יצאו צדיקים
מיזם חדש וראשון מסוגו בישראל, מכשיר בעלי מקצוע להעניק שירות מותאם לקשישים ולבעלי מוגבלויות במסגרת הקהילה
כמה פעמים יצא לכם לשמוע בחדשות על אודות בעלי מקצוע בתחומי השיפוצים, שניצלו את תמימותם של אנשים, את חוסר האונים של קשישים או את מצוקתם של בעלי מוגבלויות? אותם אינסטלטורים, חשמלאים, טכנאי מזגנים או מכונות כביסה, שמוזעקים לצורך ביצוע עבודות בביתם של הלקוחות אבל גובים מהם בפועל סכומי עתק, ללא כל הצדקה?
עד כמה שזה נשמע מקומם, מפני שמדובר בעבודות שמתבצעות בבתים פרטיים, הרי שאין יכולת מעשית לפקח על אותם נוכלים. מה גם שהלקוחות המדוברים, המשתייכים לאוכלוסיות המוחלשות, לא תמיד יודעים, רוצים או יכולים, לגשת ולהתלונן נגדם.
גם לחוק מתברר, אין פה שיניים. אף שבחוק הגנת הצרכן ישנו סעיף נגד הטעייה וניצול מצוקה - הרי שמעולם לא נעשה בו שימוש. כך יוצא שמדובר בשוק פרוץ, ובנוכלים שמשתמשים בשיטות בלתי הולמות והוגנות כנגד אותה אוכלוסייה מוחלשת.
בעיה נוספת שקיימת בנושא היא חוסר היכולת של חלק מאותם בעלי המקצועות, לתקשר עם אוכלוסיית הקשישים או עם בעלי הצרכים המיוחדים - מה שמוצא את ביטויו לעיתים בהיעדר סבלנות או סובלנות כלפיהם, בהפגנת יחס מתנשא, מזלזל ואפילו גס רוח. שלא לדבר על הקנטות, אלימות או על הטרדה מינית - בין אם מילולית או פיסית.
מה עושים? על מנת להתגבר על כל הבעיות האלה, בעלי האתר של בעלי המקצוע "טוב תודה", החליטו להרים את הכפפה ולבצע מהפכה חברתית בתחום.
האתר שמאגד בתוכו מעל 600 בעלי מקצוע בתחומי עיסוק שונים - המוגדרים על ידו כאנשים אמינים - מציע הכשרה חווייתית לאנשי המקצוע, במהלכה הם יקבלו כלים להתמודד עם האוכלוסיות השונות שאיתן הם נפגשים במהלך עבודתם היומיומית.
מטרת ההכשרה, הם מסבירים לנו, היא לאפשר מתן שירות מותאם ורגיש עבור אותן אוכלוסיות מוחלשות כשבסופה יקבל כל בעל מקצוע כזה: "תו חברתי".
למיזם החדש הזה שותפות מספר עמותות, בהן: עמותת "נגישות ישראל" - המקדמת את השתלבות אוכלוסיית האנשים עם מוגבלות בכל תחומי החיים (עבודה, לימודים, טיפול עצמי, תרבות ותרבות פנאי) כדי שיוכלו להשתלב בחברה בשוויון, בזכות, בכבוד ובעצמאות מירבית. עמותת "והדרת - הכוח השלישי" - הפועלת למען העצמת האזרחים הוותיקים בחברה הישראלית, על־ידי חקיקה, הפעלת תוכניות פעולה ושילובם בתעשייה ובהגנה על זכויותיהם. ועמותת "לילה טוב - בלי הטרדות" - יוזמה משותפת של בעלי ברים ומועדונים יחד עם בלייניות/ים, בתמיכת מרכז הסיוע לנפגעות תקיפה מינית בתל אביב, לצמצום תופעת ההטרדות המיניות בחיי הלילה.
הכל פז
מי שזיהתה את הצורך במתן מענה מתאים לאוכלוסיות מוחלשות מצד בעלי מקצוע שמגיעים לביתם כדי לתת שירות - היא פז גלזר, עצמאית בתחום הפיתוח העסקי למודעות חברתית. גלזר, מוסיקאית במקור, בעלת ותק בניהול עסקים וחינוך חברתי, מנהלת בשלוש השנים האחרונות גם את הרשת החברתית הראשונה לאנשים עם מוגבלויות.
- מה הם הקריטריונים הנדרשים מבעל מקצוע שרוצה לעבור את ההכשרה שלכם?
מרקו: "מי שנבחרים לעבור את ההכשרה, הם בעלי מקצוע עם ותק וניסיון מוכח, אשר מגובה בחוות דעת מצד לקוחות, שצרכו בעבר את שירותיהם. אנחנו מחייבים כל בעל מקצוע שמפורסם באתר 'טוב תודה' לספק לנו המלצות, ואלו מאומתות על־ידי צוות הנהלת האתר בצורה ישירה, לפני ששמו של בעל המקצוע עולה לאוויר".
- כמה זמן אורכת ההכשרה ומה בעלי המקצוע לומדים במסגרתה?
פז: "מדובר בהכשרה חד־פעמית, אשר נמשכת כחצי יום. במסגרת ההכשרה אנחנו מעבירים את בעלי המקצוע התנסות מעשית, אשר ממחישה להם באמצעות תרגילי סימולציה מה מותר ומה אסור להם לעשות בתקשורת שלהם מול הלקוחות, וכיצד ראוי להתנהג מולם. את ההכשרה מעבירים נציגי העמותות השונות, שמשתפות איתנו פעולה במיזם".
- תני דוגמאות, בבקשה
"כך, למשל, הם מקבלים מנציג עמותת 'נגישות ישראל', הסבר כיצד זה מרגיש להתנהל עם מוגבלות פיסית כלשהי. באמצעות נציג עמותת 'והדרת - הגיל השלישי' - הם נחשפים לצרכים ולמאפיינים של אוכלוסיית הקשישים, ולבסוף, הם גם משתתפים בהרצאה שמועברת להם על־ידי עורכת הדין קרן גרינבלט, מייסדת ושותפה בעמותת 'לילה טוב'. ההרצאה הזו מאפשרת להם להבין מה היא הטרדה מינית, ומלמדת אותם כיצד להתנהג בצורה מכובדת, כשהם הם מתנהלים מול הלקוחות".
בשורה התחתונה אומרים לנו מובילי המיזם, "כל הנוגעים בדבר, יוצאים נשכרים מהתוכנית: בעלי המקצוע - מקבלים כאמור בתום יום ההכשרה שהם עוברים תו חברתי, המעניק להם ידע מעמיק מצד אחד ופרסום ייחודי באתר 'טוב תודה' ומחוצה לו, מהצד השני.
האתר 'טוב תודה' - יוצא נשכר בכך שהוא מבטיח לקהל הפונים אליו, בעלי מקצועות איכותיים עם מודעות לשירות נגיש וסבלני, לכל האוכלוסיות.
עבור העמותות - התו החברתי מספק מקור הכנסה כספקיות של תכנים וכמוציאות לפועל של ההכשרות".
גינה לי חביבה
בחודש פברואר האחרון, התקיימה ההכשרה הראשונה של המיזם במרכז של עמותת "נגישות ישראל" ברעננה. אורי שחם, מומחה לבניית פרגולות והבעלים של חברת "אומנות בעץ", זכה להיות בין המשתתפים הראשונים שנבחרו להשתתף בה.
- מה הם הכלים שקיבלת במסגרת ההכשרה?
שחם: "ההכשרה הייתה עבורי חוויה עוצמתית ומלמדת. השאלה המתבקשת שעלתה לי בסיומה הייתה, עד כמה אנחנו כבעלי מקצוע רגישים בבואנו לבצע עבודה עבור לקוחות בעלי צרכים מיוחדים".
- ומה הייתה התשובה שקיבלת?
"אני חייב להודות כי ב־30 שנות הקריירה שלי, עבדתי עם הרבה אנשים מבוגרים ובעלי מוגבלויות, אבל אף פעם לא נתתי על זה את דעת. בהכשרה הבנתי עד כמה חשובה הרגישות כלפי אנשים אלה".
גם אופיר שטלצר הבעלים של "אופיר שטלצר פיתוח נוף" שעוסק בעבודות גינון, הוא בוגר ההכשרה הראשונה של אתר "טוב תודה". שטלצר מעיד על עצמו, כי מאז ומתמיד הייתה לו רגישות מיוחדת כלפי הלקוחות שלו.
- תן לנו דוגמה
"קיבלתי יום אחד פנייה מצד משפחה, שהילד הקטן שלה בן 11 חלה בסרטן. ההורים שלו ביקשו שאבוא לסדר מחדש ולשפר את הגינה שלהם, בין היתר, כדי שהם יוכלו לשבת בה איתו ולהתאוורר באוויר הצח. כשהגעתי לשם והבנתי כי מדובר במשפחה שמתמודדת עם אתגר לא פשוט, החלטתי להשקיע הרבה יותר ממה שהם ביקשו. דאגתי למייקאובר (שינוי גדול) של כל הגינה ובמחיר ממש סמלי שהפתיע ושימח אותם".
- ומה זה עשה לך?
"אותי מאוד ריגש שהייתה לי הזדמנות לשמח אותם".
- היו לך עוד מקרים כאלה?
"הגעתי פעם לבית של זוג קשישים שביקשו שאסדר להם את הגינה, ואז הבחנתי כי מעבר לטיפוח שלה, הגינה לא הייתה בכלל נגישה להם ולכן הם לא יכלו לשבת בחוץ וליהנות ממנה".
- אז מה עשית?
בנוסף לזה שסידרתי להם את הגינה, התקנתי להם ביוזמתי ובמימון שלי הגבהה במקום, אשר תאפשר להם לצאת אליה ללא כל מאמץ. "עבודות כאלה", שטלצר מסכם, "עושות לי פשוט טוב על הלב".
- ואם זה ככה, בשביל מה היית צריך לעבור את ההכשרה?
"שאלה טובה. מבחינתי, קבלת 'התו החברתי' של האתר, היא רק אישור רשמי לכך ולאפשרות להגדיל את קהל הלקוחות שלי בקרב האוכלוסיות החלשות".
היכולת לתקשר
בוגר נוסף של הכשרת אתר "טוב תודה" הוא אמיר לביא, בעל מקצוע בתחום הבנייה והבעלים של "לביא פרויקטים". אמיר מספר לנו כי בזכות ההכשרה שעבר, הוא מרגיש כי למד לתקשר טוב יותר עם אוכלוסיית הקשישים.
- תן לנו דוגמה
לפני מספר ימים פנה אליי באמצעות האתר קשיש שביקש להזמין את שירותיי, אבל הוא התקשה להסביר לי דרך הטלפון מה בדיוק מקור הבעיה. אם לפני ההכשרה הייתי פשוט מוותר לו על ההזמנה או שולח אותו לבעל מקצוע אחר, אני הגעתי למחרת לבית שלו. נדהמתי לגלות שם קשיש כבן 80+, אלמן ללא ילדים, אשר חי בגפו בדירה ישנה ולא מתוחזקת. אני לא מבין איך המדינה שלנו משאירה ככה אדם בגילו ובמצבו לבד, וללא כל עזרה. כשנכנסתי אליו לבית נדהמתי אף יותר. הקירות בדירה היו נגועים בעובש והיו לו נזילות מכל מיני חורים בתקרה".
- איך זה קרה?
לאחר בדיקה שערכתי שם, התברר לי כי עובר במקום צינור מים חלוד והוא הגורם העיקרי למעשה לבעיות הנזילה בדירה. ישבתי עם הקשיש והסברתי לו לאט ובצורה ברורה מה מקור הבעיה. כמו כן, מה יהיה סדר העבודה שאצטרך לבצע במקום ולאיזו מטרה. הכל עשיתי בדרך סבלנית. לא עזבתי את הקשיש עד שווידאתי כי הוא אכן הבין את הכל, ואף כתבתי את זה על דף עבורו".
- יצא לכם לשוחח מעבר לביצוע העבודה עצמה?
"כן, כמובן. במהלך ביצוע העבודה הקשיש החביב פתח בפניי את ליבו. הוא ישב וסיפר לי על הבדידות הרבה שהוא חש ועל הקושי של אדם בגילו לשרוד לבד. התרגשתי מאוד מהפתיחות שלו והקשבתי לו בעניין רב. הרגשתי בר־מזל ומעין סוג של שליחות להיות בעל המקצוע אשר הוזמן לבצע את העבודה, אשר דרשה לא רק מיומנות וידע מקצועי אלא גם סבלנות, אמפתיה והמון רגש".
גם אשר בוהדנה, הבעלים של "סורגי יהלום" הוא בוגר ההכשרה הראשונה של אתר "טוב תודה". בוהדנה מספר לנו כי ההכשרה סייעה לו בעיקר בתקשורת עם בעלי מוגבלויות וצרכים מיוחדים.
- תסביר לנו, כיצד
בוהדנה: "זמן קצר לאחר שסיימתי את ההכשרה, פנה אליי לקוח בעל מגבלה פיסית לא פשוטה. הוא היה משותק בגפיו ומרותק לכיסא גלגלים. כשהגעתי אליו הביתה, ידעתי בזכות מה שזכרתי בהכשרה, איך להעניק לו את השירות הטוב ביותר".
- איך באמת?
"קודם כל דיברתי איתו בגובה העיניים. התייחסתי אליו בסבלנות והסברתי לו באריכות על כל שאלה שהוא העלה בפניי. בסוף גם דאגתי כמובן להתאים את הסורגים לצרכים המיוחדים שלו".
על הכרת הטוב
ליובל מסיקה, הבעלים של "יובל אמן בצבע" - שאף הוא השתתף בהכשרה של אתר "טוב תודה", הייתה, לדבריו, חוויה מתקנת במגע שלו עם אוכלוסיית הקשישים.
- תסביר, בבקשה
"הוזמנתי לבצע עבודה בבית של קשיש כבן 85. בהכשרה למדתי כיצד צריך לפנות ללקוחות כאלה ושמחתי שיכולתי ליישם את זה עליו. זה אומר לדבר איתו בצורה יותר ברורה, לאט, להסביר לו את מהלך העבודה שנדרשת בצורה יותר מפורטת ויסודית, ואפילו לכתוב לו את זה על דף".
- וזאת מדוע?
"כדי שהוא יוכל להרגיש בטוח שאני לא מתכוון לחפף במהלך העבודה, לדלג על איזה שהוא שלב או לרמות אותו חלילה בכסף. הוא ביקש שאצבע לו את כל החדרים בדירה. בסיום סיוד של כל חדר עשיתי הפסקה בעבודה, וקראתי לו שיבוא לראות ולהתרשם ממה שעשיתי. זאת כדי שהוא יוכל להבין את התהליך וירגיש שהוא באמת נמצא בידיים טובות ואמינות, של איש מקצוע. כשאותו הקשיש שילם לי בסיום העבודה, הקפדתי להראות לו את כל מה שביצעתי בבית שלו. אבל כשעמדתי לצאת משם, הבחנתי כי סכום הכסף שהוא נתן לי, היה גבוה יותר ממה שביקשתי".
- אז מה עשית?
"כמובן שאמרתי לו והחזרתי לו מייד 200 שקל. הוא מאוד שמח על היושר שהפגנתי, וזה ממש חימם לי את הלב".
ההכשרה הבאה לבעלי המקצוע תתקיים בתאריך ה־16.4.2019 במרכז עמותת "נגישות ישראל" ברעננה.
טלפון להרשמה: 073-2721350
שירות הייעוץ לאזרח הוותיק ומשפחתו בביטוח הלאומי פועל למען הקשישים בקהילה
שירות הייעוץ לאזרח הוותיק ומשפחתו פועל משנת 1972 בכל סניפי הביטוח הלאומי ומעניק שירותי ייעוץ, תמיכה ומיצוי זכויות בנושאים רלוונטיים לאוכלוסייה המבוגרת. השירות מנוהל על־ידי 46 עובדים סוציאליים מומחים בתחום הזקנה, וניתן באמצעות 5,000 מתנדבים גמלאים בני 55 ומעלה. עובדי השירות ממונים על גיוס, הכשרת וניהול המתנדבים, והם מדריכים ומפקחים על עבודתם.
השירות ניתן לאנשים מגיל הפרישה ועד לזקנה מופלגת בהתאם למצבם המשפחתי ומצבי משבר כמו התאלמנות, מחלה או טיפול בבן משפחה סיעודי. הפנייה היזומה לקשישים ולמשפחה נעשית בהתאם למידע הקיים בביטוח הלאומי.
הציבור יכול לפנות ולקבל שירות וייעוץ בסניפי הביטוח הלאומי או לקבל ייעוץ במרכז תמיכה ומידע טלפוני 9696*
השירות מפעיל באופן שוטף קבוצות תמיכה לאלמנות/ים ולאוכלוסיות נוספות, ימי מידע לגמלאים חדשים, לבני משפחה המטפלים בקשיש ועוד.
הייעוץ ניתן על־ידי מתנדבים, המעניקים לפונים סיוע ייחודי במיצוי זכויותיהם ותמיכה רגשית וחברתית. המתנדבים עורכים ביקורי בית חברתיים קבועים אצל קשישים בודדים המרותקים לביתם, המבקשים קשר חברתי קבוע, וכן ביקורי בית ראשוניים לצורך איתור מצבי הזנחה וסיכון בקרב הקשישים.
השירות מציע הזדמנות מספקת ומכובדת להתנדבות. המתנדבים עוברים הכשרה ייעודית במסגרת קורסים אוניברסיטאיים, כדי למלא את תפקידם הרגיש באופן איכותי, וליהנות מתחושת סיפוק מעשייה משמעותית.
המתנדבים מקבלים תעודה רשמית, לצורך זיהוי ומניעת מקרי הונאה.