המחלה המסתורית של נהגי הקטר? בגלל עוד 20 דקות נסיעה
כך הסביר באולפן ynet סמנכ"ל חטיבת הנוסעים ברכבת ישראל בעקבות שורת ביטולי הרכבות הבוקר כתוצאה מהודעות מחלה פתאומיות של עשרות נהגי קטר. מדוע לא טיפלו בבעיה עוד אמש? ניסו למצוא מחליפים. מדוע לא הודיעו לנהגים על תוספת העבודה? כי הם לא חייבים
עשרות רכבות בוטלו הבוקר (ד') לאחר שמספר גדול של נהגי קטר הודיעו אמש על מחלה פתאומית - כפי שנחשף לראשונה ב-ynet. למרות הכחשות ראשוניות בוועד עובדי הרכבת והתעלמות הנהלת החברה מהכאוס הצפוי, יש לזכור כי זו אינה פעם ראשונה במהלך השנים בה בוחר וועד העובדים בדפוס פעולה שכזה במסגרת משא ומתן לשיפור תנאים. ומה יש לסמנכ"ל חטיבת הנוסעים ברכבת, בועז הירש, לומר על כך? (עדכון: לפני זמן קצר הודיעו הנהלת הרכבת וההסתדרות כי העובדים החלימו וכי הפעילות חוזרת לדפוס הרגיל, אך ועד העובדים הגיב לכך בהבהרה כי לא כך הדבר).
חשיפת ynet אתמול בערב: לפחות 10 נהגי קטר הודיעו על מחלה
אז מה קורה ברכבת ישראל?
"מה שקורה לצערי הרב הוא שמאתמול ב-22:00 ועד היום 35 נהגים הודיעו על מחלות, תשע רכבות בוטלו פלוס איחורים, פגיעה משמעותית בציבור הנוסעים".
למה אתם לא עושים שום דבר כדי לפתור את זה?
"ההנהלה החליטה להכין סידור עבודה חדש שהמשמעות שלו זה עליה של 20 דקות בממוצע בזמן הנהיגה היומית של נהג קטר. משלוש וחצי שעות לקצת פחות מארבע שעות. לפי הסכמי העבודה נהג יכול לנהוג שש שעות. היינו עם הוועד בהיוועצות במשך שלושה חודשים, מה אנחנו יכולים לעשות מעבר לזה, אני לא יודע".
הכנסה של שינוי שעות העבודה, לא הגעתם לסיכום לפני שהודעתם על זה?
"אנחנו פועלים במסגרת ההסכמים הקיבוציים ובמסגרת החוק, אני לא חייב להגיע להסכמה כל עוד אני עומד בשש שעות נהיגה, ואני עומד בפחות משני שליש מזה. כאשר נהג נכנס - ובין אם הוא נוהג חצי שעה, שעה או ארבע שעות - הוא מקבל תשלום על משמרת... יש דברים שהם לא במסגרת החוק ועובדה שחלק מהדברים גם קיבלנו, אבל מה לעשות, הונח לפנינו הכל או לא כלום ולזה לא הסכמנו".
אתם מאפשרים לאותם נהגים להחזיק את כולנו בגרון, איך אתם מאפשרים להם לעשות את זה?
נושא של אישורי מחלה זה לאפשר את מה שהחוק נותן בתחום הזה. לי כגוף אין את הסמכות לבוא ולבטל. מה שקורה זה שההנהלה לא מוכנה לתת וההנהלה עומדת על הזכות לבצע את מה שכתוב בהסכם קיבוצי ששני הצדדים חתומים עליו. אנחנו מבקשים לממש משהו שהצדדים הסכימו עליו".
למה לא הבאתם נהגים חלופיים?
"לא ידענו".
אני ידעתי את זה אתמול, אני מניחה שידעת קודם. זה פורסם.
"אני לא יודע מי פירסם ומי עומד מאחורי הפרסום. במסגרת הניסיונות שלנו להידבר עם ועד העובדים אני חושב שזה מובן מאליו שהוועד לא הודיע לנו שעובדים הולכים להיות חולים. היכולת לפצות על נהגים שנעדרים מהעבודה במסגרת כוח אדם, נהג שסיים משמרת לא יכול להחליף נהג שהודיע שהוא חולה, לא תמיד יש לי את היכולת לשלוף מישהו ולשים במקומו".
אתה מאמין שהם חולים?
"אני לא רופא, אני מוצא את העובדה מעט מוזרה שמעשר בלילה עד עכשיו עשרה אחוז מכוח העבודה של הנהגים חולה בעיקר כשיש מתיחות על זה שרוצים להוסיף 20 דקות לממוצע הנהיגה היומי של הנהגים".
אז ידעת בעשר בלילה.
"נכון, מעשר בלילה, כשידענו על עשרה נהגים, עשינו את כל המאמצים עד כמה שניתן לצמצם את הפגיעה. ניסינו למצוא מחליף".
באיזו שנה רכבת ישראל תפסיק לעשות פדיחות ובושות ותתחיל להתנהל כמו שצריך ותיתן שירות בלי להגיד שהרכבות מתעכבות, אין קרונות, ולא חישמלתם את הלא יודע מה.
"כל מה שקורה היום ברכבת, ביטולים של 9 רכבות, איחורים, פגיעה בציבור הנוסעים, לא קשור לנושא הזה. יש תקלות תפעוליות ברכבת, שמים את זה על השולחן, מפעילים 560 רכבות ביום, מסיעים רבע מיליון איש. לאורך זמן אנחנו הולכים ומשתפרים. אתה יכול לראות את הקו בירושלים שנהנים להציג את מספר התקלות, מספר התקלות הולך ומצטמצם".