התייקרות המכוניות - המרוויחים והמפסידים
על רקע ייקור חלק מדגמי הרכב המשווקים בישראל כתוצאה משינוי בנוסחת המס הירוק - המרוויחים למיניהם, וגם המפסידים
שבועיים אחרי שמבקר המדינה קבע בדו"ח חריף כי התחבורה הציבורית מוזנחת, בעיה ארוכת שנים ששולחת עוד ועוד ישראלים לרכוש רכב פרטי במחיר גבוה באופן ניכר ממרבית מדינות העולם, מנחיתים משרד האוצר ורשות המסים מכה על בעלי המכוניות. ואחרי זינוק מחירי הדלק ב-20 אגורות לליטר, כאשר 65% ממחירו מורכב ממסים שונים, אתמול נכנסו לתוקף תקנות מיסוי ירוק חדשות, ומחירי עשרות דגמי מכוניות עממיות זינק באלפי שקלים.
המדינה ניצלה את הצורך לעדכן את נוסחת זיהום האוויר בהתאם למעבר לתקינת WLTP החדשה באירופה, כדי להעלות את הרף גם בישראל. בכך הקטינה את הטבות המס לדגמים חסכוניים, ואף ביטלה הטבות משמעותיות לחלק מהדגמים ההיברידיים שמזהמים פחות. מנגד, ההטבות למכוניות יוקרה היברידיות-נטענות לא נפגעו כלל, כך שישראלים עם ממון בידם יוכלו להמשיך לרכוש מכוניות פאר ירוקות תודות להטבת מס שיכולה להגיע עד ל-300 אלף שקל. ובשוק הרכב, מי הם המרוויחים הגדולים ומי המפסידים?
מרוויחות: היברידיות
מי שמחיריהן לא השתנו הן שתי המכוניות הנמכרות בארץ, יונדאי איוניק וטויוטה קורולה (כעת היברידית) לצד קיה נירו. גם טויוטה פריוס, שבתחילה נראה היה כי תאבד את הטבת המס המוגדלת, תשלום של 30% מס קנייה בלבד, נשארה בסוף בגבולות הזיהום המאפשרות לה להמשיך וליהנות מההטבה. כך, בזמן שמכוניות אחרות מתייקרות, ההיברידיות החסכוניות בדלק יהפכו אטרקטיביות עוד יותר. בין אם ברכישה פרטית ובין כליסינג מהעבודה, שם הן מקבלות גם הטבה בסך 500 שקלים לחודש בשווי שימוש. עם זאת, אין ספק שמדובר בפרצת מס שתיסגר על ידי רשות המסים, ייתכן שכבר בסוף 2019 לקראת עלייתם של דגמי 2020 לכביש.
ועוד מרוויחות: המזהמות
שיטת המיסוי הירוק מחלקת את המכוניות ל-15 קבוצות זיהום, כאשר בקבוצה הראשונה נמצאות מכוניות חשמליות ובאחרונה (15) המכוניות המזהמות ביותר שאינן מקבלות הנחות במס. המשמעות היא כי מכוניות שכבר היו בדרגת המס הגבוהה, אלה המזהמות יותר מכולן, לא יאבדו דבר ומחירן לא ישתנה למרות הצהרות רשות המיסוי על רצון לעודד רכישת רכב "נקי". כאן מדובר בפרצה הפוכה למעשה, שהופכת את שוק הרכב לאדיש לשינויי המס שכן השיטה הנוכחית אינה מסוגלת כך נראה "להעניש" מכוניות מזהמות. הערכה: את הפרצה הזו רשות המסים לא תטרח לסגור.
מרוויחים מפתיעים: בעלי משומשות
עליית מחירי המכוניות החדשות צפויה לגרור אחריה כלפי מעלה את מחירי המכוניות המשומשות הצעירות, בנות שנה-שנתיים ואולי אף שלוש שנים. בנוסף, התייקרות המכוניות החדשות שתדרוש מבעלי רכב משומש להוסיף סכומים גדולים יותר ברכישת "רכב מהניילון", תשלח את חלקם לרכוש רכב משומש-צעיר, ותגרור עלייה בביקושים למכוניות יד שנייה, מה שיסייע גם כן לעליות מחירים.
המפסידים: יבואניות הרכב והרוכשים
כמעט כל יבואניות הרכב "בלעו" חלק מההתייקרות, ולא העלו את מחירי המכוניות במלוא שווי עליית המס. זאת מחשש שהתייקרות גדולה מדי תרחיק לקוחות. את ההשפעות אפשר יהיה לראות בדו"חות הכספיים הבאים של החברות הציבוריות בין היבואניות, כמו דלק מוטורס וקרסו מוטורס. אפשר יהיה להרגיש בהם גם באולמות התצוגה, שם ייקטנו ההנחות והטבות הטרייד-אין לרוכשים. גם הנחות לחברות הליסינג צפויות לקטון, מה שייקר את חוזי ההחכרה ואת מחיר המכוניות החדשות במסלולי הליסינג הפרטי והאפס ק"מ.