ועד עובדי הרכבת: אנחנו לא נאבקים על כסף
נדמה היה לכם שהסכסוך המתמשך בין ועד עובדי הרכבת להנהלת החברה על עומס העבודה של נהגי הקטר הסתיים? טעיתם, שכן בימים האחרונים הוא דווקא החריף. כעת ממליצים העובדים: אל תעלו על רכבות עד שישונה סידור העבודה
לקראת השבתת רכבות ביום א' הקרוב, מחריפים הטונים בין הנהלת רכבת ישראל לוועד העובדים המזהיר: "אנחנו אומרים, אל תעלו לרכבת עד שישנו את הסידור הזה". סיפור הסכסוך מוכר היטב לכל מי שמתגורר בישראל בשני העשורים האחרונים. הנהלת הרכבת מעוניינת להחיל צעדים ארגוניים שונים וחדשים שמטרתם לדבריה חסכון וייעול, וחלקם לפחות מתנגש במידה כזו או אחרת עם הסכמים קיימים שנערכו עם ועד העובדים של החברה. מהצד השני נמצא אחד מוועדי העובדים הכוחניים במשק, שאינו מהסס - כך הנהלת הרכבת - להשתמש במכשיר השביתה והפגיעה בפעילות השוטפת וכתוצאה מכך בנוסעים.
ולאחר שהאטו פעילות, חלו לפתע, קווים בוטלו ורכבות התאחרו, ומהצד השני לא מוכנה הייתה ההנהלה לסגת מדרישותיה, עומדת התחבורה הציבורית בישראל הנשענת יותר ויותר על פעילות הרכבת, בפני עיצומים חדשים: במסגרתם החל מיום ראשון הקרוב ב-14:00 לא יפעלו קווי רכבת בקו ראשונים-לוד ובקו כרמיאל-חיפה. בוועד העובדים טוענים כי ההחלטה נובעת מסידור העבודה שההנהלה מנסה לקדם ב"כוחנות" ו"מסכן את הנהגים ואת ציבור הנוסעים". בהנהלה טוענים כי הנהגים לא מוכנים להתאים עצמם למציאות ומסרבים לעבוד מעט יותר במסגרת שגם כך אינה תובענית במיוחד.
כדי להסביר לנו מה צפוי בשבוע הבא שוחחנו עם נעמה קציר שמואלי, דוברת ועד הרכבת:
מה עכשיו? אני הייתי בטוח שהיה דיון ויצאתם מרוצים
"יצאנו מרוצים מהדיון בבית המשפט בו קבעה השופטת שהנהלת הרכבת חייבת לשנות את סידור העבודה כפי שהיא ביקשה להוציא לפועל. היא הייתה אמורה להוציא סידור עבודה חדש אבל בסידור שהיא מתכוונת להוציא היום לא תוקנו מרבית הליקויים שצריך היה לתקן, ובראשונה את התיקון המרכזי, שזה התיקון הבטיחותי. כשנהג רכבת אומר שהוא לא יכול לקחת אחריות על אלף נוסעים ברכבת עם סידור העבודה הזה, אני חושבת שהציבור צריך להקשיב לנהג והנהלת הרכבת צריכה להקשיב לנהג, ולא לנהל איתנו מלחמות כוח על חשבון בטיחות הציבור.
אולי אתם מתנפקים?
"אנחנו לא מנהלים מאבק על כסף, אנחנו לא מבקשים עוד תנאים. אני יודעת שזה נורא קל לא לאהוב את עובדי הרכבת ויש מין תדמית כזאת כאילו הם קמים בבוקר וכל מה שהם רוצים זה להשבית את הרכבת".
כשצרכני הרכבת לא יודעים אם הרכבת תגיע כי אתם מודיעים על מחלות, אתם יוצרים את המוניטין שלכם במו ידיכם.
"מדובר בצעד סופר-אחראי וסופר-שקול שבא ואומר 'הנהגים לא יכולים להסיע אתכם עם הסידור הזה'. אנחנו באים ומתריעים ואנחנו מדברים על זה כבר שבועיים. במקום שהנהלת הרכבת תבין שאם הנהג אומר שהוא לא יכול לקחת אחריות עם הסידור הזה".
כמה שעות יכול לעבוד נהג רכבת לשיטתכם?
"נהג רכבת, המשמרת שלו היא בין 8 ל-9 שעות, לפעמים קצת יותר.
ומה מבקשים עכשיו?
"מה שהנהלת הרכבת עשתה, כשנהג עולה לרכבת יש לו מספר שעות שהוא נוהג, בשעות שהוא לא נוהג, שעות הנהיגה הן סביב ה-6 שעות לפי החוק. אף נהג לא מתבכיין כי נתנו לו עוד רבע שעה לנהוג. הנהג מגיע בארבע בבוקר למשמרת, יש לו כל כך הרבה בדיקות לעשות, מערכים, בלימה, מערכות תקשורת, מערכות אלקטרוניות בקטר. הוא עושה את זה בין כל נהיגה לנהיגה. כשאתה לא נותן לנהג מספיק זמן להתרעננות מעבר לבדיקות שהוא חייב לעשות, אתה מגיע למצב שיש לך נהג שנוהג רצוף 6 שעות.
אי אפשר פעם בשבועיים או פעם בחודש לנתק את כולם מרכבות.
"באנו ואמרנו שוב, הסידור הזה מסוכן. אם חס וחלילה היתה קורית תאונה, מה אז היו אומרים? אנחנו אומרים עכשיו שהסידור מסוכן. יותר מזה, אנחנו אומרים אל תעלו לרכבת עד שישנו את הסידור הזה".
לא נעמה, זאת אמירה הזויה.
"האמת שלנו היא האמת שלנו. השורה התחתונה היא שנהג אומר שהוא לא בטוח בגלל הסידור הזה, אני ממליצה לך להקשיב לנהג הרכבת. אני סומכת על נהגי הרכבת, על האחריות שלהם, על המסירות שלהם, אכפת להם.
תנאי שכר מצוינים ברכבת, אנחנו מדברים על אנשים שמרוויחים בין 40-50 אלף שקל.
אני מוכנה לחשוף את תלושי השכר של כל נהגי הרכבת, אין אף נהג שמרוויח את הסכום שאתה מדבר עליו. יש נהגים ברכבת שמקבלים השלמת הכנסה.