אחרי האסון באתיופיה: השבתות של מטוסי בואינג
"אתיופיאן איירליינס" ורשות התעופה האזרחית בסין השעו את השימוש במטוסים מדגם MAX 737-8 שהתרסק אתמול. "המטוסים יחזרו לשימוש רק אחרי שנבטיח את בטיחות הטיסה". הקופסה השחורה אותרה באתר ההתרסקות. בואינג ביטלה אירוע השקה של מטוס חדש בסדרת 777X
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
המטוס התרסק דקות ספורות אחרי ההמראה – התרסקות שמעלה שאלות רבות לגבי בטיחותו של הדגם החדש של בואינג. רשות התעופה האזרחית בסין מסרה כי החליטה להשעות את השימוש בדגם המטוס בשל הדמיון בין שני האסונות האחרונים. עוד נמסר כי המטוסים יחזרו לשימוש רק אחרי שיינקטו צעדים "שיבטיחו את בטיחות הטיסה".
סין היא לקוחה חשובה של חברת התעופה האמריקנית. בואינג סיפקה לחברות התעופה הסיניות 76 מטוסים מדגם 737 MAX, ו-104 מטוסים נוספים הוזמנו על ידי החברות הסיניות.
גם חברת התעופה "אתיופיאן איירליינס" הודיעה על השבתת מטוסיה מהדגם שהתרסק. לחברה יש ארבעה מטוסים מדגם זה. דובר החברה מסר כי למרות שסיבת ההתרסקות טרם התבררה, "החלטנו לקרקע את צי המטוסים עד להודעה חדשה כאמצעי זהירות".
הלילה הודיעה יצרנית המטוסים בואינג על ביטול אירוע השקה של מטוס חדש בסדרת 777X של החברה. עם זאת, בחברה הבהירו כי לא יהיו עיכובים בתוכנית.
המטוס המריא אתמול משדה התעופה באדיס אבבה ב-08:38 שעון מקומי. שש דקות אחר כך אבד הקשר בין הטייס למגדל הפיקוח. "הטייס ציין שיש קשיים ושהוא רוצה לחזור", מסרה חברת התעופה. הדיווח על ההתרסקות הגיע אחרי כשעתיים, ב-10:48.
אתיופיה הכריזה על יום אבל בעקבות האסון. בהתרסקות נספו שני ישראלים - תושבי זכרון יעקב ומעלה אדומים. על הטיסה מאתיופיה לקניה היו נוסעים מ-35 מדינות – 14 מהן אירופאיות. חוץ מתיירים בחופשה היו במטוס שהתרסק גם אנשי עסקים ועובדים של האו"ם. באדיס אבבה ובניירובי יש מספר גדול של עובדים הומניטאריים.
לפי גורם באו"ם על המטוס היו 19 עובדים של הארגון, שהיו בדרכם לעצרת שנתית של תוכנית הסביבה של הארגון. העצרת תיפתח היום בניירובי בהשתתפות 4,700 בני אדם – בהם ראשי מדינות, שרים, בכירי או"ם ואנשי עסקים.
טיסה 302 של "אתיופיאן איירליינס" התרסקה סמוך לעיירה בישופו, 62 ק"מ מדרום-מזרח לבירת אתיופיה אדיס אבבה. על המטוס היו 149 נוסעים ושמונה אנשי צוות. לפי אתר Flightradar24, העוקב אחרי טיסות, מהירות הטיפוס של המטוס אחרי ההמראה הייתה לא יציבה. היום מצאו החוקרים את הקופסה השחורה של המטוס בזירת ההתרסקות.
עדי ראייה סיפרו שהמטוס עלה בלהבות במהלך ההתרסקות אל הקרקע. "המטוס כבר היה בוער כשהוא התרסק על הארץ. ההתרסקות גרמה לפיצוץ גדול", אמר אחד מעדי הראייה. "המטוס עלה בלהבות בחלק האחורי שלו זמן קצר לפני ההתרסקות".
דגם המטוס, MAX 737-8, זהה לדגם שהתרסק ב-29 באוקטובר בים ג'אווה – מטוס שהחל לצלול זמן קצר אחרי ההמראה מג'קרטה באינדונזיה. 189 בני אדם נספו בטיסה של "ליון אייר". סיבת ההתרסקות עדיין נמצאת תחת חקירה. בכיר בממשל האמריקני אמר שמוקדם מדי לומר אם יש קשר ישיר בין שתי ההתרסקויות.
בחברת התעופה האתיופית אמרו שאתיופיה קיבלה את המטוס החדש ב-15 בנובמבר, והוא צבר יותר מ-1,200 שעות טיסה. "הבוקר הוא המריא מיוהנסבורג", אמרו אתמול בחברה. לפי "אתיופיאן איירליינס" לא הייתה למטוס אף תקלה טכנית והיסטוריית הטיסה של הטייס שהתרסק הייתה "מצוינת". הטייס צבר יותר מ-8,000 שעות טיסה.
החוק הבינלאומי קובע שאתיופיה צריכה להוביל את חקירת ההתרסקות, אך בחקירה תשתתף גם המועצה האמריקנית הלאומית לבטיחות בתחבורה (NTSB). המועצה האמריקנית תשתתף בחקירה מכיוון שהתכנון והבנייה של המטוס היו בארה"ב.
"חוקרים הם לא מאמינים גדולים בצירופי מקרים", אמר הפרופסור וויליאם וודלוק, מומחה לבטיחות בתעופה. וודלוק אמר שבואינג תבחן בצורה יסודית את מערכת ניהול הטיסה והאוטומציה של הדגם החדש.
אלן דיל, חוקר לשעבר במועצה האמריקנית לבטיחות בתעופה, אמר ששני הצוותים של המטוסים שהתרסקו חוו בעיות זמן קצר אחרי ההמראה, ודיווחו על קושי לצבור מהירות בזמן ההמראה. עם זאת הוא מדגיש שיש עוד שלל אפשרויות להתרסקות: תקלות במנוע, שגיאה של הטייס, עומס יתר, חבלה במטוס וגם התנגשות בציפורים.
בואינג מסרה שהיא תשלח מומחה לזירת ההתרסקות שיסייע לאתיופיה ולארה"ב בחקירה. ההתרסקות באוקטובר של בואינג MAX באינדונזיה לא השפיעה על מכירות הדגם החדש. ביום ההתרסקות בים ג'אווה ירדו מניות בואינג ב-7%. מאז בואינג התאוששה והמנייה שלה עלתה ב-26%.
"אתיופיאן איירליינס" היא אחת מחברות התעופה הגדולות באפריקה. בנוסף למטוס בואינג MAX שהתרסק רכשה החברה האתיופית עוד חמישה מטוסים של הדגם החדש.