35 מגדלים של עד 40 קומות: תוכנית שדה דב הופקדה להתנגדויות הציבור
התוכנית משתרעת על 2,500 דונם וכוללת 16,000 יחידות דיור, מהן 6,900 המיועדות לדיור בר השגה; עוד היא כוללת פארק ותקן חנייה מופחת כדי לעודד שימוש ברכבת הקלה; המתחם צפוי להישען על משאבי גז טבעי זמינים ברידינג
תוכנית הבינוי המקודמת במינהל התכנון למתחם שדה דב הולכת ומתממשת: הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב שבמינהל התכנון הפקידה היום (ג') להתנגדויות הציבור את התוכנית לשטח שדה התעופה שדה דב. מרגע שההפקדה תפורסם בעיתונות, ככל הנראה ביום-יומיים הקרובים, יהיו לציבור 60 ימים להגשת התנגדויות לתוכנית.
מנדלבליט לנתניהו: הימנע מלהחליט על עתיד שדה דב עד הבחירות
המאבק נגד סגירת שדה דב: "בכל העולם בונים שדות תעופה עירוניים - אצלנו סוגרים"
הסוף של שדה דב: פעילות שדה התעופה תופסק ביולי השנה
התוכנית משתרעת על שטח של כ-2,500 דונם, בין מתחם רידינג מדרום; תוכנית צפון מערב העיר מצפון (תא/3700), שכונות נופי ים ו-ל ממזרח והים ממערב. היא כוללת 16,000 יחידות דיור, כ-514,000 מ"ר מבני ציבור, כ-126,000 מ"ר מסחר, כ-323,000 מ"ר שטחי תעסוקה, כ-200,000 מ"ר מלונאות וכ-385 דונם פארק וגנים ציבוריים.
בנוסף מציעה התוכנית מערך רחובות ראשיים, שהראשי מבניהם הוא רחוב אבן גבירול שימשיך צפונה, ולאורכו יעבור קו הרכבת הקלה - הקו הירוק. עוד מוצע בתכנון, כי רחוב איינשטיין הקיים ימשיך כשדרה עירונית עד הים, וכן פארק רציף החוצה את התוכנית ממזרח למערב, שלאורכו רצף שטחי ציבור ושדרה עירונית נוספת ושמיועד לקשר בין מבני הציבור לים.
הבנייה המתוכננת היא בגובה של 5-10 קומות לאורך הרחובות הראשיים, ובנייה גבוהה יותר של כ-35 מגדלים של עד 40 קומות המלווים את הצירים המרכזיים ברובע. מבין כלל הדירות המתוכננות, 6,900 מיועדות לדיור בר השגה, שבא לידי ביטוי בדיור בשכר דירה מופחת, דיור ציבורי, בתי גיל זהב ודירות לסטודנטים.
בנוסף לפארק שחוצה את התוכנית ממזרח למערב, כוללת התוכנית שני פארקים במערבה - פארק המסלול והפארק החופי. הפיתוח הנופי המוצע בתוכנית, מהווה חלק ממערך שטחים לניהול מי נגר, החל מרצועת נטיעות ועד לשטחים לאיגום והשהיית מי נגר.
המתחם החדש צפוי להישען על משאבי גז טבעי זמינים
התוכנית כוללת תקן חנייה מופחת ופרוגרסיבי במטרה להפחית משמעותית את השימוש ברכב הפרטי, וזאת מאחר שקו הרכבת הקלה (הקו הירוק) עובר בתחום התוכנית כאמור, לצד שירותי תחבורה ציבורית משלימים. לשם כך תוכננו גם רחובות עם מרחב הליכה נוח עבור הולך הרגל. כמו כן המתחם החדש צפוי להישען על משאבי גז טבעי זמינים בתחום התוכנית, נוכח קיומו של קו ההולכה הארצי המגיע מהים לתחנת הגז במעגנת רידינג.
מדובר בתוכנית כוללנית, שגובשה ביוזמת רשות מקרקעי ישראל ומנהלי הגוש הגדול, שמשלימה את תוכנית המתאר לעיר תל אביב ת"א/5000 שקבעה את שטח שדה דב כאזור לתכנון בעתיד. במסגרת זו השטח, שנמצא בבעלויות רבות, יסומן כולו כשטח לאיחוד וחלוקה, כאשר ייקבע שווי מצב נכנס יחסי לכל בעלי הזכויות. בהכנת תוכניות מפורטות תקבל כל חלקה את זכויותיה היחסיות בכל אחד מהמתחמים.
יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה, דניאלה פוסק, מסרה כי "עקרונותיה של התוכנית מבטאים רוח תכנונית שונה מהמוכר בשכונות הקיימות מצפון לירקון. לעומתן, הרובע החדש תוכנן כרובע עירוני למגורים, מסחר תעסוקה ומלונאות עם נגישות לאמצעי תחבורה ציבורית שונים ובו מרחב ציבורי עשיר המתוכנן, זאת כדי ליצור איכות חיים מיטבית עבור התושב".
קואליציה של מאבק
תוכנית הענק המקודמת מזה שנים רבות למתחם שדה התעופה עומדת במרכזו של מאבק, על רקע סגירתו הצפויה של השדה בחודש יולי הקרוב. קואליציית מתנגדי העתקת השדה מובלת על ידי ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, חברות התעופה הפועלות בשדה והתאחדות המלונאים, המזהירים מפני פגיעה בתיירות באילת.
גם ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, הצטרף למתנגדים בסוף 2015 ואף הפתיע עם תוכנית חלופית הכוללת את צמצום שטח השדה לכ-550 דונם ובניית כ-3,000 דירות בחלק ששייך לבעלי קרקעות פרטיים. עמדתו מנוגדת לעמדה שהובילה העירייה עד כה, כמו גם לזו של מהנדס העיר, עודד גבולי, שיפשרוש בקרוב מתפקידו. יש לציין, כי במינהל התכנון אמרו לכל אורך הדרך, כי אין היתכנות אמתית לתוכנית של חולדאי.
שדה דב כולל שדה תעופה צבאי ואזרחי בשטח של כ-800 דונם. כ-70% מהשטח נמצאים בבעלות אלפי בעלי קרקע פרטיים, והיתר הן קרקעות מדינה. בשנות ה-70 נמסר ניהול השטח למנהלים שמונו מטעם בית המשפט. בשנת 2007 נחתמו הסכמים, שקיבלו תוקף של פסק דין, במסגרתם המדינה התחייבה לפנות את השטח ולמקסם בו את זכויות הבניה, תמורת ויתור בעלי הקרקע על מחצית מזכויותיהם לטובת המדינה.
מאז 2011 עבדו רשות מקרקעי ישראל, עיריית תל אביב והמנהלים מטעם בית המשפט על התוכנית למתחם. בחודש פברואר האחרון אישרה הוועדה לשמירה על הסביבה החופית (הולחוף) את התוכנית, כולל שינויים, בהם תוספת משמעותית עבור שטחי מלונאות של 200,000 מ"ר עם כ-3,700 חדרי מלון. מדובר בתוספת של כ-1,700 חדרי מלון בנוסף לכ-2,000 חדרי המלון המוצעים בתוכנית, וזאת במטרה להגדיל את ההיצע התיירותי של תל אביב.
באשר לגובה הבינוי בתוכנית, החליטה הוועדה להגביל את גובה הבינוי בחזית הראשונה לים עד ל-25 קומות, במגרשים בודדים בלבד. זאת, בהתאם לגובה שנקבע בתוכנית תא/5000 - תוכנית המתאר של תל אביב. בנוסף, צמצמה הוועדה את גובה המגדלים המתוכננים במפגש הרחובות איינשטיין עם פארק המסלול ופארק החוף, מ-45 קומות ל-30 קומות.