סיבה אפשרית לאיחורי הרכבת: נהגים מאבדים מפתחות לקטרים
העיצומים בחברת הרכבת אינם פוסקים למרות ההבטחות, התערבות ראש הממשלה ושר התחבורה ואפילו פסיקות בית הדין לענייני עבודה. לצד מחלות פתאומיות של נהגי קטר, כעת מסתבר שיש עוד סיבות מקוריות לעיכובים. ועד עובדי הרכבת: מכחישים שהנהגים איבדו המפתחות
המאבק בין רכבת ישראל לוועד העובדים סביב לוח הזמנים החדש נמשך. הנהלת הרכבת פרסמה הבוקר (ג׳) הודעה חריגה ובה היא מדווחת כי על אף שבית הדין הורה להמשיך עם סידור העבודה הקיים, ועד העובדים ממשיך לשבות. עוד נכתב בהודעה כי הנהלת הרכבת עתרה לבית הדין לעבודה בבקשה להורות לוועד לחדול מהעיצומים ולשוב לדיאלוג. ועד העובדים וההסתדרות הודיעו לפני כשבוע על סיום העיצומים והחזרת השירות לסדרו, זאת לאחר עצירת הפתע של כל הרכבות בארץ בשבוע שעבר והביקורת הציבורית והפוליטית (הנדירה) שצעד זה עורר.
כמה באמת עובדים נהגי הקטר? דיון באולפן ynet
הקרב על הרכבת: בית המשפט מצדד בהנהלה
חשיפת ynet: כמה באמת עובדים נהגי הקטרדו"ח מבקר המדינה: ביטולים, איחורים, צפיפות ותחזיות שגויות
בהודעת הנהלת הרכבת נטען כי בפועל ממשיכים חלק מהנהגים לנקוט בצעד המוכר בו הם מודיעים על מחלה פתאומית, ובכך מתנהלים כמי שמטרתם להקשות על הפעלת רכבות הנוסעים. בין היתר נרשמים אירועים מפתיעים כגון "אובדן" מפתחות לקטרים, עיכוב בהגעת צוותים למשמרות, דיווחי עייפות תמוהים בצהרי היום ועוד. יש להזכיר בהקשר זה כי ynet חשף את מספר שעות העבודה הכוללות במשמרת של נהגי הקטר העומדות לעיתים על פחות מחמש שעות בין הגעה לעבודה ויציאה ממנה, למרות שעליהם לעבוד 8.5 שעות יומיות ו-42.5 שעות שבועיות.
לצד זאת, אומרים ברכבת ישראל, מפעיל הוועד באופן כוחני מעל 30 הוראות ארגוניות שונות העלולות לפגוע בבטיחות ובשירות. בין היתר מבוטלות עבודות תשתית חיוניות, מוקפא המענה התחזוקתי המיידי לרכבות נוסעים, מבוטלים ניסויים שמטרתם להחזיר את השירות המלא לצפון, מושבתים העובדים האחראיים על סידורי העבודה, מושבת לשבועות רבים מרכז ההדרכה ומבוטלות הדרכות חשובות. בנוסף נאסר על עובדים להשתמש בקבוצות וואטסאפ.
גורם בכיר ברכבת סיפר הבוקר ל-ynet כי הוועד מונע את קבלתם של שלוש קרוניות חדשות לחברה. הגורם טען כי מזה חודשים עומדות הקרוניות ליד משרדי הנהלת הרכבת בלוד, אך בשל העובדה שהוועד לא מאפשר לרכבת לקבלן, נאלצת הרכבת לשלם קנס גבוה לחברה ממנה נקנו הקרונות משום שבפועל היא עדיין אחראית עליהם ולא הרכבת.
בהנהלה ציינו הבוקר מספר דוגמאות להוראות הארגוניות שמפעיל הוועד, כגון השבת כלים הנדסיים חיוניים לביצוע עבודות תשתית. הוראה שלטענת הרכבת גורמת לכך שבשבועיים האחרונים בוטלו עבודות על מסילות ובשל כך יש עליהן הגבלות מהירות לרכבות.
בהנהלת הרכבת טענו כי העובדים האחראיים על סידור העבודה שובתים ובכך גורמים קשיים למצוא צוותי הפעלה לרכבות הנוסעים ורכבות המטען. בהנהלה מזהירים כי צעד זה עלול לסכן את הפעלת לו"ז הרכבות החדש, ולדחות את הוספת הרכבות והרחבת שעות הפעילות המתוכננת.
לדברי ההנהלה ביטולם של ניסויי רכבות במנהרת גילון מזה שבועיים פוגעת בנוסעים תושבי הצפון משום שללא הניסויים לא יוכלו לעבור בה רכבות דו-קומתיות. כמו כן ציינו ברכבת כי מזה שבועיים לא מתקיימים קורסים במרכז ההדרכה וכי שירות ליווי הטכנאים לרכבות שאמורים לתת מענה מיידי בעת תקלות הפסיק אף הוא וטרם חזר.
״הנהלת הרכבת קוראת לנציגי העובדים לחדול מהעיצומים הגלויים והסמויים״, נמסר מרכבת ישראל. ״להפסיק לאלתר את הפגיעה האנושה בשירות לנוסעים, לפעול על פי הנחיות ההסתדרות ובית הדין, ולשוב לדיאלוג עם הנהלת הרכבת בתום לב״.
מוועד עובדי הרכבת נמסר כי "צר לנו על הנסיון השיטתי של הנהלת הרכבת להתנער מאחריות על כשליה הניהוליים, כפי שקבע באופן ברור מבקר המדינה בדו"ח הנוכחי, ובמקום לטייב לשפר ולהפיק לקחים, מנסה הנהלת הרכבת לעשות ספינים תקשורתיים ולייצר דמוניזציה של עובדיה, אל מול הציבור.
"האמת הפוכה. הוועד חוזר ופונה להנהלת הרכבת בהצעות פשרה והדברות והנהלת הרכבת מסרבת לדון עם עובדיה וכפי שהודיעה לביה"ד לעבודה. מטרתה אחת - לא שיפור הליקויים, לא שיפור השירות לנוסעים, לא זמני הרכבות וגם לא טיוב יחסי העבודה, אלא להיפך, שבירת העובדים ויחסי עבודה בהם הכוח הוא השולט ועובדים רמוסים ופגועי זכויות.
"כבר שבועות ארוכים שוועד העובדים מתריע על הסכנה הבטיחותית שיש בסידור העבודה החדש של הנהגים. אבל ההנהלה, גם במחיר כבד של פגיעה בבטיחות הנוסעים, לא מאפשרת כל שינוי ומסכנת את הציבור. אבסורד להאשים את העובדים בפגיעה בבטיחות בעוד אנו אלה שמנהלים מאבק על שמירתה.
"הצעדים הארגוניים בהם נוקט הוועד הם מידתיים אלא שההנהלה מסתירה מהציבור את שביתות המגן שהיא נקטה ועדיין נוקטת בחטיבת המטענים, תוך פגיעה אנושה בכספי הציבור והפסדים של מיליונים שוב, בגלל מלחמות כוח בעובדים. זאת בניגוד מוחלט לעיצומים בהם נוקט וועד העובדים, שמקורם בהודעת ההנהלה על כוונתה לצמצם תקנים ולפטר עובדים. בכל מקרה, כל הצעדים הארגוניים בהם נוקט הוועד, הם על-פי חוק וכפועל יוצא מסכסוכי העבודה הקיימים ברכבת. יודגש, הצעדים בהם נוקט הוועד אינם פוגעים ברכבות הנוסעים. ריבוי התקלות ברכבת הוא פועל יוצא של ניהול כושל ולא של עיצומי העובדים.
"דוגמה מצוינת לכך היא התקלות בקו החשמלי ירושלים-נתב"ג. לא רק שההנהלה רכשה קטרים שאינם מתאימים, היא פועלת בניגוד מוחלט להוראות היצרן ואת זמן ההרצה של הקרונות הללו עד היום עושה על גב ציבור הנוסעים- אבל גם כאן, ההנלה ממשיכה להאשים את העובדים.
"ועד העובדים מבקש כבר חודשים להציג בפני דריקטוריון הרכבת נתונים על בזבוזי כספים, טעויות ניהול, מיקורי חוץ כושלים שנועדו לסדר עבודה למנהלים שעוזבים את הרכבת (מעבירים למיקור חוץ ואז הולכים לעבוד באותה החברה שנלחמו לתת לה את מיקור החוץ), אי גביית תשלומים מספקים ועוד. אבל יו"ר הדריקטוריון מונע כניסה של הוועד וההסתדרות לישיבת דירקטוריון לצורך הצגת הדברים. בלי שום סיבה. רק מהפחד שמישהו יבין את המצב האמיתי של הרכבת. אנחנו תוהים האם יש גבול לכמות הרפש שהנהלת הרכבת יכולה להמשיך להטיל על עובדיה המסורים".
לאחר פרסום הכתבה הוסיפו בוועד עובדי הרכבת כי "אנו מכחישים בכל תוקף את טענת ההנהלה כאילו נהגים טוענים שאיבדו את מפתחות הקטר. זהו עוד שקר, אחד מיני רבים, שהנהלת הרכבת מפיצה כלפי העובדים במטרה להכפיש את שמם. צר לנו שבהיעדר כל מסר ענייני, מפיצה הנהלת הרכבת שקרים ובדיות כנגד עובדיה. מדיניות הנהלת הרכבת לעשות הכל כדי להשניא את עובדיה על הציבור היא חסרת תקדים וראויה לכל גנאי".