ביטולים ושיבושים ברכבת בגלל מחלה מסתורית של נהגי קטר
בוקר לא פשוט לנוסעי רכבת ישראל. שיבושים קשים בגלל ביטולי רכבות עקב מחלה מסתורית שבעקבותיה לא הופיעו לעבודה 35 נהגי קטר. בין היתר בוטלו רכבות מכרמיאל, מרעננה ומבית שאן. רכבות לדרום עצרו בתל אביב. רכבת ישראל: "התנהגות פראית מצד הוועד"
הודעת נהגי קטר על מחלה מסתורית שבעקבותיה לא הופיעו לעבודה הבוקר (יום ד') גוררת שיבושים קשים ברכבת ישראל. בין היתר בוטלו רכבות מכרמיאל, מרעננה ומבית שאן. רכבות אחרות יצאו מתחנות שונות מהתכנון וסיימו נסיעה במרכז במקום בדרום. גם רכבות בקו נתב"ג ירושלים בוטלו. 24 רכבות אמורות להתבטל וברכבת ישראל מנסים למצוא מחליפים ל-35 נהגים ה"חולים".
צילמתם (לרוחב)? שלחו סרטונים ותמונות למייל האדום
נכון לשעה 8:00 דווח כי תנועת הרכבות בקו כרמיאל-חוף הכרמל מבוטלת. הרכבת מבית שאן של 6:01 בוטלה. הרכבת של 5:49 מבית שמש לנתניה הופעלה מרמלה. הרכבת של 6:21 מנתניה לבית שמש הופעלה מהרצליה. הרכבת לאשקלון שיצאה 5:04 מחיפה מרכז - הסתיימה בתחנת סבידור בתל אביב. הרכבת של 6:59 בקו רעננה-באר שבע הופעלה מראש העין. שתי רכבות נוספות בוטלו מקריית מוצקין לחיפה ולתל אביב.
במכתב שהעבירה הבוקר הנהלת רכבת ישראל לעובדים נטען כי הסכסוך בין הצדדים נבע כתוצאה מהגדלת הבקשה מנהגי הקטרים להוסיף 26 דקות עבודה בממוצע מדי יום. "כחלק מתהליכי ההתייעלות המבוצעים בימים אלו ברכבת ישראל, בוצעו עבודות לתכנון נכון של סידורי העבודה לנהגי רכבות הנוסעים. תכנון שיסייע למקסם את עבודת הנהגים ולהביא לכדי התייעלות של ממש.
"התכנון של סידורי העבודה הוביל לגידול של 26 דקות בלבד בממוצע הנהיגה היומי של נהג רכבת (במקום 3 שעות ו-29 דקות במשמרת, ינהגו הנהגים 3 שעות ו-55 דקות. נדגיש כי בהסכמי העבודה מוסכם על נהיגה של עד 6 שעות במשמרת).בזכות תכנון נכון של סידורי העבודה אנו נקבל 'יתירות נהגים' לתקופה קצרה, עד סוף 2019 בלבד,ש בה נוכל להוציא יותר נהגים לימי ריענון, לחופשות ולהכשרות מקצועיות.
"תקופת היתירות הזו תסתיים עם הגידול הצפוי בכמות הרכבות היומיות בפעימות מרץ ונובמבר (החזרת קווי לילה, חיבור הקו המהיר לתל אביב והגדלת היקף הפעילות ועוד). התכנון של סידורי העבודה הינו כורח המציאות לקראת הגידול בתנועת הרכבת. לצערנו, בשל רצונם של ועדי העובדים להבטיח עבודה 'מינימלית' של נהגי הרכבת נפגעים בימים אלו בשכרם פקחים, מנהלי משמרת, קופאיות ונהגי המטענים שנדרשים שלא להופיע לעבודתם או לבצע את עבודתם באופן חלקי (שאת זה כמובן לא מקבלת החברה)".
גורם בוועד העובדים מסר בתגובה: "מדובר בחוצפה של הנהלת הרכבת, שהחליטה באופן חד צדדי להטיל שעות עבודה נוספות על העובדים בניגוד למערכת יחסי העבודה שצריכה להתקיים במקום שיש בו הסכם קיבוצי. ההנהלה צריכה להתעשת ולהפסיק לפגוע בנהגים שמחפים כבר שנה וחצי על כל התקלות שההנהלה אחראית עליהם ברכבת".
גורם אחר בוועד אמר: "כבר שנה וחצי שעובדי הרכבת מחפים על התקלות הקשות של המערך, עובדים שעות רבות נוספות כי אין קליטת אנשים, עושים תפקידים רבים נוספים, מנוידים ניודים יומיים חדשות לבקרים כדי 'לסגור חורים'. העובדים מגלים אחריות ומנהיגות נוכח הכישלונות המלווים את התכנון וההפעלה של הקווים החדשים ובכלל.
"ההודעה של ההנהלה לא רק שהיא לחלוטין אינה נכונה אלא שהיא מקוממת משום שההנהלה יודעת היטב מי נושאים על הגב שלהם את התקלות שלה. ההנהלה כהרגלה 'גומלת' לעובדיה המסורים בכך שהיא עושה מהלכים חד צדדיים ופוגעניים ושוב במקום לטפל בבעיות האמיתיות, מטילה עומסים בלתי סבירים על העובדים - כרגיל בדרכה הדורסנית הייחודית".
בהנהלת רכבת ישראל קראו הבוקר לוועד העובדים ולנהגי הרכבת להתעשת, להפגין אחריות ולשוב מיד לעבודה סדירה. "בעומס הכבד המוטל כיום ממילא על רכבת ישראל הפועלת במלוא כוחה ובתפוסה ממוצעת של 160 אחוז, התנהלות כוחנית ולא ראויה שכזו מיותרת", נמסר בהודעת החברה. "מוטלת על כתפי ההנהלה והעובדים אחריות גדולה לנוסעים ואנו מצפים מהנהגים, כמו כלל העובדים, לנהוג במידת האחריות הראויה. אנו עדים הבוקר להתנהגות פראית ולא אחראית בהובלת הועד בהצהרות על חולי נהגים ופקחים באופן שפוגע בנוסעים. אנו מצרים על כך וקוראים לועד להתעשת.
"מן הראוי שהציבור ידע כי החלטת הוועד נובעת מהחלטת ההנהלה להוסיף פחות מחצי שעת נהיגה בממוצע לנהג מדי יום. כיום נהג נוהג בממוצע שלוש שעות וחצי לעומת שש השעות המותרות ולאור הצרכים התפעוליים ומצב החברה ינהגו הנהגים כארבע שעות. זאת כאמור בעוד שההסכם הקיבוצי מתיר נהיגה של שש שעות לנהג. בגין תוספת זו יהנו הנהגים מפרמיית נהיגה פעילה. זהו מהלך נדרש לרכבת בתקופה זו. אנו קוראים לוועד להורות לנהגים לשוב מיד לעבודה ולא לגרום לנוסעים סבל נוסף, על הצפיפות והמחסור במסילות. רק התנהגות אחראית ושילוב ידיים יאפשרו להתגבר על האתגרים. הציבור יוכל לקבל מידע נוסף ושוטף בתקשורת, במוקד השרות, באפליקציה ובאתר הרכבת".
לפחות עשרה נהגי קטר הודיעו אמש כי חלו לפתע ולא יוכלו להפעיל רכבות היום. כך נודע ל-ynet. במרכז השליטה של רכבת ישראל מתנהלים מאמצים למלא את מקומם, אך נראה כי צפויים שיבושים בפעילות הרכבת. הסיבה, לדברי בכירי ועד צפון ברכבת, הם סידורי עבודה לקויים שעליהם התריעו הנהגים זה מכבר בפני ההנהלה - מבלי שנמצא לכך פתרון הולם. מוועד העובדים של רכבת ישראל נמסר: "נהגי הרכבת הם בני אדם וגם הם עשויים לחלות, אין להם חסינות ממחלות. אין מדובר בצעד ארגוני". מרכבת ישראל טרם התקבלה תגובה.
במכתב שנשלח שלשום על ידי אחד מבכירי הוועד הצפוני לבועז הירש, סמנכ"ל הנוסעים של רכבת ישראל, מוצגות טענותיהם של הנהגים בקשר לסידורי העבודה החדשים שיצאו ברכבת עבור נהגי הקטר. במכתב מלינים הנהגים כי מאז ומעולם הם שותפו בלוח הזמנים החדש של הרכבת - וכי לפי המכתב בלוח הזמנים החדש הם עובדים יותר, וזאת על אף שאיש לא תיאם זאת איתם כמתחייב בהסכם הקיבוצי.
בכיר ברכבת אמר אמש ל-ynet כי ועד העובדים מתנהג שוב באופן חסר אחריות: "במקום שהוועד יראה מנהיגות, מפקירים עובדים שיודיעו על מחלות וייפגעו על ידי צעדי ההנהלה" אמר הבכיר. עובדים ותיקים בחברה הצביעו על גילה אדרעי העומדת בראש ועד העובדים כאחראית להתפתחות: "הטריקים האלה לא מפתיעים והם חלק מהגישה הכוחנית שמאפיינת אותה".
רכבת ישראל סובלת זה תקופה ממושכת מרצף תקלות טכניות. לפני כחודש וחצי בוטלו חמש רכבות שונות, כולן בשעות השיא של הנסיעה לעבודה. אחד הקווים שסובלים מבעיות קשות הוא הקו החדש בין נתב"ג לירושלים. דובר רכבת ישראל, ישראל טל סרנגה, אמר לפני כמה חודשים בריאיון לאולפן ynet כי "הקו שנפתח בין ירושלים לנתב"ג הוא קו מושלם. גם בתשתיות וגם ברמת הכשירות השירותית שלו. לאור העובדה שהקו נמצא בהרצה - יש תקלות".
על רקע שרשרת הכשלים בחברה, בהם המחדלים בקו המהיר לירושלים, הצפיפות בקרונות והפסדי הענק של החברה, אישר בחודש שעבר דירקטוריון רכבת ישראל כי המנכ"ל שחר איילון (63) יסיים את תפקידו בעוד כחודש וחצי. מהנהלת הרכבת נמסר כי יו"ר הדירקטוריון שוחח עם איילון והשניים הגיעו לסיכום משותף על עזיבתו של איילון.