שתף קטע נבחר

רלוונטיות ואסטרטגיה: 30 טיפים גדולים לבעלי העסקים הקטנים

עד כמה חשובה תוכנית צמיחה שנתית לעסק קטן ומהן נקודות החולשה והחוזקה של עסק חדש? אספנו את כל הטיפים של המומחים הגדולים

פתחתם עסק קטן לאחרונה? אספנו עבורכם את כל הטיפים הכי חשובים בהתאמת העסק למציאות העתידית המשתנה ולתמורות הטכנולוגיות.

 

>> לסיפורים הכי חמים במדור כלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

 

רכילות עסקית: מה שיקרה באילת ישאר באילת

צמצום השימוש במזומן: מחשבון חדש יזהיר מחריגה

מוכנים ומזומנים? כל מה שצריך לדעת על החוק החדש להגבלת המזומן

 

1. בנו תוכנית עסקית מקיפה: התוכנית העסקית צריכה להיבנות לאורך תקופה של 12 חודשי השנה ברמת פירוט רחבה כלל האפשר. כולל שכר עובדים, מיסוי עירוני, עלויות בנק ועוד. התוכנית תהווה בסיס למעקב אחרי התנהלות העסק בתקופת ההקמה ובתקופת ההרצה של העסק ולניהול תזרים המזומנים.

 

אילוסטרציה (צילום: shutterstock)
עסק קטן - חשוב לבנות תוכנית עסקית שנתית מקיפה(צילום: shutterstock)

2. בנו תקציב הקמה: תקציב הקמה צריך להביא בחשבון את כל מרכיבי ההוצאה הכרוכים בהקמת העסק - מיתוג, שיפוץ, רכישת ציוד, עיצוב אגרות רישוי וכו. לא לשכוח לקחת בחשבון הוצאות בלתי צפויות בשיעור 15%.

 

3. חשבו את צורכי האשראי: קחו בחשבון את העובדה שבשנת הפעילות הראשונה הכנסות העסק גדלות בקצב איטי ובהדרגה ולפיכך עשויים להיווצר פערים תזרימיים. בשנת הפעילות הראשונה של העסק חשבו את צורכי האשראי כחלק מתקציב ההקמה של העסק.

 

4. בנו תוכנית צמיחה לעסק: עסק בצמיחה דומה מאוד לבניית בית. בשני המקרים לא ניתן לעשות זאת ללא תוכנית סדורה ובעסקים התוכנית הזו נוגעת להיערכות המימונית כמו גם הלוגיסטית והפיזית של העסק לשינוי. עסקים רבים הנסמכים על הצלחתם עד כה עושים טעויות ומבצעים מהלכי צמיחה ללא תכנון מוקדם, ולבסוף נקלעים לבעיות.

 

5. בצעו תכנון פיננסי נכון בעת צמיחה: עסקים לא מעטים הנמצאים בהליכי צמיחה מופתעים מאוד כאשר מנתחים להם את המשמעות הפיננסית של הצמיחה ובעיקר את חשיבותו של ההון החוזר לעסק. הפיתוי בגידול המחזור ללא שליטה פיננסית עשוי להתגלות כחרב פיפיות כאשר לא מבצעים תכנון פיננסי.

 

6. צמצמו סיכונים: אל תעמיסו עלויות מימון של העסק על הבית הפרטי. יזמים נוטים להביא מקורות מימון לעסק על חשבון משכנתה של הדירה הפרטית. מהלך זה לא מומלץ והוא עלול לסכן אתכם מאוד.

 

7. נהלו תזרים מזומנים: נהלו בצורה נכונה ומוקפדת את תזרים המזומנים של העסק. ניהול שגוי של התזרים יכול לגרום לקריסה וידליק נורה אדומה בבואכם לבקש הלוואות ומימון מהבנק המלווה שלכם.

 

8. הכירו את הסביבה העסקית: הסביבה העסקית של היום רחבה ומגוונת, וכעסק קטן המבקש לשרוד בעולם הזה אתם צריכים להכיר לעומק את כל השחקנים בסביבה העסקית, את המגמות השונות (כמו למשל מסחר מקוון) ואת הטרנדים המתחלפים.

 

9. שמרו על רלוונטיות: העולם העסקי של היום הוא דינמי ומשתנה כל הזמן. כל עסק, כולל בעל עסק קטן צריך להיות עם יד על הדופק, להיות ער לשינויים שקורים סביבו בשוק ולמכור ללקוחות חוויה מלאה, כפי שלקוחות דורשים היום.

 

10. אל תתפזרו עסקית: אם אתם בעלי עסקים בענף מסוים, נניח סלולר, אל תתפתו להכניס לעסק גם מוצרי טקסטיל, רק כי יש לכם נקודות מכירה פנויות. ההתפזרות הזו משמעותה התארגנות ועלויות נוספות ויתירה מכך הבנה בתחום בו אין לכם מספיק ידע. הליכה בדרך כזו מגדילה את הסיכון העסקי שלכם.

 

זהות, מומחיות וקהילה

11. גבשו זהות: היום לא קונים מוצר, קונים זהות. אנשים רוצים להזדהות עם בית העסק והמוצר, יותר מעצם הרכישה של המוצר, לכן בצעו פעולות שיגרמו לקשר ישיר ובלתי אמצעי ביניכם לבין הלקוחות לצורך בניית זיהוי רגשי.

 

12. פתחו מומחיות: חשוב להיות הטובים ביותר בתחום ולהפוך למומחים בו. בעל עסק צריך להעצים כל הזמן את התחומים בהם הוא טוב. אם הוא איש מכירות טוב, עליו להעמיק את הידע והיכולות בתחום המכר ולא להציע שירותים נוספים שיהפכו אותו בסיכום הדברים לעסק בינוני בלבד.

 

13. הכירו את החוק: יזמים צריכים להכיר לעומק את הוראות המיסים הרלוונטיות לענף שבו העסק פועל כמו מס הכנסה, פנסיה, שווי שימוש, תקינה, מכס, ועוד.

 

14. היעזרו במדינה: גופים ממשלתיים שונים מציעים כלים לסיוע לעסקים קטנים, למשל שירותי הייעוץ של מעוף, קרנות בערבות המדינה, מסלול תעסוקה בפריפריה ועוד. אל תוותרו על האפשרות להשתמש בכלים אלה.

אילוסטרציה (צילום: shutterstock)
עמוד עסקי בפייסבוק - פוטנציאל עסקי גבוה(צילום: shutterstock)
 

15. זהו את נקודות החוזק והחולשה של העסק: לכל עסק יש נקודות חולשה וחוזק ועליכם לדעת לזהות אותן אצלכם וכך לנתח ממה בנויה הרווחיות שלכם וממה לעיתים אתם מפסידים. ניתוח זה יקל עליכם לפעול נכון יותר עסקית ולייעל את עצמכם במידת הצורך.

 

16. בחרו אסטרטגיה: שאלו את עצמכם מהו האופן בו אתם מתכוונים להגדיל את הרווחים - האם באמצעות שילוב מוצרים חדשים, פנייה אל קהלים חדשים או באמצעות העמקה בקרב אותם קהלי יעד? בחרו בדרך פעולה אחת בלבד והיו ממוקדים בה.

 

17. בנו חזון עסקי: החזון העסקי צריך להיות הנר שלאורו כל העסק פועל, מהמנכ"ל ועד אחרון העובדים. החזון צריך לכוון את העסק וכולם צריכים להגשים אותו.

 

18. הכירו אישית את הלקוחות והספקים: היכרות עם הלקוחות תקל עליכם לדעת איך לדבר אליהם ואיך למכור להם. היכרות אישית עם הספקים תקל עליכם לרתום אותם לטובת העסק.

 

19. בנו סביבכם קהילה: אספו את פרטי הלקוחות שלכם והקפידו לשלוח להם תכנים מעניינים והטבות.

 

20. השקיעו בפייסבוק: פתחו עמוד עסקי בפייסבוק והשקיעו בקהל העוקבים עם תוכן מעניין. הם בעלי פוטנציאל עסקי גבוה.

 

גם פרסום בגוגל יעזור

21. בדלו ומתגו את העסק: צרו לעצמכם בידול ומיתוג עסקי שימחישו את הערכים המוספים שאתם מעניקים ללקוחות שלכם. הדבר יעניק לכם יתרון תחרותי במגרש העסקי שבו אתם פועלים.

 

22. הוסיפו מוצרים: שילוב מוצרים חדשים מהעולם שבו אתם עוסקים יגרום ללקוחות לבצע יותר רכישות. לדוגמה, אם יש לכם מכון יופי אתם יכולים למכור מוצרים כמו בשמים, סבונים, קרמים ומוצרי איפור.

 

23. בצעו מעקב שוטף על ההכנסות: מעקב אחר ההכנסות לצורך תשלומי מסים וביטוח לאומי מהותי ביותר. אם אתם משלמים פחות מדי, תצטרכו להשלים את החוב שנצבר בסוף שנת המס, מה שיכול להיות קשה לביצוע. ואם אתם משלמים יותר מדי, זה עלול לפגוע בתזרים המזומנים והכסף יוחזר לכם רק לאחר שנה.

 

24. בדקו את הגדרת ניהול הספרים שלכם במס הכנסה: סוג הניהול נקבע לפי הענף שבו העסק פועל. לעיתים עסקים לא מנהלים את הספרים שלהם בצורה נכונה ומס הכנסה עלול שלא להכיר להם בגובה ההכנסה עליה הצהירו ובהוצאות שהם זכאים להן.

בדקו את הגדרות הניהול של הספרים שלכם במס הכנסה (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
בדקו את הגדרות הניהול של הספרים שלכם במס הכנסה(צילום: Shutterstock)
  

25. בדקו את מקדמות הביטוח הלאומי: אם תיקלעו לתאונת עבודה, גובה הקצבה שתקבלו ייקבע על בסיס המקדמות עליו הצהרתם בתשלום המקדמות. אם הסכום נמוך מדי - הקצבה שתקבלו תהיה נמוכה ולא ריאלית (ואין אפשרות לתיקון רטרואקטיבי).

 

26. היו מסודרים בפנייה אל הבנק: כשאתם פונים בבקשה לאשראי הציגו תכנון פיננסי מקיף של צורכי העסק תוך שימוש בתרחישים שמרניים במטרה למנוע בקשות חוזרות ותכופות לאשראי נוסף.

 

27. הזמינו את הבנקאי לביקור בעסק: אין טוב ממראה עיניים, בדרך כלל פגישה בבית העסק משפרת את ההתרשמות של הבנקאי מהפעילות.

 

28. פתחו אתר אינטרנט: באתר שלכם כדאי להטמיע כפתור שמאפשר לבצע שיחה ישירות לבית העסק וחוסך זמן של השארת פרטים וחזרה ללקוח.

 

29. פתחו Google my business: זהו כרטיס ביקור דיגיטלי חינמי של גוגל המיועד לעסקים קטנים ומופיע בתוצאות החיפוש בכל פעם שמחפשים את שם העסק.

 

30. היעזרו בגוגל: אם אין לכם הרבה תקציב לפרסום, תוכלו לפרסם בגוגל באמצעות מילות מפתח שמי שמקליד אותן מגיע לעסק שלכם. בממשק הפרסום של גוגל תוכלו לבדוק מאילו מילים מגיעים הלקוחות הקונים.

 

 

הטיפים ניתנו בסיוע יאיר שרעבי, מנהל תחום עסקים אזור המרכז, בנק הפועלים; רו"ח יואב כהן, בעלי משרד יואב כהן רואי חשבון; ישראלה מני, סמנכ"ל כלכלה ומסים באיגוד לשכות המסחר; רו"ח ומשפטן שי סטרשנוב מקבוצת הייעוץ הכלכלי סטרשנוב קלדרון; נדב פסנדי, מנכ"ל המרכז לליווי עסקים מבית בנק הפועלים, קרן שכ"ל וארגון להב; דרור הורן, מנהל תחום עסקים אזור צפון וחיפה, בנק הפועלים; רו"ח שוקי מיניבצקי, שותף בכיר במשרד רואי חשבון RSM שיף הזנפרץ ושות'; מאשה דשקוב, מנכ"ל Digitalent, בית ספר ומרכז קריירה בתחום השיווק הדיגיטלי

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
טיפים החשובים לבעלי עסקים
צילום: shutterstock
מומלצים