נטפליקס מחממת מנועים לקראת האוסקר הבא, אבל יש מי שמנסה לעצור אותה
סטיבן ספילברג ידבר בפני האקדמיה לקולנוע כדי למנוע את כניסתה של נטפליקס למירוץ האוסקרים. במקביל, הרשת כבר התחילה לקדם את הסרט החדש של סקורסזה, שאולי יביא לה סוף סוף את הפסלון המיוחל
אפשר היה להניח שאחרי המועמדות ההיסטורית של "רומא" לפרס הסרט הטוב ביותר באוסקר האחרון, והעובדה שהוא יצא עם שלושה פרסים משמעותיים (בימוי, צילום והסרט הזר) - הדיון בנוגע לנטפליקס ונוכחותה באוסקר ישכח קצת. עם זאת, נראה כי לאחרונה הוא דווקא החריף ויש מי שעדיין מאמינים שרשת הסטרימינג לא באמת מייצרת קולנוע. מי שמוביל את הקול הזה הוא לא אחר מאשר הבמאי סטיבן ספילברג.
לפני כמה ימים הודיע ספילברג כי בכוונתו להופיע בפני ועדת חברי האקדמיה בחודש הבא כנציג הבמאים. המטרה היא לשנות את חוקי האקדמיה כך שלא יאפשרו לנטפליקס להתחרות בפרסי האוסקר. כפי שכבר התבטא בעבר, בעיני ספילברג סרטי נטפליקס צריכים להתחרות בטקס האמי בקטגוריית סרטי טלוויזיה - משום שזהו הפורמט שאליו היא משווקת. "לסטיבן יש רגשות חזקים בנוגע להבדלים בין סטרימינג והפצה תיאטרלית", אמר דובר אמבלין, חברת ההפקה של ספילברג. "הוא ישמח אם אחרים יצטרפו אליו כשהוא ידבר בפני האקדמיה".
הקריאה אינה מגיעה רק בעקבות הדיונים על הפורמט. רבים מוחים על ההיקף הכספי שנטפליקס השקיעה בקידום הסרטים שלה השנה. לפי הערכות, נטפליקס השקיעה בקידום "רומא" כ-50 מיליון דולר. לשם השוואה, תקציב הפרסום של "הספר הירוק", הסרט שזכה השנה בפרס הגדול, עמד רק על 5 מיליון דולר. תלונה נוספת היא שנטפליקס מפיצה את הסרטים רק לשלושה שבועות ואינה מחוייבת לדווח על הכנסות לקופות משום שהיא שוכרת את אולמות הקולנוע. לכן אין כל דרך לדעת כמה אנשים באמת הלכו לראות את הסרטים שלה בקולנוע וכמה הם הרוויחו.
אלה נקודות חשובות, אבל חשוב לזכור שבמירוץ לאוסקר - במיוחד בקטגוריות הקטנות, יש סרטים שמוצגים בקולנוע רק למשך שבוע אחד בכדי לענות על קריטריון ההפצה. בנוסף, הכנסות בקופות מעולם לא היו גורם מהותי בבחירת הסרטים (ואם כבר המצב הפוך - מרבית סרטי האוסקר אינם זוכים להצלחה בקופות).
לאור הדיון שהתעורר מחדש, נטפליקס הגיבה היום (ה') בעקיפין לחלק מהטענות נגדה בחשבון הטוויטר שלה. "אנחנו אוהבים קולנוע", כתבו והוסיפו שלושה דברים אחרים שהם אוהבים: גישה לסרטים עבור אנשים שאינם יכולים להרשות לעצמם כרטיס או שגרים בעיר בלי בתי קולנוע; הפצת סרטים לכולם באותו הזמן; וההזדמנות שהם נותנים לבמאים לשתף את האמנות שלהם.
We love cinema. Here are some things we also love:
— Netflix Film (@NetflixFilm) March 4, 2019
-Access for people who can't always afford, or live in towns without, theaters
-Letting everyone, everywhere enjoy releases at the same time
-Giving filmmakers more ways to share art
These things are not mutually exclusive.
הדיון חזר לכותרות לאחרונה לא רק מפני שרשתות הסטרימינג הולכות וגדלות, אלא כי נטפליקס כבר התחילה בקמפיין האוסקר הבא שלה: הסרט החדש של סקורסזה. במהלך טקס האוסקר, הרשת שחררה טיזר ראשון לסרט The Irishman של מרטין סקורסזה שייצא לקראת עונת הפרסים הבאה - הצהרת כוונות ברורה למדי. זהו סרט מאפיה ושיתוף הפעולה התשיעי של סקורסזה עם רוברט דה נירו. לצידו מככב גם אל פאצ'ינו בסיפור אמיתי המבוסס על היעלמותו של ג'ימי הופה בשנות ה-70.
אף שהסרט ייצא רק בסתיו, דה נירו כבר אמר שהסרט יזכה להפצה קולנועית בדיוק כמו "רומא" של אלפונסו קוארון. "בהתחלה הם יקרינו אותו על מסך גדול, כמו שצריך. אני לא בטוח מה יקרה אחרי זה", אמר. סקורסזה מצדו דיבר על שיתוף הפעולה עם רשת הסטרימינג ושיבח אותה: "אנשים בנטפליקס לוקחים סיכונים. The Irishman הוא סיכון. אף אחד לא רצה לממן את הסרט הזה במשך חמש עד שבע שנים. וכמובן שכולנו מזדקנים". והאמת שבהחלט מדובר בסיכון, תקציב הסרט מוערך ב-175 מיליון דולר, הסרט הכי יקר של סקורסזה עד כה.
בסופו של דבר נראה כי בוויכוח הזה סקורסזה ונטפליקס צודקים. "רומא" הוא לא סרט טלוויזיה, ובטח שגם לא החדש של סקורסזה. תעשיית הקולנוע סובלת ממשבר מתמשך וספק גדול אם ספילברג יצליח למנוע את כניסתה של רשת הסטרימינג לאקדמיה. עם זאת, בעקבות כניסתן של רשתות סטרימינג נוספות לשוק, בראשן אמזון ואפל, האקדמיה תצטרך לחדד את החוקים והקריטריונים שלה בנוגע לסרטי סטרימינג, ולמצוא הגדרות מעודכנות יותר לאילו סרטים זכאים להתמודד במירוץ.