צוקרברג מוחק את העבר ומדבר על העתיד
"ביזנס אינסיידר" חשף כי פוסטים רבים של מנכ"ל פייסבוק, כולל כאלה הקשורים להכרזות ורכישות חשובות, נמחקו "בטעות". במקביל, הציג צוקרברג ארבעה יסודות לתיקון האינטרנט בטור מיוחד שפרסם בוושינגטון פוסט
הרבה לפני עידן הרשתות החברתיות נהוג היה לומר שהעיתונות היא הטיוטה של ההיסטוריה. עכשיו, תפקידן של פייסבוק, טוויטר ואפילו אינסטגרם הולך ומתרחב גם בהיבטים האלה. לכן ידיעות על כך שפוסטים ותיקים של מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק, נעלמו פתאום מהרשת החברתית, מעוררות תהיות. לפי "ביזנס אינסיידר", מדובר על כל הפוסטים שפרסם צוקרברג בין השנים 2007 ל-2008, וכן פוסטים נוספים שפורסמו בהמשך, הנוגעים להכרזות, רכישות או הודעות שקשורות לפייסבוק.
הדוגמה הבולטת היא פוסט שפרסם צוקרברג בשנת 2012 ונגע לרכישה של אינסטגרם. הרשת החברתית שעסקה אז בעיקר בשיתוף תמונות נקנתה על ידי פייסבוק לפי שווי של מיליארד דולר, וההכרזה על הרכישה הגיעה עם הצהרה: "אנחנו מחוייבים להמשיך ולטפח את אינסטגרם כיישות עצמאית", כתב אז צוקרברג. שש שנים מאוחר יותר החל תהליך הפוך לגמרי של אינטגרציה בין אינסטגרם לבין החברה-האם פייסבוק, שהוביל בסופו של דבר גם לפרישתם של המייסדים. אלא שהפוסט ההוא כבר לא נמצא ברשת. באופן הזה, כמעט בלתי אפשרי לעמת את פייסבוק ואת צוקרברג עם הכרזות עבר.
צוקרברג ממשיך לבשר על הכרזות, רכישות ותמורות משמעותיות באמצעות פרופיל הפייסבוק האישי שלו, לצד פוסטים שמועלים באופן רשמי לבלוג של פייסבוק. כך באחרונה פרסם צוקרברג פוסט באורך 3,000 מילה שפורט את תוכניותיו להפוך את פייסבוק לאימפריה חברתית ממוקדת בהצפנה ופרטיות. מה יקרה להכרזה הזאת בעוד חמש שנים?
מ"ביזנס אינסיידר" פנו לפייסבוק לתגובה, ודוברי החברה טענו כי מדובר בפוסטים שנמחקו בטעות. "לפני מספר שנים כמה מהפוסטים של מארק נמחקו בעקבות תקלות טכניות. ראינו שלשחזר את הפוסטים ידרוש הרבה עבודה שבסופה לא ברור אם התהליך יצליח, אז החלטנו לא לעשות את זה", נמסר מהרשת החברתית.
ובזמן שההיסטוריה נעלמת מעל דפי הרשת החברתית, צוקרברג מצהיר על עוד ועוד תוכניות לעתיד. בטור מיוחד שפרסם אתמול בוושינגטון פוסט, הניח מייסד הרשת החברתית ארבעה יסודות לתיקון האינטרנט. יסודות אלה מכוונים כלפי קובעי המדיניות והמחוקקים. צוקרברג בעצם קורא לרגולציה משמעותית בתחומי התוכן, בחירות וקמפיינים, פרטיות והגנה על מידע וגם תקנות לשינוע מידע משירות אחד לאחר באופן חופשי. בכל אחד מהסעיפים צוקרברג פורט את הדרכים שבהן פייסבוק מובילה את השוק ואת השינויים שהיא כבר מבצעת.
כך למשל, הסביר באריכות אילו פעולות פייסבוק מבצעת כדי לשמור על הפלטפורמות שלה בטוחות מתוכן פוגעני, והזכיר שוב את היוזמה להקמת ועדה חיצונית לפיקוח על תכנים שנויים במחלוקת. הוא הזכיר גם את הפעולות שפייסבוק נוקטת סביב קמפיינים פוליטיים, כולל יוזמת השקיפות במודעות וארכיון המודעות - כלים שכבר הוחלו במספר מדינות, כולל בישראל. בעניין הפרטיות קרא צוקרברג לאימוץ רגולציה כלל-עולמית שמתיישרת עם תקנות ה-GDPR של האיחוד האירופי, ובנושא שינוע מידע של משתמשים משירות לשירות, הזכיר את התקנות של פייסבוק עצמה.
על מה הוא לא דיבר? על תוכן פוגעני בשידור-חי למשל, כמו סרטון הטבח בניו-זילנד; על מאות מיליוני סיסמאות משתמשי פייסבוק, פייסבוק לייט ואינסטגרם שנשמרו באופן קריא והיו נגישים לאלפי עובדי החברה; על החקירה הפלילית המתנהלת בעניין עסקאות שיתוף המידע של פייסבוק עם חברות טכנולוגיה אחרות; או על הקריאות הגוברות לפרק את ענקיות הטכנולוגיה - ובראשן פייסבוק.
"החוקים שמושלים באינטרנט איפשרו לדור של יזמים לבנות את השירותים ששינו את העולם ויצרו ערך בחייהם של אנשים. עכשיו הגיע הזמן לעדכן את החוקים האלה כדי להגדיר באופן ברור את גבולות האחריות עבור משתמשים, חברות וממשלות כדי לצעוד קדימה", כתב צוקרברג.