למה התחזוקה של מכוניות כל-כך יקרה?
כבר מזמן לא רק החלפת שמן. תחזוקה של מכונית מתקדמת הפכה להיות למורכבת מאי פעם ודורשת כלים מיוחדים. למה זה ככה ואיך להימנע מלספוג את העלויות האלה
בשיתוף ynet רכב חדש
"עולה עולה לנו, כמה זה עולה לנו". את המילים המקסימות האלה כמובן שלא אנחנו חיברנו, אבל אין ספק ששלמה ארצי יודע היטב על מה הוא שר: במהלך השנים האחרונות רכישה ותחזוקה של מכוניות הפכה להרבה יותר יקרה בעבר. אבל למה בעצם היא התייקרה כל כך?
התשובה טמונה בעובדה שהמכוניות עצמן הופכות קודם כל להיות הרבה יותר מורכבות. פעם לפני שנים רבות, הינו מגיעים אל המוסך, המוסכניק היה בודק את השמן ומחליף, אחר כך מנקה את הפילטר של האוויר ושולח אותנו לדרך. כיום זה לא רק מסנני השמן והאוויר שצריך לנקות: יש גם מסנן מזגן, יש גם לנקות שסתומי EGR, יש לבדוק קטליזטור. אולי אפילו לחבר את מחשב הניהול של המנוע למחשב המרכזי של מרכז השירות ולמפעל לעדכוני תוכנה ודיווחי תקלות. אם תסתכלו על רשימת הדרישות שיש לבצע בטיפול גדול במכונית של יצרן מסוים מלפני 20 שנים לעומת הדרישות שיש לבצע כיום, תבינו מהר מאוד שכיום צריך לעשות הרבה יותר דברים בטיפול באוטו.
אבל זה לא רק זה: גם הדרישות מהמוסכים עלו באופן משמעותי. פעם המוסכניק היה אחד שמבין במכוניות ויש לו ליפט במצב טוב, משרד קטן והרבה קפה שחור. כיום מוסכים שהם מורשים של יבואני הרכב צריכים להשקיע בהרבה יותר דברים, כדי שהלקוחות יהיו מרוצים. אז יש סטנדרטים מאוד חמורים של שרות שהמוסך חייב לבצע, החל באיזה סוג של קרמיקה יש ברצפות וכלה באיזה סוג של קפה. זה לא רע, אבל כמובן שזה עולה לנו. ויש גם את מה שנקרא "שעתון", כמה זמן וכמה כסף עולה כל פעולה ברכב שלנו.
מילא שאנחנו מדברים כאן על מכונית עיקרית בבית, המכונית הראשונה, אבל מה אנחנו עושים כאשר גם הילדים צריכים מכונית? לא מטפלים בה? ברור שאנחנו מטפלים בה, אנחנו לא רוצים שהמכונית של הילד או של האישה תתקלקל. אבל זה שמדובר במכונית של הילד או של האישה לא אומר שעולה יותר זול לטפל בה.
צריך כמובן גם לבטח את המכונית, כי לא ניסע בלי ביטוח, ומדובר גם בנהג צעיר כך שהביטוח יותר יקר. במקרה של מכונית שהיא שנייה בבית, פעם היה לפחות פתרון קצת יותר פשוט: לקנות מכונית קטנה חדשה, שתהיה קצת יותר אמינה, כלומר שהטיפולים שלה יהיו רק פעם בשנה. כעת זה כבר לא ממש אפשרי. למה?
כי בתחילת אפריל הקרוב המכוניות הקטנות עומדות להתייקר בהרבה. זו עובדה שעליה יבואני הרכב הגדולים כבר הצהירו. רוב המכוניות הקטנות כמו יונדאי i10 יתייקרו, למרות שהן דווקא המכוניות שפחות מזהמות ומהוות תחליף למכוניות משומשות מיושנות. אז זה אומר שגם המפלט האחד שהיה לנו עומד להימחק. כלומר להתייקר. מה עושים? התשובה למצב כזה שבעצם המדינה כפתה עלינו הוא לעבור לליסינג תפעולי פרטי. מדובר בפתרון שאולי לא חשבתם עליו אבל הוא עונה בדיוק על מצב כזה.
מצב שבו עלויות הרכישה והתחזוקה של מכונית חדשה, גם אם היא קטנה, הופכות לבלתי נסבלות. השיטה פשוטה: משלמים על המכונית מקדמה בגובה סביר, כלומר כזו שמשפחה ישראלית או אפילו רווק או זוג צעיר יכולים לעמוד בה. אחר כך משלמים תשלומים חודשיים שגובהם נגזר מן המקדמה על המכונית וגם על היכולת להחזיר - ובסוף תשלום סופי. את התשלום הסופי ניתן להמיר כך שיהיה מקדמה על המכונית הבאה. זה כמובן טוב, אבל מה עם העלות הנוספת של הטיפולים? איפה הקאץ'? התשובה היא שאין כאן קאץ', על הטיפולים משלמת חברת הליסינג - וגם על הביטוח.
הצעות לרכב חדש וליסינג