כולנו חכמים: המוצרים ששודרגו על ידי ההמונים
מהי חוכמת ההמונים שהפכה בשנים האחרונות לחלק בלתי נפרד מקמפיינים מצליחים חובקי עולם וכיצד גם האדם הפרטי יכול להיות חלק מההמצאות החדשות שמשרתות את העולם כולו
בשיתוף adidas
מוויקיפדיה ועד קיקסטארטר, בעידן הדיגיטלי להמונים יש הרבה יותר כוח מבעבר. עובדה: את האנציקלופדיה המקוונת הפופולרית, שמהווה מקור ידע איכותי, אבל גם רלוונטי - כולנו רשאים לתפעל, לכתוב ולערוך; פלטפורמות למימון המונים מאפשרות ליוצרים, אמנים ואפילו סטארט-אפים לגייס השקעות ראשוניות בתמורה למוצרים מוגמרים; ובעידן היוטיוב והאינסטגרם אנחנו אפילו לא תלויים בשומרי סף, ולכל אחד יש פוטנציאל להיות כוכב.
חוכמת ההמונים מתבססת על התיאוריה שלפיה קבוצה רחבה ומגוונת של יחידים תצליח לייצר תשובה מדוייקת יותר לכל שאלה, מאשר כל פרט בפני עצמו - לא משנה מה דרגת המומחיות שלו בנושא. עכשיו התיאוריה הזו מוכיחה את עצמה גם בקרב מותגים וחברות גדולות, שנשענו במשך עשורים שלמים על קבוצות מיקוד, ופונות עכשיו לצרכנים עצמם כדי לפתח מוצרים שיענו באופן מדויק וחכם יותר על צרכים רחבים.
אחד המותגים הפופולריים בעולם, שלצערנו גם נכשל כישלון חרוץ כשהגיע לישראל, הוא רשת בתי הקפה סטארבקס - שעושה שימוש אינטנסיבי בחוכמה של מליוני הלקוחות שלה ברחבי העולם. בשנת 2008 החליטו ברשת להקים אתר בשם My Starbucks Idea, שבו ניתנה ללקוחות הזדמנות להציץ על תהליך הפיתוח של מוצרי הרשת, לקבל תובנות מעניינות ולתרום רעיונות משלהם. כמה מהמוצרים הבולטים על מדפי סטארבקס בעולם הם תוצר של אותם רעיונות, כולל הרעיון המהפכני באמת: לאפשר חיבור חופשי ל-WiFi עבור הלקוחות.
קמפיין מוצלח נוסף של החברה הוא קמפיין "הכוס הלבנה", שנולד כאשר הבחינו בסטארבקס שלקוחות יצירתיים במיוחד נוהגים להשתמש בכוסות הקרטון הלבנות לשירבוטים שונים. אז החליטו ברשת לפתוח בקמפיין שקורא ללקוחות להציע עיצובים ייחודיים לכוסות הקפה - והזוכה, סטודנטית לעיצוב, קיבלה פרס כספי וגם זכתה למהדורה מוגבלת של העיצוב שלה על כוס רב-פעמית. העיצוב ההוא היה כל כך מוצלח ומבוקש, והוביל בסופו של דבר את סטארבקס לייצר כוסות רב-פעמיות, לעודד לקוחות להגיע עם כוס רב-פעמית בתמורה להנחה, ולהגדיל את ערך המותג כאקולוגי, סביבתי ויצירתי.
מותג פופולרי נוסף שנשען על החוכמה המצטברת של הלקוחות שלו הוא לגו. משחק ההרכבה שנוצר בדנמרק הוא תופעה כלל-עולמית ותיקה שחורגת הרבה מעבר לגיל הילדות, והחברה נחשבת לחדשנית במיוחד. אחת הדרכים לשימור החדשנות הזו היא באמצעות פלטפורמת "רעיונות לגו", המזמינה לקוחות להצטרף למועדון חובבי לגו ולהציע רעיונות ועיצובים בעצמם. במשך השנים הפלטפורמה צברה כמיליון משתמשים, שיכולים לתמוך ברעיונות אחד של השני. אם רעיון מגיע לאלף תומכים - הוא עובר לבחינת אנשי החברה, ואם הוא מתקבל - היוזמים גורפים אחוז אחד מהרווחים העולמיים של המוצר.
גם באדידס החליטו לרתום את חוכמת ההמונים, ועל הדרך להוסיף ערך משמעותי למותג הספורטיבי. את הגרסה החדשה של נעלי הריצה אולטרה בוסט 19, פיתחו באדידס במסגרת שיתוף פעולה וייעוץ של אלפי רצים. הפיתוח לקח קצת זמן: במשך למעלה משנתיים הוזמנו רצים לבחון את הנעליים - גם בתנאי שטח וגם בתנאי כביש, במתקני החברה בברלין. על סמך הפידבק שניתן, חזרו ושיפרו את הנעליים עד לקבלת התוצאה הרצויה. בכך, אדידס הצליחה לייצר מוצר שפלח השוק המרכזי שלו לקח חלק פעיל בפיתוחו, הגבירה את המודעות למותג, הדגימה חדשנות ומקוריות וגם הבטיחה שיהיו קונים.
ויש גם מותגים שבוחרים בחוכמת ההמונים גם במסגרת של שיווק ופרסום. בשנת 2006 השיק המותג דוריטוס את קמפיין Crash the Super Bowl שבמסגרתו הוחלט להפקיד את משבצת השידור היוקרתית של פרסומות סופרבול בידי הלקוחות. החברה ביקשה בפשטות: יצרו עבורנו סרטון פרסומת, והמוצלחת ביותר תשודר במהלך המשחק. הקמפיין הזה הצליח מעל לכל ציפיות, כשבכל שנה מאז הוא הושק ולמשך עשור, שודרה פרסומת סופרבול של דוריטוס שנוצרה על ידי הצרכנים עצמם. מלבד דקות התהילה היוקרתיות, הזוכים המאושרים קיבלו גם פרסים כספיים בסכומים שבין 1,000-4,000 דולר. לנשנש דוריטוס מעולם לא היה משתלם יותר.
בשיתוף adidas