מה אפשר ללמוד עליכם מאיך שנגעתם בעכבר
מחקר חדש מדגים כי דפוסי השימוש שלנו בעכבר יכולים ללמד הרבה על הלך הרוח שבו אנחנו מצויים: מעורבים, מבולבלים או סתם משועממים. האם בקרוב אתרים ואפליקציות יתאימו את עצמם למצבי הרוח שלנו?
אנחנו כבר רגילים לחשוב על כמויות המידע שנאספות עלינו בעת שימוש באתרי אינטרנט ובאפליקציות: סוג המכשיר, המיקום הגיאוגרפי שלנו ונתונים דמוגרפיים כמו מגדר, גיל ואפילו מצב כלכלי - נאספים ומנותחים כל הזמן על ידי חברות הטכנולוגיה. אבל כמה באמת אפשר ללמוד עלינו מאיך שאנחנו משתמשים בעכבר?
מחקר חדש מדגים כיצד דפוסי השימוש שלנו בעכבר - גלילה איטית, תבניות תנועה והקלקות, יכולים לסייע בתהליך הסקת המסקנות, ואפילו להכריע באיזה הלך רוח אנחנו נמצאים בעת השימוש באתרים ובאפליקציות השונות. "היום כל הפעולות שלנו מנוטרות", מסבירה ד"ר לירז מרגלית, ראש תחום התנהגות משתמשים בחברת ClickTale ומרצה במרכז הבינתחומי, שערכה את המחקר. "יש משמעות להקלקה קצרה או ארוכה, להססנות שלפני ההקלקה, לדפוסי התנועה באתר מנקודה אחת לשנייה, אפילו למהירות הגלילה. יש אפילו משמעות לפעולות הבלתי מודעות".
להתנהגויות האלה קוראת מרגלית "שפת גוף דיגיטלית", ולטענתה היא הצליחה לפלח - באמצעות שימוש באלגוריתמים ובבינה מלאכותית, חמישה מצבים המגדירים הלכי רוח של משתמשים, שאותם ניתן לאבחן באמצעות שפת הגוף הזו: משתמשים מבולבלים, מוכווני מטרה, מעורבים (Engaged), בלתי מעורבים או חסרי עניין. כל מה שצריך כדי לזהות את הלך הרוח המסויים בו אנחנו נמצאים - הם כמה שניות של אינטראקציה עם האתר או האפליקציה.
"לדוגמה, אם גללת את העכבר ימינה בצורה אנכית ואז שוב - זו התנהגות של קריאה", מסבירה מרגלית, "אם יש פעילות בלתי מודעת עם העכבר במעבר מנקודה אחת לשנייה - אנחנו יודעים שזה מעיד על מעורבות ועל עניין. ככה, בלי להחליף מילה עם המשתמשים, ובלי לפגוע להם בפרטיות ולאסוף עליהם מידע דמוגרפי כמו שנהוג היום - אני יודעת עליהם הרבה יותר ברגע נתון".
ומה לגבי ההקשר? הרי ההתנהגות שלנו כשאנחנו סתם גוללים פיד, או כשאנחנו מחפשים מידע או מבצעים רכישה היא אחרת לגמרי.
"הדפוסים מבוססים על אותם אלגוריתמים, אבל הם משתנים לפי הקשר. אם ניקח למשל את התבנית של משתמש מעורב - כזה שקורא הרבה ונותן תשומת לב לפרטים שונים באתר, ונשים אותה בהקשר של אתר סחר מקוון כמו אמזון או איביי, אז זו נחשבת להתנהגות חיובית בסך הכל. לעומת זאת אם אותו משתמש יתנהג באותה צורה באתר שקשור לביטוח רכב או למשכנתא, אותם דפוסים יעידו דווקא על חששות ועל חוסר אמון באתר, וזו כבר חווייה שלילית".
ולמה כל זה בכלל רלוונטי? לטענת מרגלית - העתיד יכלול הרבה יותר התאמה אישית בזמן אמת עבור השירותים הדיגיטליים שאנחנו משתמשים בהם. פרסונליזציה כזו תחרוג הרבה מעבר למה שאנחנו מכירים היום, עם אתרים שמברכים אותנו לשלום ועוגיות שלומדות את ההעדפות הבסיסיות שלנו. "אם אני כחברה אדע בדיוק באיזה הלך רוח המשתמשים שלי, אני אוכל לשנות את כל חוויית המשתמש שלהם בהתאם לכך. אם הם נכנסו לאתר כשהם עצבניים ומוכווני מטרה, אני לא אציע להם הצעות לא רלוונטיות, אני לא אראה להם כותרות על חדשות קשות. לעומת זאת משתמשים שמגיעים כדי סתם לגלול והם רגועים, יתנהגו בצורה יותר אסוציאטיבית ואני אוכל לתת להם בדיוק מה שהם צריכים".