של מערכת החינוך ואף ניתן להצביע על חשש ברמת ודאות קרובה להמשך פגיעה במערכת החינוך כתוצאה מהפרסום", אמרו במשרד. היועמ"ש קיבל את עמדת המשרד ונתן אור ירוק להחלטת המשרד שלא לפרסם את התוצאות.