" קול אחד" קולו של הרוב המתון בישראל
קולות של שלום נשמעו באירוע של תנועת "קול אחד" בהיילנד פארק
רוחות חדשות מנשבות בקרב צעירים ישראלים ופלשתינאים טיפין טיפין. הם אינם רואים סמל באמירתו של יוסף טרומפלדור הפצוע לפני מותו, "טוב למות בעד ארצנו" עבורם המושג השתנה ל"טוב לחיות בעד ארצנו". שני פעילים חברתיים, מתנדבים, מנהיגי העתיד הפוטנציאלים, דויד, ישראלי מחיפה ומתנדבת פלשתינאית מרמאללה הגיעו לשיקגו ודברו על משנתם בבית פרטי בהיילנד פארק בפני כ-40 איש. למרות שהפעילים לא הכירו זה את זו בארץ, כיוון שכל אחד מהם היה פעיל באחד מענפי "קול אחד" (One Voice) בתחום מגוריהם. הם חלקו את אותן השקפות, האמינו בצורך ליצירת "דיאלוג לשלום", והביעו רצון עז לסיום מעגל האלימות והאובדן הכואב בשני צדי המתרס. הפעילים המתנדבים שואפים לחתימת הסדר מדיני שיביא לנורמליזציה ולשלום בר קיימא.
הנושאים הכואבים לשני הצדדים ידועים לציבור הרחב מהתקשורת ומניסיון אישי. סבלו של הצד הפלסטיני מהמחסומים, העוצר הנכפה על ידי חיילי צה"ל ומראות החיילים החמושים. סבלו של הצד היהודי מהשכול, מהרוגי ופצועי פיגועי ההתאבדות והסכינאות, וממטר הטילים ובלוני התבערה מעזה. התקשורת מראה את תחושות העויינות השנאה, המתח והדיכוטומיות בין הפלסטינים והישראלים.
תנועת "קול אחד" אינה מצדדת בצד אחד - היא רואה את הרבגוניות ודוגלת במציאת המשותף בין שני הצדדים: הערכת התרבות, דאגה לקשישים ולחינוך הנוער ומהמכנה המשותף בנושאים אלה נפתחת הדרך לדיונים בתחום הפוליטי משמע, הנעת תהליך פיוס מדיני, פתרון הקונפליקט בן שבעים השנה ויצירת שתי מדינות לשני עמים. התנועה מודעת לעובדה שמרבית האוכלוסייה צעירה בחברה הפלסטינית וגיל מנהיגיהם הוא 70 מעל 70. זה הזמן להתפייס ולשכוח את העבר על מנת לבנות עתיד מבטיח לכל עמי האזור. פעילויות נוספות כוללות תכניות מנהיגות לצעירים שממנה יצאו מנהיגי המחר.
זה לא פשוט להגיע להסכם – כשקולם של הקיצוניים נשמע, הנראטיב ההיסטורי הפלסטיני לבין הנראטיב הציוני הינו דבר והיפוכו. אך לדעת המתנדבת הפלסטינית "מחאה בדרכי שלום, ללא אלימות נותנת הזדמנות לגישור פערים ועונה על כמיהה אמתית לשלום. אמונת הדוברים באירוע שמדובר במשפט התלמודי "איסטרא בלגינא קיש קיש קריא" שפירושו המילולי הוא : כד שיש בו מספר קטן של מטבעות מרעיש בכל הזדמנות, כד מלא מטבעות אינו עושה רעש, אף אם מטלטלים אותו. " הגיע הזמן לשמוע את קולו של הרוב המתון השקט הפועל בדרכי שלום."
תנועת " קול אחד" נוסדה מיוזמה אזרחית בינלאומית שמטרתה המוצהרת היא סיום הסכסוך על בסיס פתרון "שתי מדינות לשני עמים" תוך הבטחת בטחון לישראל. התנועה רותמת פעילים חברתיים בארה"ב אירופה ישראל, והרשות הפלסטינית לבניית תשתית אנושית הנדרשת לקידום מטרתה: מציאת פתרון צודק לסכסוך הישראלי פלסטיני. צוותים של התנועה, הכוללים ישראלים ופלסטינים המופיעים בפני סטודנטים באוניברסיטאות ומכללות בעולם ומציגים את עמדותיה. "קול "אחד" הינה תנועה חוץ מפלגתית התומכת בהעצמת הרוב המתון בישראל וברשות הפלסטינית, כנגד הקיצוניות השלטת בשיח הפוליטי בשני המגזרים. התנועה תומכת בשוויון הזדמנויות כלכלי וחברתי לכל נפגעי אינספור שנות הלחימה ומעגל האלימות חסר התוחלת ". אמר איתן בנט, מנהל תכנית "קול אחד" במכללות ואוניברסיטאות שבסיסה ניו-יורק.
"התנועה גדלה משנה לשנה. כיום מספר המתנדבים הפעילים בארה"ב ובאירופה בנוסף לשותפינו המקומיים בישראל וברשות הפלסטינית מגיע ל-400,000 עוקבים". אמרה מרה לי, מנכ"לית ארגון "קול אחד" העולמי. "הרוב המתון בחברות הישראליות והפלסטיניות מסרב לקבל את העובדה שהסכסוך יימשך לנצח. כל אחד מהם פועל בקהילתו כדי ליצור שינוי חברתי אמיתי".
דויד המתנדב הישראלי מחיפה השלים את דבריו בסיפור על "נגר מבוגר שעבד שנים בחברה החליט לפרוש מעסקי בניית הבתים ולבלות את זמנו עם הילדים והנכדים למרות הצער באובדן השכר. הוא פנה למעסיקו והודיע לו על הפרישה המתוכננת. המעסיק שהצטער לשמוע את הבשורה וידע שכוח עובדו המצטיין עדיין במתניו בקש ממנו כטובה שישלים ויבנה רק עוד בית אחד. הנגר הסכים, אך בניגוד ליכולתו, לא השקיע את כל מרצו בבניית הבית, ליבו היה במקום אחר, עבודתו האחרונה הייתה באיכות נמוכה, בית סוג ד'. עם סיום עבודתו הגיע המעסיק והעניק לו את הבית במתנה".
"מוסר ההשכל הוא שאנו ישראלים ופלסטינים צריכים לפעול בכל מאודנו וליבנו למען הפשרת הקיפאון והחלת נורמליזציה. איננו יכולים לשבת על המדוכה או לאחוז בחבל בשני ראשיו. צריך להתפשר, לשוחח, לחנך את הילדים מגיל צעיר לאהוב ולכבד כל אדם כדי שעתיד טוב יפציע ויתקיים הפסוק בספר ישעיהו " וכתתו חרבותם לאתים וחניתותיהם למזמרות. לא יישא גוי אל גוי חרב ולא ילמדו עוד מלחמה".
המלצות השבוע
לה טרוויאטה La Traviata
האופרה הלירית מציגה את האופרה הנהדרת והמרהיבה לה טרוויאטה. זוהי האופרה הפופולרית ביותר של המלחין האיטלקי ג'וזפה ורדי לה טרוויאטה המבוססת על פי ספרו של אלכסנדר דיומא הבן "הגברת עם הקמיליות" משנת 1850. האופרה עוצמתית ומרגשת, המוסיקה פנטסטית. רומנטיקה או מוות הן תמצית האופרה. מתרגשים עם השחקנים, משתתפים בצערם, ומזילים דמעה בכאבם במיוחד כשכל השחקנים מגלמים את תפקידם מעל ומעבר לציפיות.
העלילה מספרת על סיפור אהבתם של ויולטה ואלפרדו. ויולטה, נערת ליווי חופשיה מתאהבת באלפרדו, בן אצולה מגישה לו פרח קמילה ומבקשת ממנו שיבוא אליה כשהפרח יבול. אלפרדו מגיע אליה ועובר לגור עם ויולטה בפרבר מרוחק של העיר, הם רוצים לפתוח דף חדש. על רקע בעיות פיננסיות, אלפרדו נוסע לפריס ובהעדרו, מגיע אביו לביקור ודורש מויולטה את הבלתי אפשרי, להיפרד מבנו בשל העובדה שיחסיהם יעיבו על המשפחה וביתו לא תוכל להינשא לחתנה אם קשר זה יימשך. אלה גלי המערבולת והצביעות של החברה הגבוהה בפריס. ויולטה, הקורבן נענית לבקשת האב ושולחת מכתב פרידה לאלפרדו ונמלטת לפריס. אלפרדו המזועזע, נפגע עד עמקי נשמתו, מתנקם ופוגע בה. כשהוא מגלה את מקור הבעיה הוא שב אליה ומבקש מחילה. אך הוא מגיע מאוחר מדי, ויולטה חלתה מרוב צער ומתה בזרועותיו.
ביום רביעי, בהופעה שצפיתי חלתה הזמרת הראשית, אלבינה שגימורטובה בלרנג'ייטיס. החליפה אותה הזמרת הנפלאה Emily Birsan ששיחקה ושרה להפליא את תפקיד ויולטה. העובדה שהיא הייתה צעירה ויפהפייה סייעה לביצוע התפקיד בשלמותו. אלפרדו, GIORGIO BERRUGI היה שחקן נהדר וגילם את המאהב השבור יוצא מן הכלל. אביו של אלפרדו, זמר הבאס ZELJDCO LUCIC כבש את ההצגה. קולו העמוק מלא את האולם עצב. לכל השחקנים הייתה הופעה בימתית מצוינת.
שני מסכים פותחים את האופרה ומעבר למסך תחרה אנו צופים בויולטה מחלימה מדלקת ריאות קשה ולצידה המשרתת שלה אנינה. התפאורה הייתה מהממת, צבעים שונים הופיעו במערכות השונות. המערכה הראשונה הייתה צבעונית ומלאת אור ונשים עם כנפי פרפר היו במשתה והצביעו על אופייה ועברה של ויולטה. במערכה השנייה נראו עצים על הקירות כסמל לחיים פסטורליים בפרברים הרחק מעיר האורות פריס. במערכה השלישית במסיבה בפריס הצבע השליט היה אדום. מוקיונים וקוסמים העלו מחזה משעשע והתקיימה מלחמת שוורים מרשימה, באמצעות בובות ענק של שוורים על הבמה. צבע האדום-דם שלט במערכה השלישית וסימל את הפגיעה בזוג האוהבים על לא אוול בכפם. התמונה האחרונה צוינה בצבעי האפור והתכלת וסמלה את הסוף הטרגי, מותה הקרוב של הגיבורה. התזמורת נגנה נהדר, המקהלה הייתה מדהימה. רוב השירים היו מוכרים וניתן היה לצפות באופרה עוד ועוד. לא רציתי שהאופרה תסתיים.
מומלץ מאוד!
האופרה תועלה עד ה-22 במרץ באופרה הלירית בשיקגו.
לפרטים: www.lyricopera.org
המחזמר מאמה מיה Mamma Mia
כל אוהבי שירי להקת אבבה וכל מי שצפה בביצוע המבריק של המחזמר ממה מיה בתאטרון דרורי ליין יצא מרוצה ולא הפסיק לרקוד במהלך כל המחזמר. בהדרן עמד כל הקהל על רגליו, רקד ופזז עם הלהקה. תחת בימויו המקצועי של וויליאם Osetec , הכוריאוגרפית הנהדרת ג'יין Lanier, וצוות השחקנים הנפלא היה שמח.
המחזמר הצוהל והמלבב עוקב אחר מחקרה של סופי לאיתור אביה לקראת יום נישואיה. היא גלתה ביומן החיים של אמה פרטים על שלושה אבות אפשריים ומחליטה להזמין את שלושתם לחתונתה בטברנה המשפחתית על אי יווני. כל חייה הייתה סקרנית לפגוש את אביה. להפתעתה כל השלושה מגיעים: בחור נאה וגבוה, בחור אוסטרלי שמנמן והומוסקסואל. אמה דונה מתפלצת, התעלומה אינה נפתרת והעניין מסתבך. צרור שירי אבבה וריקודים אקרובטיים מדהימים משולבים לאורך המחזמר.
המחזמר כולל 22 להיטים רבים, בהם: “ Dancing Queen” “SOS”, “Take a Chance on Me”,” Money, Money” “Knowing me, Knowing you”, “Thank You for the Music” “Chiquitta”, ועוד רבים וטובים. אם אתם רוצים לשכוח מהצרות, ליהנות מנוסטלגיה, מוסיקה טובה, וריקודים נפלאים ואקרובטים לכו לראות את ממה מיה.
מומלץ !
המחזה יועלה עד ה-16 באפריל בתאטרון Drury Lane Oakbrook
לפרטים:
www.DruryLane.com