קולות מהשטח: בעקבות מצביעי הציונות הדתית
עזיבת בנט והאיחוד עם עוצמה יהודית עוררו טלטלה בציונות הדתית. פחות משבועיים לפני הבחירות יצאנו למושב הדתי הוותיק כפר הרא"ה כדי להבין - מה ההבדלים בין המפלגות? "אני לא ממש יודעת", מה התחושות על הפילוג? "מנהיג אמיתי לא נוטש", ולמי מצביעים?
בשנת 1939 הוקמה במושב כפר הרא"ה שבעמק חפר ישיבת בני עקיבא הראשונה – מוסד הלימודים הראשון של הציונות הדתית, ואחד ממוסדות הדגל של המגזר. שמונים שנה אחר כך, ערב הבחירות לכנסת ה-21, תושבי המקום מתלבטים בין המפלגות השונות במגזר ומנסים להסביר מה גרם לפיצול במחנה.
עוד בנושא:
בעוספיא לא שוכחים את חוק הלאום
בין גנץ לישראל כץ: תושבי כפר אחים מתלבטים
מעוז הליכוד הדרומי: "באשדוד יצביעו רק ביבי"
המתנחלים שמתלבטים בין נתניהו לגנץ
כל מה שצריך לדעת על בחירות 2019 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet
כפר הרא"ה הוקם בשנת 1933 על ידי עולים מאירופה, חברי תנועת הפועל המזרחי, והוא נקרא על שמו של הרב אברהם יצחק הכהן קוק. באופן מסורתי ובמשך כמעט כל שנות קיומה של מדינת ישראל, התושבים במקום הצביעו למפלגת המפד"ל ההיסטורית.
כך למשל בבחירות האחרונות, מפלגת הבית היהודי, הגלגול העדכני של המפד"ל, קיבלה יותר ממחצית הקולות. לאחר מכן נמצאת הליכוד עם 22.54% מהקולות, אלי ישי עם 7.01% מהקולות ושאר המפלגות שקיבלו קולות במושב, קיבלו פחות מ-5%.
בעקבות פיצול המחנה הדתי לאומי למפלגות שונות, יצאנו לכפר הרא"ה כדי לברר למי הם יצביעו ומי המפלגה שממשיכה לדעתם בדרך תורה ועבודה. התחנה הראשונה – חנות המכולת של המושב.
קבוצה של תלמידי תיכון עם כיפות סרוגות וחולצות עם סמל של בני עקיבא מתקבצת במכולת. הם עדיין לא בני 18 ולכן הם לא מתראיינים למצלמה, אבל נוכחות התקשורת מלהיבה אותם והם צועקים את שמו של חבר מפלגת עוצמה יהודית מיכאל בן ארי, שבג"ץ פסל את מועמדותו.
אחד הנערים טוען שזאת חוצפה ובושה שפסלו את המועמד המועדף עליו מריצה לכנסת. "זה המועמד שלנו ושל כל החברים שלנו. למה פוסלים לנו את הדעות? פשוט חוצפה. בג"ץ הגזים, הוא לא פועל ממניעים נכונים. בג"ץ לא אוהב את ארץ ישראל".
במרפסת ביתו, המשקיפה על הנוף והשדות הירוקים, אנחנו פוגשים את מיכאל פלד. לטענתו, קיים הבדל בין דפוסי ההצבעה של בני דורו הוותיקים לבין בני הדור הצעיר במושב.
"התושבים המבוגרים מצביעים בעיקר לבית היהודי (שרצה הפעם באיחוד מפלגות הימין – א.ק.)", אמר פלד. "לצעירים יש כל מיני דעות משלהם, חלק גנץ וחלק ביבי. יש פה בכפר אנשים ליברליים".
התחנה הבאה היא בית הקפה הוותיק והפופולרי במושב "הרואה בקפה". תושבת המקום שלומית פרידמן, שהגיעה לבית הקפה עם עגלת תינוק, מתוודה בפנינו שעדיין לא החליטה למי תצביע. "האמת שעדיין לא החלטתי בין הליכוד לבנט, אני עדיין מתלבטת. הרבה יותר חשוב לי נושא הביטחון מהנושא הדתי", היא מספרת.
בבית הקפה נמצאת גם הדר אבוקסיס מהיישוב עינב שבשומרון, שבאה לשבת על קפה עם חברות טובות. היא כבר יודעת במי היא תבחר: "אני אצביע לרב רפי פרץ (יו"ר הבית היהודי – א.ק.), הוא הרב של בעלי. המצע שלו כולל שילוב של דת ומדינה, תורה ועבודה, ארץ ישראל והלכה".
בקרב תושבים רבים בכפר הרא"ה עולה כעס כלפי נפתלי בנט, שלטענתם פילג ופגע בדרכה של תנועת המפד"ל ההיסטורית בהחלטתו לעזוב את המפלגה ולהקים את הימין החדש. אחד התושבים הוותיקים במושב, עמירם דרמר, לא מסתיר את עלבונו. "בנט פרש ועזב אותנו ככה, לא יפה. אולי הוא רוצה להיות ראש הממשלה, אבל מנהיג אמיתי לא נוטש רגע לפני הבחירות", אמר.
גם נעמי הררי, תושבת הכפר, מאוכזבת ממעשיו של בנט: "הוא בגד בבית ועשה בלגן. אני מאוד כועסת על מה שהוא עשה".
במהלך הסיבוב בכפר הרא"ה ניסינו להבין את ההבדלים האידיאולוגיים בין המפלגות שמרכיבות את איחוד מפלגות הימין למפלגת הימין החדש, ונתקלנו בקשיים. הקונדיטורית הצעירה שירה דהן, מבולבלת גם היא ולא החליטה עדיין למי תצביע. "אני עדיין לא יודעת בדיוק מה הבדל בין המפלגות שלנו, מבטיחה לברר עד הבחירות".
גם היינן אהוד קווה, מיקב הבוטיק היוקרתי של כפר הרא"ה, לא החליט באופן סופי למי להצביע. "אולי אני אצביע לפייגלין ולמפלגת זהות", הוא מפתיע. "בגלל המצע הכלכלי שלהם ולא בגלל הקנאביס, למרות שאני מכיר אנשים שהקנאביס הרפואי עזר להם מאוד".
ויש גם ליכודניקים בכפר הרא"ה, כאלה שחושבים שהפרשות האחרונות הן רדיפה פוליטית של המשטרה. כך למשל טוענת גיתית שמואלי. "עכשיו מאוד פופולרי לתקוף את ביבי ולהגיד עליו דברים רעים. המשטרה והיועץ המשפטי לממשלה רודפים אחריו. הם מושפעים מהלחץ והאג'נדה של השמאל וברוך השם הוא ייצא מזה".
גם חברתה לצעידה באוויר החורפי הגשום, מרגלית עזרן, משוכנעת שמדובר בעלילות שווא. "למרות כל הכעסים מבחוץ וכל המתחים שהוא עובר, הוא עדיין יוצר קשרים נפלאים עם מדינות שונות בעולם ואני מאמינה שבעזרת הקשרים האלה הוא ידאג לביטחון שלנו וייצג אותנו בעולם כמו שצריך".
את הפיצול במחנה הדתי לאומי מייחסים תושבי הכפר בעיקר למנהיגי הציבור שכשלו, אך גם לתהליך המודרניזציה שעובר על הדור הצעיר.
הררי למשל טוענת שהדור הצעיר עוזב את ההצבעה למפלגה הסקטוריאלית מסיבות הגיוניות ובגלל שהאופי השתנה. "המפלגות הדתיות לאומיות הקצינו, התחרדו ושינו את הדרך. הצעירים עוזבים כי לא מדובר כאן בהמשך הדרך של תנועת המפד"ל המקורית".
לקווה היינן יש הסבר משלו למצב: "תיקח קבוצת יהודים – לכל אחד יש דעות משלו, כל אחד מתפלל בבית כנסת משלו ובנוסח משלו".