התמכרתם לקבוצת פייסבוק? עכשיו תשלמו
מנהלי קבוצת "כל התשובות נכונות" מבקשים מחברי הקהילה לשלם דמי מנוי חודשיים ולקבל בתמורה תשורות שונות ובעיקר גישה נוחה יותר לתכנים שהם בעצמם מייצרים. פייסבוק בעד תגמול למנהלי קהילות, אך האם המשתמשים יפתחו את הארנק? "זה כבר כמעט משרה מלאה", אומר המייסד דור צח, "זה לא יכול להמשיך להיות בחינם"
מה הדבר הכי מעצבן שקרה לכם בזמן סקס? אנשים שלא שומרים הלכה - למה בחרתם לערוך לבן שלכם ברית מילה? מתי הייתם הכי פגיעים ומה הדבר הכי מיותר שקניתם ברשת? קבוצת הפייסבוק "כל התשובות נכונות"
הספיקה להפוך בתוך פחות מחצי שנה לתופעה ברשת הישראלית. עכשיו, עם יוזמה חדשה שכוללת דמי מנוי חודשיים עבור חברי הקבוצה, מנהליה צפויים להתמודד עם אחת השאלות היותר מאתגרות במרחב המקוון של רשתות חברתיות: מי יבחר לשלם על תוכן של קבוצת פייסבוק?
"אני מוצא את עצמי משקיע בקבוצה מאות שעות בחודש", מסביר דור צח (31), שהקים את "כל התשובות נכונות". כשהעומס בקבוצה גדל, הוא צירף אליו שני מנהלים נוספים - רעות מרים כהן וצרי בריקנר. "יש כאן השקעה מאוד גדולה מצד כולנו, אפילו בנות הזוג שלנו נרתמו. אנחנו עוסקים גם בניהול השוטף, גם בעדכונים והודעות מנהלתיות, וגם בניסיון לקדם בעצמנו שאלות טובות ולדחוק שאלות פחות טובות. זו כבר כמעט משרה מלאה, אז יש מקום לבוא ולהגיד שזה כבר לא יכול להמשיך ולהיות בחינם".
"כל התשובות נכונות" הוקמה ברוח קהילות דומות ברדיט, שהעסיקו את צח בחודשים שלפני הקמת הקבוצה, ונתנו לו השראה. "הרגשתי שזו נישה שמאוד חסרה באינטרנט הישראלי, שמאוד ממוקד בדיוני בעד ונגד, בלעומתיות, או בפוסטים אישיים שהם לצורך שיווק עצמי", מסביר צח. "יש בפורמט הזה משהו מאוד כן, ובמסגרת של הקבוצה אנשים משתפים חוויות בצורה מאוד פתוחה, ואומרים דברים שלא העזו להגיד בפורום כל כך רחב בעבר".
נכון להיום מונה הקבוצה למעלה מ-17 אלף חברים, אבל מה שמייחד אותה בנוף הקהילתי של פייסבוק הוא לא מספר החברים אלא המעורבות הגדולה שהם מייצרים. ביום ממוצע עולות לא פחות מ-240 שאלות לקבוצה, ונוצרות בה למעלה מ-14 אלף תגובות. "אנחנו מדברים כאן על כמעט תגובה ליום עבור כל אחד מחברי הקהילה", אומר צח. קהילה בסדר גודל כזה מחייבת תחזוק שוטף, ובניסיון להחזיר את ההשקעה הכריזו המנהלים על תוכנית מנויים חדשה באמצעות פלטפורמת פטרון. בתמורה לדמי מנוי חודשיים בגובה 5 דולר (כ-20 שקלים), יקבלו חברי הקהילה התומכים תשורות נוספות: מנוי לניוזלטר שבועי שמרכז את השאלות והדיונים המעניינים ביותר בכל שבוע, אירועים ומפגשים ברוח הקבוצה, וגם כמובן ביסוס תשתית כלכלית שתאפשר הגבלה של תוכן פרסומי בתוך הקבוצה - מודל שנחשב לשגרתי והנפוץ ביותר עבור מנהלי קהילות ברשת החברתית היום.
"הצהרתי שאנחנו הולכים להכניס פרסום לתוך הקבוצה, אבל ככל שיהיו לנו יותר תורמים נוכל להיות פחות תלויים בגורמים חיצוניים למימון", מסביר צח. אבל יש עוד עניין: בשנתיים האחרונות העיסוק של פייסבוק בתחום הקהילות עבר קפיצת מדרגה משמעותית. כן, יש סיבה שבגלילה שגרתית של הפיד אנחנו מקבלים המון חשיפה לקהילות בפייסבוק - שנתפסות על ידי הרשת החברתית כמנוע צמיחה מרכזי, בעיקר מכיוון שהן "מייצרות אינטראקציה משמעותית". במסגרת הזאת, פייסבוק בוחנת עוד ועוד מודלים שיאפשרו למנהלי הקהילות שלה להחזיר את ההשקעה ולתרגם זמן לכסף. בשנה שעברה השיקו בפייסבוק תוכנית מנהיגות קהילתית ראשונה, שבמסגרתה מנהלי קהילות יכלו לקבל הדרכה צמודה ומנטורינג מטעם פייסבוק, וגם להתחרות על פרסים כספיים עבור יוזמות לקהילות שלהם, אבל המאמצים לא נעצרו שם. "אנחנו יודעים שפייסבוק בוחנת כל הזמן דרכים לעשות את זה נכון", אומר צח, "בארצות הברית כנראה שמודל כמו שלנו ייכנס לפייסבוק לפלטפורמה עצמה. אז אנחנו רוצים להיות שם כבר כשזה קורה".
20 שקלים זה מנוי חודשי לספוטיפיי. פה אתה נסמך על תוכן שהקבוצה בעצמה מייצרת.
"מי שיבחר לתמוך בעצם משלם על אריזת התוכן. גם אני משלם על תוכן ועל אריזת תוכן. עם 240 שאלות בכל יום ולמעלה מ-14 אלף תגובות, היכולת של כל אחד מחברי הקבוצה באמת להגיע לדברים הטובים והמעניינים עבורו היא נמוכה. אני בא ואומר 'חבר'ה, אנחנו עורכי תוכן מנוסים, ואנחנו יכולים להוציא מהקבוצה את הדברים הכי שווים שקורים בה', ובעיניי זה כן משהו ששווה לשלם עליו".
זה מודל קיים בארץ בהקשר הזה של קהילות פייסבוק?
"אני חושב שאנחנו די חלוצים. בהקשר של אריזה והגשה של תוכן, 'עונג שבת' (בלוג מוזיקה - ה.ב.) עושה את זה יפה ודי בהצלחה. זה אתגר גדול ואם זה יצליח זה יהיה מהמם ונהדר, ואני ארגיש שעשיתי עוד היסטוריה קטנה באינטרנט הישראלי".
התמכרתם. תשלמו?
צילום: shutterstock
מומלצים