"התעללות באנשים": השירות הרע של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים
עד חצי שנה לקביעת תור, קבלת קהל רק בתל אביב ובחיפה למשך שעתיים בשבוע בלבד והמתנה של חודשים ארוכים לאישורים - המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, יחידת סמך של משרד הבריאות שתפקידה להמליץ לרשות הרישוי על כשירותו הרפואית של הנהג, לא מצליח להתמודד עם 40 אלף הפונים מדי שנה, והאזרחים זועמים. משרד הבריאות: "כבר השנה חלו מספר שינויים ושיפורים"
שעתיים בשבוע בלבד לקבלת קהל, תורים ארוכים וכוח אדם חסר שמטפל בעשרות אלפי תיקים בכל שנה - ביקור במסדרונות המכון הרפואי לבטיחות בדרכים (המרב"ד) דורש סבלנות רבה.
בין אם אתם נהגים מקצועיים, נהגים שעברו אירוע רפואי שפגע בכושר הנהיגה שלהם, נהגים שהתמודדו עם משבר נפשי או אנשים בעלי מוגבלות בניידות, יש סיכוי טוב שתהפכו לאחד או אחת מעשרות אלפי המקרים שמטופלים בכל שנה במכון הרפואי לבטיחות בדרכים (מרב"ד). אם הצטרפתם לרשימת האנשים שנזקקים לשירותיו של המרב"ד, כדאי שתכינו את עצמכם לתהליך שהוא פעמים רבות ארוך וסבוך, רצוף בבירוקרטיה רבה ובחוסר יעילות.
קראו עוד
המחלות שעלולות להוביל לשלילת הרישיון שלכם
מותר לנהוג על גראס רפואי? הבלבול שיצר משרד הבריאותרקע פסיכיאטרי: המכון הרפואי שפוסל רישיון
המרב"ד הוא גוף שבאופן רשמי כפוף למשרד הבריאות כיחידת סמך, אך בפועל משרת כ"רופא המוסמך" של רשות הרישוי במשרד התחבורה. ההגעה למכון נעשית על ידי הפניה של מספר גופים, ובפועל תפקידו הוא להמליץ לרשות הרישוי על כשירותו הרפואית של הנהג. כך לדוגמה, מבקשי רישיון נהיגה לרכב ציבורי ומשא כבד עוברים במכון, כך גם נהגים שמופנים על ידי המשטרה ובתי המשפט, וכן נהגים שמפאת גילם מופנים על ידי הרשויות על מנת לקבל אישור רפואי לנהוג. גם נהגים נכים שמופנים על ידי הביטוח הלאומי ומשרד הביטחון - פעמים רבות על מנת לקבל התאמות לרכבם - עוברים דרך המכון.
פקידי המכון מטפלים בעשרות אלפי נהגים בכל שנה. בפועל, הם עושים זאת משני מוקדים רשמיים בלבד שקיימים בארץ: אחד בתל אביב והשני בחיפה. נוסף על כך, חלק מבדיקות המכון מיוצאות לשלושה מרכזים חיצוניים שמספקים שירותים מסוימים, אך גם הם בפרישה מינימלית - שני מכונים בתל אביב ומכון אחד בבאר שבע. מעדויות שהגיעו לידי ynet, זמני ההמתנה לתור במתקני המרב"ד ארוכים ביותר, וזמני קבלת הקהל לפונים, שרבים מהם מתלוננים שבאמצעות המענה הטלפוני לא ניתן לקבל מידע מועיל, עומדים על שעתיים בשבוע בלבד - שעתיים בתל אביב ושעתיים בחיפה.
מבדיקה שערך ynet עם המוקד הטלפוני של המכון עולה כי מי שמתחיל בתהליך מול המכון צריך להכין את עצמו לפרק זמן ארוך, וכי קביעת תור לבדה עלולה במקרים מסוימים להימשך עד 140 ימי עסקים - שהם תקופה כוללת של יותר מחצי שנה.
החלטנו לצאת ולבדוק כמה חמור המצב. הגענו ביום שלישי האחרון למשרדי המרב"ד, בקומה השישית של בניין משרדים ישן בתל אביב. השעה הייתה 11:30, חצי שעה לפני הפתיחה השבועית של המכון לקהל הרחב. דלת המעלית בקומה עוד לא נפתחה במלואה, וכבר ניתן היה להבחין בתור ההולך ומתארך שחסם את היציאה. לאחר שאנשי הביטחון במקום בדקו את האנשים וחילקו לכולם מספרים, הם הוכנסו למסדרון צר שהוביל לאזור המתנה קטן, שבו הצטופפו עשרות אנשים. בשעה 12:00 בדיוק התחילו מספר פקידים לקבל את הפונים במשרדיהם.
למרות הטיפול המהיר יחסית של הפקידים בכל מקרה, העומס הרב יצר לא מעט מתחים בקרב הפונים. "אם תעשו את זה פעמיים בשבוע לא יקרה אסון", נשמע אחד הפונים צועק בכעס בעודו פונה לאזור ההמתנה, "פעם בשבוע לשעתיים?", הוסיף, תוך שהוא מסנן קללה בקול.
"אנחנו מטורטרים כל כך חזק, זה אבסורד"
את כנרת (שם בדוי, השם המלא שמור במערכת) פגשנו כשהיא מיואשת מהתהליך הארוך שאליו נקלעה. כנרת מלווה כבר שנים ארוכות את בנה בהליכים בירוקרטיים נוקשים. לפני למעלה משלוש שנים התלו (התניה המבטלת זמנית את תקפות הרישיון) לבנה את הרישיון עקב בעיה נוירולוגית. אלא שהבעיה חלפה, ובנה נמצא כבר שנה וחצי בתהליך של בקשה לביטול ההתליה ולקבלת רישיונו המלא בחזרה.
כנרת מספרת כי את התהליך החל בנה בפניות בכתב. "לוקח כמה חודשים עד שעונים לך", סיפרה. לטענתה, הטיפול בבנה מתעכב ו"אין עם מי לדבר באופן ישיר. זה הפך למשהו מאוד מתנשא". האם מספרת כי לבקשת המרב"ד, היא הגיעה כבר לפני חודש עם מסמכים, הן מנוירולוג והן מפסיכיאטר, שמאשרים כי בנה כשיר לנהיגה. "באתי ומסרתי ידנית כי אני לא סומכת על הדואר. מאז אני כל הזמן מתקשרת לשאול אם צירפו את המסמכים לתיק, אבל אומרים לי שזה לא עודכן". גם בביקורה השבוע במכון לא קיבלה כנרת תשובות חד-משמעיות. את תסכולה פרקה באוזני אחד המנהלים במקום: "אנחנו מטורטרים כל כך חזק, זה אבסורד. משהו נופל בין הכיסאות".
במכון פגשנו גם את עלי (שם בדוי, השם המלא שמור במערכת), תושב הדרום שהגיע מרחוק כבר ב-9 בבוקר כדי לתפוס מקום בתור. גם לעלי, נהג מקצועי, התלו את הרישיון לאחר שעבר תאונה לפני כחמש שנים. מאז שהתאושש שב לנהוג, אך הבין כי רישיונו עדיין פסול ועליו להגיע למכון. "אם היו יכולים לפתור את הבעיה בבאר שבע היה יותר טוב", אמר עלי. "דימונה, ירוחם, רהט, נתיבות, אפילו אילת - כולם היו יכולים לבוא לבאר שבע", הוסיף. לטענתו, במקום לקחת הפסקה של שעה מיום עבודתו באזור הדרום, הוא נאלץ לפספס יום שלם כדי לקבל את השירות בתל אביב.
המרב"ד מטפל כאמור גם בנהגים המבקשים להוציא רישיון לרכב ציבורי ולרכב משא כבד. יגאל, שאותו פגשנו בעודו ממתין בסבלנות במכון, הוא אחד מאותם נהגים. יגאל מחכה כבר ארבעה חודשים לקבלת תוצאות עבור הבדיקות הפסיכולוגיות שאותן התבקש לעבור - כמו מועמדים אחרים - במכון חיצוני, על מנת שיוכל לקבל אישור להתחיל בלימודי נהיגה באוטובוס. "אני רק רוצה תשובה, שיגידו כן או לא". יגאל סיפר כי שילם 980 שקלים עבור הבדיקה, אך נאלץ להגיע למכון מאחר שלא קיבל תשובה בדואר או בטלפון. "על זה אני משתגע. אמרו לי תמתין בסבלנות, אבל עד מתי? זו התעללות באנשים", סיפר.
צריך לומר, במסגרת הקיים העובדים במקום עושים ככל שניתן כדי לספק מענה לאזרחים הרבים שפונים אליהם, וזוכים לקבל נציג במשך שעתיים בלבד בשבוע. אחת העובדות במכון סיפרה השבוע כי הם עושים כל מה שהם יכולים במסגרת המגבלות: "אין מספיק כוח אדם, ואם נעשה כל יום קבלת קהל - לא נעבוד בכלל", אמרה העובדת. "אנחנו גם ככה מצומצמים. גם אין כוח אדם, וגם אנחנו מקבלים 40 אלף נבדקים בשנה". היא הוסיפה כי במסגרת השעתיים של קבלת הקהל בשבוע, גם אם יש עומס, הם יקבלו גם את אחרון הפונים. "אנחנו נקבל עד שכולם יסיימו", אמרה.
פרט לאנשים שפגשנו במכון עצמו, עדויות שהגיעו לידי ynet מצביעות על טיפול לקוי בכל הקשור לנכים בוועדה להתאמת רכב למוגבלים בניידות, שהיא חלק מהמרב"ד. תהילה, אם לילד בן 6 הסובל משיתוק מוחין ומתנייד בכיסא גלגלים, סיפרה כי כבר חודשים ארוכים היא נמצאת בהליך מול המרב"ד על מנת שיאשרו לה שינויים ברכב שלה, שהוא ייעודי לכיסא גלגלים.
בנה של תהילה, שעבר מספר רב של ניתוחי ראש בשנים האחרונות, זקוק לאדם שיישב לצידו בנסיעות הארוכות ברכב בין ביתו בפתח תקווה לבתי החולים המרוחקים. תצורת הרכב הנוכחית לא מאפשרת זאת, ועלות השינוי מוערכת ב-18 אלף שקלים. "ההתארכות של הבירוקרטיה זה משהו כמו שלושה חודשים, ועדיין אין לזה סוף", סיפרה תהילה, שממתינה לדיון בערר שהגישה על דחיית התקצוב לשינוי מבנה הרכב. "הם אומרים לך שזה לוקח חודש. אבל זה לא. אתה צריך לשבת להם על הווריד".
מקרה נוסף הוא של אביבה (שם בדוי, השם המלא שמור במערכת), שחולה אף היא בניוון שרירים. אחרי 15 שנה על הכביש, כשביקשה אביבה להחליף את דגם הרכב שברשותה, היא הייתה חייבת לעבור במכון. לטענתה, היא נדרשה לעבור לאבזור שונה מזה שקיים אצלה כרגע בגלל מצבה הרפואי. רישיונה של אביבה הותלה, והיא נשארה תקועה בבית בזמן שרכבה חונה בחוץ ללא שימוש.
"הלכתי לקבלת הקהל במכון, אחת המזכירות קיבלה אותי ואמרה שייצרו איתי קשר", מספרת אביבה. "עברו כבר יותר מארבעה חודשים, ואף אחד לא יצר איתי קשר". אביבה סיפרה כי מאז שנלקח רישיון הנהיגה שלה, מצבה הנפשי רע מאוד: "אתה לא מבין כמה אני בדיכאון", אמרה. "לבן אדם רגיל רכב זה חשוב, אבל יש לו הרבה אופציות - אוטובוסים, מוניות. פה אין את האופציות האלה. זה מאוד מעייף. אם הם היו יותר נגישים לאנשים, אני מאמינה שלא הייתי צריכה לעבור את זה".
משרד הבריאות: "מודעים לצורך בשיפור תפקוד העבודה במכון"
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "המכון לבטיחות בדרכים מטפל בכ-40 אלף פניות בשנה. אנו מודעים לצורך בשיפור תפקוד העבודה במכון הרפואי לבטיחות בדרכים ופועלים רבות בנדון. כבר השנה חלו מספר שינויים ושיפורים: גיוס עובדים מנהליים זמניים לטיפול בהיבט המנהלי; שדרוג מערכת המחשוב כך שתאפשר טיפול מהיר יותר; קיצור טווחים עם משרד התחבורה – ייעול של עבודתם כדי לאפשר מענה מהיר יותר לפונה; קיצור זמני ההמתנה מחמישה חודשים לשלושה; בדיקות רישיון לנהג רכב ציבורי החלו להתבצע ישירות על ידי משרד התחבורה, דבר שהקל על העומס, והוספת ספקי שירות. חשוב להדגיש כי המכון הרפואי לבטיחות בדרכים נמצא בעומס פניות הולך ועולה.
"בכל יום מתקבל קהל לבדיקות במכון. קבלת קהל לבירורים מתקיימת חצי יום בשבוע למי שאינו מזומן לבדיקה. מספר הפונים אינו רב, ויש כוונה להרחיב מסגרת זו בזמן הקרוב".
לגבי הכוונה להרחיב את אזורי הפעילות נמסר: "יש ספק של המכון הפועל בבאר שבע כבר כמעט שנתיים. בחירת ספק באזור ירושלים נמצאת בשלבים סופיים של מכרז".