"ההחלטה על עתיד מותג סמארט - עד סוף השנה"
בכירי קונצרן דיימלר הגרמני צפויים להחליט עוד השנה אם להמשיך או לסגור את מותג המכוניות הזעירות סמארט, המפסיד לפי הערכות בין 500 ל-700 מיליון יורו בשנה
האם מותג המכוניות הזעירות סמארט עומד בפני סגירה? לפי העיתון הכלכלי הנדלסבלט הגרמני, ליו"ר החדש של קונצרן הרכב הגרמני דיימלר - האמור להכנס לתפקידו בחודש מאי הקרוב - אולה קלניוס, "אין שום סנטימנטים" למותג והוא "לא יהסס להחליט לחסל את המותג אם יהיה בכך צורך", כך גורם מקורב לבכיר. קלניוס, הצפוי להחליף את דיטר זטשה שעומד בראש הקונצרן כבר 13 שנה, יקבל את ההחלטה על המשך או הפסקת פעילות המותג ביחד עם צוות הבכיר של הקונצרן לקראת סוף השנה הנוכחית אחרי שנים של הפסדים.
לפי דיווחי העיתון שצוטטו בין היתר גם באוטומוטיב ניוז, למרות שבדיימלר ייעדו לסמארט פעילות עתידית כל-חשמלית בלבד, במטרה להפוך את המותג שוב לרלוונטי בעידן בו יש דרישה בעיקר לרכבי פנאי בגדלים שונים, ההפסדים השנתיים עלולים להכריע את הכף נגד המשכיות. אלה גורמים זה זמן רב לחוסר שביעות רצון בקונצרן, בן מיוצרות בין היתר גם מכוניות מרצדס.
לפי ההנדלסבלט, אנליסטים בתעשיית הרכב מעריכים כי הפסדי סמארט מאז הושק המותג ב-98' מגיעים למיליארדי יורו. עוד מעריכים מומחים כי המעבר לייצור כלי רכב חשמליים בלבד עשוי להתגלות כהפסדי כבר בטווח הקרוב. יש לזכור כי עלויות המעבר לרכב חשמלי אילצו את דיימלר ממילא לקצץ בהוצאות פיתוח ולכן, הבסיס לשני הדגמים אותם מייצרת סמארט כיום - פור-טו ופור-פור - משותף גם לרנו טווינגו הקטנה. לפי אותם מקורות, גם בחברה הצרפתית לא שבעי רצון מהשת"פ ועשויים להפסיק אותה.
ב-2018 מכר מותג סמארט כ-129 אלף מכוניות חדשות בכל רחבי העולם, ירידה של 4.6% לעומת 2017. לפי הערכות חברת הייעוץ הבריטית אברקור (Evercore), מותג סמארט מפסיד מדי שנה בין 500 ל-700 מיליון יורו מדי שנה. "לא ברור לנו כיצד המותג הזה מסוגל להרוויח שכן עלויות הפיתוח (כלי רכב וטכנולוגיה, ה.פ) גבוהות מדי", מסרה החברה למשקיעים. זו אינה פעם ראשונה בה עתיד המותג עולה לדיון ולא בהקשר חיובי. בשנה שעברה הוערך כי סמארט תיעלם לחלוטין תוך חמש שנים לכל היותר.