בעקבות אסון הנחל: הודח סא"ל שיועד לסמח"ט וכן שורת קצינים
סמל אביתר יוספי נסחף בנחל חילזון במהלך ניווט - ונהרג. צוות התחקיר הצבאי איתר יותר מ-30 תקלות. יותר מעשרה לוחמים לא הצליחו לחצות את הנחל, פנו לחפ"ק - אך שם לא הבינו שהקושי אמיתי: "התנהלות חפ"ק כושלת שגרמה לאובדן שליטה על 200 חיילים". מפקד החטיבה ננזף ע"י הרמטכ"ל
האסון בנחל: חקירת תאונת האימונים בנחל חילזון שבה נהרג סמל אביתר יוספי ז"ל בן ה-20 העלתה תקלות חמורות - והמסקנות שפורסמו אמש (יום א') קשות בהתאם. הרמטכ"ל אביב כוכבי הדיח את מפקד גדוד הסיור של הצנחנים, קצין בדרגת סא"ל, וביטל את מינויו לסגן מפקד חטיבת הצנחנים. מפקד החטיבה הנוכחי קיבל נזיפה פיקודית. רשימת המודחים כוללת גם את מפקד המגמה בדרגת רס"ן, מ"פ בדרגת סרן, סמ"פ בדרגת סגן ומפקד צוות בדרגת סגן. מסקנות התחקיר נמסרו למשפחתו של יוספי. במקביל מתנהלת גם חקירת מצ"ח.
- סיכום הודעת הרמטכ"ל בעקבות התחקיר - לחצו כאן
בתחקיר התברר כי יותר מעשרה לוחמים לא הצליחו לחצות את הנחל. הם פנו לפיקוד, ואף שהיה קושי אמיתי - החפ"ק לא הפנים אותו ודרש את סיום הניוט כחלק מתהליכי ההסמכה של אותו שבוע. "ההחלטה של חפ"ק הניווט להמשיך באימון על אף שורת תמרורי אזהרה כולל תנאי מזג אוויר ודיווחי לוחמים הביאו להתנהלות חפ"ק כושלת שגרמה לאובדן שליטה על 200 חיילים בשטח", נטען במסקנות. המפקדים יצרו תחושת לחץ על החיילים שלמרות תנאי מזג האוויר הבעייתים, אם לא יסיימו את הניווט זה יפגע בהם כלוחמים.
צוות התחקיר מצא יותר מ-30 תקלות (בניגוד להנחיות בצבא) בהכנת האימון, אישור האימון, הוצאתו לפועל והשליטה בו בכל שלביו. התחקיר העלה שלא נפל כל כשל בתפקודו של אביתר יוספי ז"ל. התחקיר קובע: "בנקודת הזמן ובמצבם המנטלי של אביתר והחייל הנוסף, ההחלטה לחצות את הנחל הייתה בלתי נמנעת".
בסיום התחקיר דיבר הרמטכ"ל על ארבעה מעגלים שגרמו לאירוע: 1. חוסר מקצועיות של שרשרת הפיקוד והכרת הפקודות 2. חוסר משמעת של שרשרת הפיקוד 3. חוסר שיקול דעת במימוש האימון ובאופן שדרשו מהלוחמים 4. קבלת החלטות לא מספקת של המפקדים. הוא קיבל את המלצות התחקיר, בהן עוצר אימונים לכל היחידות הלוחמות והלא לוחמות.
התחקיר קובע שאופן האימון חרג מפקודות הצבא, לא תאם את מאפיני האימון, בוצע בתקלות ועם סטנדט נמוך. התיקים לא אושרו כמו שהם צריכים להיות מאושרים. ההחלטה לצאת לאימון בתנאים מזג האוויר והשטח שנוצרו, תוך לחץ מנטלי על החיילים, נעשתה מבלי שורת צעדים נדרשים ותרמה גם היא להיווצרות התנאים שגרמו לתוצאות האירוע ולמותו של יוספי. "כל השלבים, הכנת האימון, הוצאתו לפועל, לא לוו בפעולות חניכה ובקרה שנדרשות במקרה הזה (לא מצופה כך ממפקדים בצה"ל) וגרמו לתוצאה הטרגית כפי שנוצרה", נכתב בתחקיר.
על פי התחקיר, ההחלטה של חפ"ק הניווט להמשיך באימון חרף שורת תמרורי אזהרה - כולל תנאי מזג אויר ודיווחי לוחמים - הביאו להתנהלות חפ"ק כושלת שגרמה לאובדן שליטה על 200 חיילים בשטח. כל השלבים, מהכנת האימון עד ההוצאתו לפועל, לא לוו בפעולות חניכה ובקרה שנדרשות במקרה הזה. "לא מצופה כך ממפקדים בצה"ל וגרמו לתוצאה הטרגית כפי שנוצרה", נכתב.
עוד נקבע כי "נוצר מצב שבו ישנו ממש חוסר אמון בין חיילי הצוות שמבצעים ניווט לצוות הפיקוד בחפ"ק. לפני מותו של אביתר מחליט החפ"ק להפסיק את הניווט וזאת כתוצאה מהתנאים בלילה, שכוללים מזג אויר סוער, קושי לחצות את הנחל ודיווחי החיילים והתחושות מלמטה. בפועל זה לא הספיק למנוע את הכניסה של אביתר וחייל נוסף לנחל. אביתר וחייל נוסף נכנסים לנחל במקום צר עם זרימה חזקה ואביתר נסחף וטובע".
תאונת האימונים התרחשה ב-7 בינואר, כאשר סמל יוספי, לוחם בגדס"ר צנחנים, היה במהלך ניווט באזור. קרוב לשעה 05:00 חצה יוספי יחד עם נווט נוסף את נחל חילזון, שהתמלא מים עד לגובה של כחצי מטר עד מטר בשל הגשמים העזים.
יוספי ניסה לטפס לגדה הנגדית, אך מעד מסיבה לא ברורה ונסחף עם הזרם. הלוחם השני הצליח להגיע לגדה בבטחה וזרק לעברו חבל - אך ללא הועיל.
יוספי נעדר במשך כשעה וחצי, עד שאותר על ידי צוות של יחידת 669 כ-100 מטרים מנקודת החצייה, כשמצבו אנוש. לאחר פעולות ההחייאה שביצעו בו בדרך לבית החולים רמב"ם, צוות המסוק נאלץ לקבוע את מותו. בעקבות האירוע הופסקו כל אימוני הניווט בצה"ל והוקם צוות בדיקה בראשות אלוף-משנה.
דליה, אמו של יוספי, מתחה ביקורת קשה על התנהלות מפקדי בנה. ימים לאחר האסון היא אמרה ל-ynet: "איך מוציאים חיילים לניווט עם ברד וגשמים חזקים? ההורים צלצלו יום לפני הניווט למפקדים והתריעו: 'איך אתם מוציאים חיילים לנווט במזג אוויר כזה?' - אבל הם לא החזירו תשובה. הם פשוט לא התייחסו. הבן שלי הלך סתם".
במסגרת חקירת האירוע נחקרו כמה קצינים - שמעדויותיהם עלה כי הלוחמים תודרכו שלא לחצות נחלים זורמים במהלך הניווט. בגרסתם הראשונית הדפו הקצינים את הטענות נגדם, שנגעו לכך שהפעילו שיקול דעת לקוי בעצם אישור האימון.
הם הסבירו כי פעלו לפי הנהלים, אישרו את אימון הניווט באופן סדור מול הגורמים הרלוונטיים, ותדרכו את הלוחמים כיצד לפעול על פי הוראות הבטיחות.