"רעידת אדמה": מינהל התכנון דורש לבטל ההקלות לתוספת דירות בתוכניות שאושרו
מדובר בהקלות המאפשרות להוסיף עד 30% דירות מעבר למה שאושר במסגרת תוכנית הבנייה המקורית; ההקלות סופגות ביקורת רבה בשנים האחרונות, בעיקר מצד מתכננים הטוענים לעומס דירות מעבר למה שמאפשרות התשתיות
בת ים עוצרת את הצמיחה: להתראות מגורים, שלום תעסוקה
הוועדה המחוזית אישרה את התוכנית להקמת מכללות צה"ל בירושלים
הרצליה התייקרה, אילת הכי זולה: מה קרה למחירי הדירות ב-2018
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ההקלות המדוברות סופגות ביקורת רבה מזה מספר שנים, בעיקר מצד מתכננים הטוענים כי אלה מביאות לעומס של דירות מעבר למה שמאפשרות התשתיות; עוד נטען, כי הקלות אלו מעכבות בצורה משמעותית את תהליך הוצאת היתרי הבנייה. מנגד טענו לאורך השנים גורמים באוצר כי ההקלות הכרחיות על מנת להגדיל את היצע הדירות, ולבלום את עליית מחירי הדיור.
לפני כחצי שנה אמר לראשונה בראיון ל"כלכליסט" ראש מטה הדיור, זאב בילסקי, כי נשקלת האפשרות לבטל את הקלות שבס-כחלון. בילסקי אמר אז: "אנחנו חייבים לצמצם את משך זמן הרישוי והוצאת ההיתרים. אם נחסוך את הזמן הזה אנחנו נביא הרבה מאוד דירות נוספות שנמצאות בדרך. לכן, אחד הדברים שאנחנו שוקלים עכשיו זה ביטול ההקלות. בחנו את עצמנו וראינו שכל תהליך נושא ההקלות מכניס אותך למסלול התנגדויות של שנה, לפעמים יותר. לכן היום אנחנו בוחנים לבטל את כלל ההקלות ואז התהליך יתקצר פלאים ונהפוך למדינה נורמלית".
תקנות מתחילת שנות ה-90
תקנות שבס המקוריות תוקנו בימי העלייה הגדולה מחבר העמים בראשית שנות ה־90, וקרויות על שם מי ששימש כמנכ"ל משרד ראש הממשלה באותה העת, שמעון שבס. בשל הצורך הדוחק בהגדלת מספר הדירות, קבעה התקנה כי בסמכות הרשות המקומית לאשר בהליך של "הקלה", כלומר הליך מהיר שאינו מצריך שינוי של תוכנית הבנייה, תוספת של עד 20% במספר הדירות - ובלבד ששטח הבנייה הקבוע בתוכנית לא ישתנה.
לפני חמש שנים שינה שר הפנים גדעון סער את התקנות וקבע כי ניתן יהיה להגדיל את מספר הדירות בעד 30%, ללא הגדלה בשטח הבנוי שקובעת התוכנית.
"רעידת אדמה של ממש"
לדברי עו"ד יובל גלאון, שותף במשרד שביט בר און גלאון צין ויתקון ושות' המתמחה בדיני תכנון ובנייה ומשמש כיועץ משפטי לוועדות תכנון ובנייה מקומיות, המהלך המדובר הינו בגדר "רעידת אדמה של ממש אשר צפייה לגרום למבול של תב"עות חדשות, משום שאף יזם לא יוותר על התוספת שכבר חישב אותה כשרכש את הקרקע. או אז נראה הרבה יותר תביעות פיצויים של גובלים על ירידת ערך כתוצאה מתב"ע - כי על הקלות שבס-כחלון אין זכות כזו. כמובן שהמהלך כולו יצריך חקיקה ולובי הקבלנים יעמוד בכנסת על רגליו האחוריות. יהיה מעניין".
גלאון מוסיף כי "הקלות שבס-כחלון ועוד מנגנוני גמישות שכאלה נועדו לפתור מצוקת ביניים שנוצרת בתקופה הארוכה שבין אישור תוכנית, לבין המועד שבה שתאושר תוכנית חדשה יותר.
"כמובן שאם היה ניתן לאשר תוכניות מהר יותר, ניתן היה להסתפק במה שנקבע בתוכניות מבלי להיזקק למנגנוני גמישות שבאמת מבלבלים את האזרחים".