חוכמה גדולה: האם רכבי הדור הבא יוכלו לקרוא מחשבות?
בעתיד הלא כל כך רחוק, נהיגה אוטונומית תהיה רק מרכיב זעיר ממערך היכולות של המכונית המקושרת - שתשמש כמעין הארכה של המוח שלנו. המכונית החכמה תוביל אותנו למקום הנכון עוד לפני שנדע שאנחנו רוצים להגיע אליו, ותדע מה אנחנו רוצים עוד לפני שנספיק לרצות את זה. חומר למחשבה
בשיתוף UMI
"תעקוף כבר! נו! תעקוף! יאללה. מה קורה איתו? למה הוא לא זז?!" כמה פעמים המחשבות האלה עברו לכם בראש בזמן הנהיגה, למשל בזמן שהשתרכתם אחרי נהג איטי כל כך שנדמה כאילו הזמן החל ללכת לאחור? זה נורא, וזה קורה כל יום, וזה מרתיח נהגים עד רמה מסוכנת - גם לפחחות, וגרוע מזה - לנפש.
עכשיו דמיינו עולם אחר - בעתיד הלא מאוד רחוק - שבו המכוניות נוהגות את עצמן. הן נצמדות אחת לשנייה ויוצרות רכבות כבישים מהירות מאוד ויעילות מאוד, מעבירות אנשים בבטיחות ומהירות רבה יותר מאי פעם ועם חתימה סביבתית מזערית. איזה עולם מושלם.
אבל האם המכונית תאבד אז מאופייה? הרי היום המכוניות הן במידה רבה הבבואה של הבעלים שלהן. אם מדובר באישה שאוהבת כלבים, למשל - המכונית תשקף זאת היטב. אם הנהג הוא רווק הולל - גם את זה אפשר יהיה לראות בקלות. עכשיו דמיינו איך תיראה מכונית של משפחה ברוכת ילדים, של קצינה בכירה, אולי סטודנט למדעי הרוח, קבלן פיגומים - כל אחת תהיה משהו אחר לגמרי - בתצורה שלה ובדברים שנמצא בתוכה, אפילו בגודל וסוג הכתמים שעל הריפודים. ממש טביעת אצבע מוטורית.
אז מסתבר שהקשר האישי בין אדם למכוניתו לא עומד להיעלם, אלא בעיקר לשנות צורה. העתיד הולך דווקא לכיוון של פרסונליזציה של הרכב, אבל בצורות הרבה יותר דמיוניות ממה שאפשר לחשוב עליהן. והאמת? כל זה הולך להיות בעתיד הלא מאוד רחוק. מה שחסר למכוניות של היום - יופיע במכוניות של העתיד. וחלק מזה כבר קיים ופועל מזה שנים רבות. ואני מתכוון למכונית המקושרת - זו שתהיה כמו הסמארטפון שממנו אתם קוראים את הטקסט הזה ומכיל את כל החתימה הדיגיטלית שלכם, ואפילו תוכל לקרוא את המחשבות שלכם.
מה זה מכונית מקושרת?
מכונית מקושרת היא מכונית שמסוגלת, בעזרת רכיבים שקיימים בה, להתחבר למכשירים נוספים, בין אם בתוכה (סמארטפון למשל), ובין אם למכשירים ורשתות חיצוניים. כך תוכלו למשל תמיד ליהנות מהפלייליסט שלכם שנמצא בענן, לקבל התראות דרך שונות, ואפילו לקבל הודעות מהמקרר שלכם שהחלב עוד רגע פג תוקף.
המכונית יכולה להודיע לפגישה שלכם שאתם מאחרים כי נתקעתם בפקק לא צפוי, בתי עסק יוכלו לשלוח הודעות, כמו למשל מבצעים על צמיגים מרגע שהצמיגים שלכם הגיעו לרמת בלאי שדורש יחס - השמיים הם הגבול כמו גם הדמיון. תוכלו לשלם בנתיב המהיר מיד כשתעברו בו, וליהנות משירותי קונסיירג' - כמו לבקש מהרכב להזמין מקום במסעדה או כרטיסים להופעה.
החלוצים בתחום המכוניות המקושרות היו GM, שיחד עם מוטורולה הציגו לשוק כבר בשנת 1996 את ONSTAR בדגמי שברולט. באותן שנים תקשורת סלולרית הייתה עדיין בחיתוליה, תקשורת לוויינים דרשה חומרה בקנה מידה עצום, ו-GM רצתה לעלות קומת בטיחות עם מערכת שתשלח למוקד הודעת חירום ברגע שנפתחת כרית אוויר בעת תאונה.
בהמשך נוספו למערכת יכולות נוספות כמו מיקום GPS, ולא רק הודעה נשלחה אלא גם נפתח קו טלפון לשיחה עם המוקד, שהפנה למקום כוחות הצלה וסיפק מידע טכני באשר לחומרת האירוע. עוצמת הרשת הסלולרית בדור ה-G4 כבר הספיקה כדי לאפשר רשת WIFI פנימית בתוך הרכב - וגם שם GM, הפעם יחד עם אאודי, הן היום הראשונות להציע זאת בייצור רחב היקף.
המכונית שתיסע היישר אל דוכן השווארמה
היכולות של המכונית המקושרת הולכות ומתפתחות יחד עם ההתקדמות בטכנולוגיה ועם הגברת המהירות ורוחב הפס של האינטרנט הסלולרי. היום למשל, זה כבר לא נדיר שהמכונית שלכם תקבל עדכוני תוכנה ישירות מהמפעל בזמן שאתם ישנים. היא גם "יודעת" לשלוח למפעל הודעות תקלה. בפיקוד קולי מספיק לומר "אני רעב" והמכונית תמצא את המסעדות הקרובות - ואם אתם אוהבים רק שווארמה היא תחפש רק את זה ותנווט לשם.
קישור בין מכוניות יכול לתת מידע רב על תנאי הדרך בהמשך - מקצב הנסיעה, דרך מזג אוויר, ועד מפגעים ואכיפת תנועה. מכוניות יוכלו להתקשר גם לתשתיות - אולי לעמודי התאורה שידלקו רק לפי צורך ולא יאירו כביש שלם ריק ממכוניות, המכונית יכולה גם לדבר עם הנייד בכיס של הולך הרגל - ולהזהיר אותך ואותו ממפגש לא מתוכנן.
תשלומים הוא תחום חדש אפילו בסלולארי - ארנקים דיגיטליים עדיין מתקבלים בחשדנות מה. וגם כאן GM הייתה חלוצה כשהייתה יצרנית הרכב הראשונה בארה"ב שאפשרה תשלום ברשתות מזון מהיר ותחנות תדלוק. זאת ללא גיהוץ כרטיס אשראי או שימוש בארנק דיגיטלי שבנייד.
החשיבות של המכונית המקושרת עתידה להיות רבה ביותר, ואל תתפלאו אם בעתיד הלא רחוק, לנגישות של הרכב לאינטרנט יהיה משקל שווה לצריכת דלק, רמת הפליטה ואפילו הבטיחות שלה.
בשלב הבא כבר לא יהיו כלל פקודות קוליות - רק מחשבות - על ידי מדידה של פעילות גלי המוח האינטליגנציה המלאכותית של הרכב תנתח אותם ותיעזר בהם כדי לצפות ולבסוף לחזות את התנהגות הנהג.
אפילו שהטכנולוגיה הזו בהחלט שלא יכולה להתאים לכל אחד - בעידן של הפרעות הקשב של כולנו - גם כי יהיה על הנהג ללבוש כיסוי ראש עם חיישנים ואלקטרודות, הרעיון של המפתחים הוא למנוע תאונות כתוצאה מסטייה מנתיב או מנהיגה פרועה וכזו שאינה בהתאם לתנאי הדרך. וכאן נשאלת השאלה מי ישפיע על מי יותר? הנהג על המכונית או המכונית על הנהג?
בשיתוף UMI