שטראוס מפרסמת בפורים: לילדים החרדים מותר למכור סוכר
פורים בפתח ושטראוס מפרסמת בעיתוני המגזר החרדי מודעת פרסומת שפונה לכאורה ישירות לילדים: "איזה מתוק הילד המחופש למרדכי ומחלק ממתקים עד בלי די", זאת למרות שהתחייבה להימנע מפרסום מוצרי מזון שנחשבים מזיקים לילדים. שטראוס: "לוקחים לתשומת ליבנו"
תאכלו ממתקים עד בלי די: חברות המזון התחייבו להימנע מפרסום מוצרי מזון עתירי סוכר, שומן, או נתרן לילדים; אבל יתכן שמבחינת שטראוס זה לא תקף לעיתונות החרדית. לילדים החרדים מותר למכור סוכר, כך נראה, בטח לכבוד פורים.
יש לכם מידע מעניין? כיתבו לנו >>
- מומלץ על-ידי משרד הבריאות: אלה המזונות שיזכו בסימון ירוק
- סימון המזון הלא בריא: ספקי המזון מאיימים בהעלאת מחירים
ייצוגית נגד איקאה: קטלוג ללא נשים במגזר החרדי
במודעה שפרסמה שטראוס באחד העיתונים החרדיים נראות דמויות מצוירות רוכנות מעל סלסילה עמוסה בממתקי עלית כשלצידם הכיתוב: "איזה מתוק הילד המחופש למרדכי ומחלק ממתקים עד בלי די". האם שטראוס רוצה שילדים יאכלו כמה שיותר ממתקים וחטיפים עתירי סוכר עד דלא ידע?
"לא תעז לפרסם מודעות דומות לחילונים"
החברה לא פרסמה מודעה דומה בכלי התקשורת המיועדים לציבור הכללי. בעמוד הפייסבוק של עלית - אין שום אזכור כרגע לפורים, בטח לא בהקשר של ילדים וממתקים, למרות שברשתות השיווק היא כן מציגה באופן בולט מארזי ממתקים וחטיפים מיוחדים בעיצוב שעשוי לפנות לילדים. גורם בענף אמר ל-ynet: "שטראוס לא תעז לפרסם מודעות דומות בעיתונות הכללית".
נראה שהשוק במגזר החרדי פרוץ, שכן גם חברת lev's מפרסמת לכאורה ישירות לילדים: במודעת פרסומת מצוירת למותג הסוכריות "ליקלוקים אחד על אחד", היא מבקשת מהילדים לשים אותן במשלוח המנות: "ותעשו מתוק לעצמכם ולחברים", כשכל הכיתובים במודעה: מנוקדים.
התחייבות: "לא ייעשה שימוש בשפה ובטון שמכוונים לילדים"
איגוד המזון בהתאחדות התעשיינים פרסם ביוני 2018 אמנה בדבר פרסום אחראי של מוצרי מזון לילדים, בעקבות כוונת משרד הבריאות לסמן מוצרי מזון שנחשבים ל"מזיקים". ההתאחדות הודיעה כי "האמנה היא יוזמה של כלל חברות המזון בישראל - גדולות וקטנות כאחד". עוד הודיעה כי "פרסום לילדים ייעשה תוך עידוד לצריכה אחראית ומאוזנת ומתוך הכרה בחשיבות קידום אורח חיים בריא ופעיל בקרב ילדים".
בהודעה לעיתונות הודיעה אז כי היצרנים "יימנעו מפרסום מוצרי מזון לילדים מתחת לגיל 12, שאריזתם תסומן, או עתידה להיות מסומנת, ב'סמל מזון אדום' בהתאם לתקנות הגנה על בריאות הציבור... בהעדר יכולת מדידה או מידע אמין ביחס לשיעור הילדים מתחת לגיל 12 בקהל היעד, ייעשה מצד חברות המזון כל מאמץ לעשות שימוש בשפה ובטון שאינם מכוונים לילדים ושלא נועדו למשוך את תשומת ליבם..".
באיגוד הדגישו שהכוונה לפרסום בכל אמצעי המדיה. במגזר החרדי - לעיתונות המודפסת יש מקום מרכזי.
שטראוס: "מדובר בפרסום בעיתון שאינו מיועד לילדים"
משטראוס נמסר בתגובה: "מדובר בפרסום בעיתון המודיע שאינו מיועד לילדים. הטקסט אליו התייחסת נגזר מהביטוי "עד דלא ידע" הלקוח ממגילת אסתר. עם זאת אנו מבינים שניתן לראות זאת גם בזוית אחרת ולוקחים את ההערה לתשומת לבנו".
מחברת Lev's נמסר בתגובה: "חברת לב'ס ייבוא ושיווק בע"מ משקיעה מאמצים ומשאבים רבים לפיתוח מוצרים איכותיים ואינה פוסחת על מגמות הבריאות. חברתנו מברכת את עמדת איגוד המזון בהקשר להימנעות מפרסום מוצרי מזון לילדים מתחת לגיל 12. כידוע, המדיה החרדית מפרידה בחדות בין תכני הילדים לתכני המבוגרים. מתוך הבנה זו וחיזוק עמדת איגוד המזון, בחרנו לפרסם אך ורק בעיתונות הפונה למבוגרים".