שתף קטע נבחר

 

מכת פריצות למסילות הרכבת: "הישראלי חושב שהוא כל יכול"

בשנה האחרונה אירעו לא פחות מ-15 אלף מקרי פריצת מחסומים וכניסה לשטח המסילה, שגורמים גם לעיכובים. ברכבת פועלים להסיר מפגשי כביש-מסילה כדי למנוע סכנה: "זו יהירות, לא מבינים שבתאונות הללו הרכבת תמיד מנצחת". צפו בתיעוד מחדר הבקרה

 

תיעוד מחדר הבקרה של רכבת ישראל    (צילום: שמיר אלבז)

תיעוד מחדר הבקרה של רכבת ישראל    (צילום: שמיר אלבז)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

כמעט בכל שבוע תנועת הרכבות מתעכבת ונעצרת בעקבות אירועי פריצה למסילת הרכבת ע"י הולכי רגל וכלי רכב, שמחליטים לפרוץ את המחסומים בניגוד לחוק ולחצות אותם. 

 

ביום ראשון שעבר, בזמן שצוות ynet נכח במוקד הבטיחות הארצי של רכבת ישראל בחיפה, שאמון על מפגשי המסילות והכבישים, פסעו שתי נשים על מסילת הברזל הסמוכה לתחנת בת גלים כאילו הייתה מדרכה. השתיים התקדמו בפסיעות איטיות במשך עשרות מטרים עד שהגיעו למדרכה, בזמן שבחדר הבקרה הכאוס והמהומה חגגו. הפקחים זעקו אל תוך הקשר את פרטי האירוע ונהג הקטר שהיה בקרבת מקום החל לבלום כדי שלא יפגע בהן.

נהג קלנועית פורץ לשטח המסילה (צילום: רכבת ישראל)
נהג קלנועית פורץ לשטח המסילה(צילום: רכבת ישראל)
 

חדר הבקרה (צילום: רועי רובינשטיין)
חדר הבקרה של רכבת ישראל(צילום: רועי רובינשטיין)

"אירוע כזה לא רק מסכן אותן וגורם להפעלת בלם חירום ברכבת הסמוכה, הוא גם משבש לנו את לוחות הזמנים של יום ראשון בבוקר", מסביר רוברט ניידרמן, ממונה מטה הבטיחות ברכבת. "לו הייתה לנו עוד תשתית אז זה היה עוזר, המחסור בהן בשילוב עם מקרים כאלו מביא לעיכובים".

 

חוסר תשומת לב של הפקח, הבקר או הנהג, יכלו בקלות להכניס את השתיים לסטטיסטיקה, אך במקום זאת הן הצטרפו לעוד אלפי אירועים ברכבת שאיש לא שמע עליהם.

 

"הרבה מקרים של כמעט"

לא פחות מ-15 אלף אירועי פריצה של מחסומים וכניסה לשטח המסילה נרשמו בשנה שעברה בארץ. בהתחשב בעובדה שפריצות אלו משולות בחוק כנסיעה באור אדום, הנתונים מדאיגים במיוחד. 7,783 בני אדם פרצו רגלית למסילות במהלך 2018 ו-7,259 רכבים פרצו מחסומים - כשב-51 מהמקרים המחסום גם נשבר. כל אלו הובילו לעיכובם של 756 רכבות בזמן מצטבר של לא פחות מ-6,402 דקות.

 

כבר 30 שנה שמסילות הרכבת מתפתחות יחד עם כבישי הארץ. במשך שנים התפיסה הייתה שמפגשי כביש-מסילה אינם מסוכנים - אך התיאוריה השתנתה בעקבות כמה תאונות קטלניות בעשור הקודם, המפורסמת מביניהן הייתה התאונה בבית יהושוע שבה נהרגו חמישה בני אדם ונפצעו כ-80 נוספים.

 

לאחר אותה תאונה המדינה החליטה להסיר את 151 המפגשים שפרוסים ברחבי הארץ. משרד התחבורה, נתיבי ישראל ונתיבי איילון כבר טיפלו ב-83 מפגשים שכאלו ועד 2022, מבטיחים ברכבת לטפל בעוד 14 נוספים.

 

תיעוד נוסף: נהג קלנועית פורץ לשטח המסילה    (צילום: רכבת ישראל)

תיעוד נוסף: נהג קלנועית פורץ לשטח המסילה    (צילום: רכבת ישראל)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

"בשנתיים האחרונות אין לנו תאונות, אבל יש הרבה מקרים של 'כמעט' שמובילים לעיכובים רבים בתנועת הרכבות", מסביר ליאור אלי, סמנכ"ל הבטיחות ברכבת ישראל. "יש לנו 61 מצלמות בצמתים ועוד 19 מפקחים בשטח שיושבים במפגשים". לדבריו, ברכבת כבר מיפו את המפגשים המסוכנים יותר, כמו השניים בעיר לוד, וגם את אלו שפחות, על סמך כמות הרכבות והמכוניות שעוברות בהם.

 

הסרטונים שמתעדים את ה"כמעט תאונות" רצים בקבוצות הוואטסאפ מדי שבוע, וכמעט לכולם יש קשר הדוק בין הפריצה לגורם האנושי. "הישראלי", אמר ל-ynet בכיר ברכבת, "חושב שהוא כל יכול, ושהרכבת תחכה לו גם כשהמחסום כבר ירד".

 

"ברגע שמזוהה פריצה על ידי הפקח או המצלמות, מיד עולים בקשר מול הנהג והוא אמור לבלום בלימת חירום", מסביר אלי את שלבי הפעולה בחדר הבקרה. "התפקיד של הנהג במקרים כאלו הוא קריטי. הוא חייב להבין מה קורה ולבלום".

 

מפגש עם המוות: "הרכבת תמיד תנצח"

במפגשים הקטלניים, אך גם באלה שכמעט ונגמרים בתוצאה טרגית, נהגי הקטר אינם מנותקים מהסיפור - וגם הם חווים על בשרם את הקושי והכאב.

 

טל דקל, דור שני לנהגי קטר, חלם כל חייו להיות מאחורי ההגה. במשך שבע שנים דקל בן ה-46 היה עוזר נהג, עד שב-2002 התחיל לנהוג בקרונות משא ומאוחר יותר בקרונות נוסעים.

 

רכב אשר חצה מפגש כביש מסילה כחוק בסמוך לאשדוד, החליק  ונתקע על פסי הרכבת (צילום: מוקד הבטיחות של רכבת ישראל)
רכב אשר חצה מפגש כביש מסילה כחוק בסמוך לאשדוד, החליק ונתקע על פסי הרכבת(צילום: מוקד הבטיחות של רכבת ישראל)

המפגש של דקל עם המוות הגיע בלילה חורפי ב-2001, בזמן שנהג בקרון בודד ופגע ברוכב טרקטור שעבד בתחנת ההגנה מבלי שהמסילה נסגרה. הנהג נהרג במקום. על אף ששב לקטר כבר למחרת, הוא מודה שעד היום קשה לו לדבר על התאונה ולעבור בתחנה. "זה רגע נורא, שומעים את הפגיעה, אתה יודע היכן פגעת ויש תיאור גרפי שאני זוכר והוא לא נעים".

 

בעזרת משפחתו שב דקל לתא הנהג, אך החולשה חזרה שוב כשניצב מול משפחתו של ההרוג בבית המשפט. "זה קשה. אי אפשר להגיד שזה לא השפיע עליי, אבל הייתה לי רק ברירה אחת והיא לשוב לקטר".

 

מלבד התאונה ב-2001, דקל היה מעורב בשני מקרים של "כמעט תאונות" בשנים האחרונות. "לפני כשנה במהלך נסיעה בין רחובות ליבנה התחלתי לצפור

לפני המחסום כי ידעתי שהוא מקולקל. רק אחרי שעצרתי קלטתי שאני במרחק של סנטימטרים מרכב עם אישה בהיריון. כמעט עשיתי ממנה גוש ברזל". במקרה נוסף נהג שפרץ מחסום ליד אשקלון חלף ממש על פניו.

 

"הנהגים לא מבינים שהמכונה הזו כבדה מאוד, ובשביל לעצור אותה צריך מאות מטרים מרגע הזיהוי של הרכב על המסילה", מסביר דקל.

 

"את ההתנהגות של הנהגים על המסילה אפשר לסכם במילה אחת - יהירות. אנשים לא מבינים שבתאונות האלו הרכבת תמיד תנצח. בניגוד לעבר - היום שומעים את הרכבת רק כשהיא עוברת אותך. ובטח שאי אפשר לשמוע אותה כשנמצאים ברכב סגור ומאזינים למוזיקה", הוא הוסיף. "הנהגים פשוט צריכים לציית לחוקי הכביש ולא להמשיך עם ההתפרעויות גם במפגשי המסילה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רכבת ישראל
נהג קלנועית פורץ למסילה
צילום: רכבת ישראל
מומלצים