כך תתמודדו עם 10 המכות הגדולות של החופשות
המזוודה אבדה, חברת התעופה קרסה, הגעתם לאכסניה במקום למלון יוקרתי? כולנו רוצים לצאת לחופשת הפסח, ליהנות ולעבור אותה בשלום. אבל לצערנו זה לא תמיד המצב. קיבצנו עבורכם את המכות הקשות של החופשות - ואת דרכי ההתמודדות איתן. חופשה נעימה
היציאה של בני ישראל מעבדות לחירות בחג עוברת דרך נתב"ג: כ-150 אלף נוסעים, בהם 80 אלף נוסעים שייצאו מישראל, עברו ויעברו בנמל התעופה בן גוריון היום (ו').
במהלך ערב החג יעברו גם כ-870 טיסות בהן כ-500 המראות. אבל כפי שכבר למדנו על בשרנו בעבר, לא כל חופשה מתחילה או מסתיימת כמו שדמיינו ולעיתים יש בדרך "מכות", בכל זאת פסח.
לשם כך, קיבצנו עבורכם את הבעיות הנפוצות של החופשות ולצידן את הפתרונות, כדי שאם חלילה תחוו זאת בחופשת החג - תדעו כיצד להתמודד איתן.
היעדים המבוקשים ביותר לחג הפסח:
מדובר באחד הדברים המעצבנים שיכולים לקרות. מגיעים לשדה התעופה - בארץ או בחו"ל ולפתע מגלים שהמזוודות לא הגיעו.
מה כדאי לעשות?
במידה וגיליתם שהמזוודות לא הגיעו, חובה לגשת עוד בהיותכם בשדה התעופה לנציגי חברת התעופה ולדווח על כך, ולהקפיד לקחת עותק של דו"ח הדיווח. אם רכשתם בעקבות כך ציוד חלופי כמו ביגוד או מוצרי היגיינה, הקפידו לשמור הקבלות על מנת לדרוש החזר.
בנוסף, אם בכוונתם להטיס ציוד יקר כמו תכשיטים, ציוד סקי וכדומה, חובה למסור לחברת התעופה לפני הטיסה "הצהרת ערך מיוחדת", בגינה תידרשו אומנם לשלם תשלום נוסף, אך אם המזוודה תאבד לכם, לפחות תהיו זכאים לקבל פיצוי התואם לשווי הציוד שנאבד. כמובן שרצוי גם לרכוש ביטוח כבודה.
אם בעבר קריסה כלכלית של חברות תעופה הייתה תופעה נדירה, כיום מדובר בתופעה שכיחה יותר. במיוחד לאור התחרות בענף התעופה ופעילותן של חברות הלואו-קוסט. אין ספק, שמדובר במכה קשה שיכולה להותיר נוסעים רבים במצב של חוסר וודאות, ואף לגרום להפסדים של עשרות אלפי שקלים עם סיכויים קלושים לקבלתם זרה.
מה כדאי לעשות?
במצב רגיל בו טיסה מתבטלת על ידי חברת תעופה, על האחרונה להחזיר לנוסעים את מלוא כספם או לספק כרטיסים לטיסה חלופית, במקרים מסוימים אף לשלם לנוסעים פיצוי כספי. אולם במצב בו חברת התעופה קורסת ומפסיקה לגמרי את פעילותה, קיימת בעיה ממשית לגבות ממנה תשלומים או לנהל נגדה הליך משפטי.
במידה שרכשתם את כרטיסי הטיסה ישירות מאתר חברת התעופה שקרסה ומלוא התשלום כבר שולם, הסיכוי לקבל חזרה את התשלום קלוש.
יחד עם זאת, כדאי בכל מקרה להגיש תביעת חוב למפרק החברה. במידה ורכשתם את כרטיסי הטיסה בתשלומים וחלקם טרם נפרעו, עליכם לפנות מיידית ובכתב לחברת האשראי, ולדרוש לבטל את העסקה בטענה לכישלון תמורה. על מנת לנסות ולהציל את התשלומים שטרם נפרעו.
אם רכשתם את הכרטיסים דרך סוכנות כדאי לפנות אליה בכתב, ולדרוש לקבל את הכסף שטרם הועבר לחברת התעופה - אם טרם הועבר, שכן אז הסיכוי לקבלוחזרה גבוה יותר.
אין ספק שביטול או עיכוב בלתי מתוכנן של טיסה, מהווה מכה נפוצה ביותר שיכולה לקרות במהלך חופשה. עיכוב או ביטול שכזה עלול לפגוע באופן ממשי בנסיעה שלכם ואף לגרום לכם להתייבש עשרות שעות בחוסר ודאות בשדה התעופה.
מה כדאי לעשות?
במקרים כאלה, על חברת התעופה לספק לנוסעים שירותי סיוע בהתאם לזמן המתנתם לטיסה הכוללים: מזון ושתייה, שירותי תקשורת, לינה במלון ושירותי הסעה.
בנוסף, החל מהשעה החמישית לעיכוב הטיסה, רשאים הנוסעים לקבל כרטיסים לטיסה חלופית או לבטל את כרטיסי הטיסה ולקבל את כספם בחזרה. על כן, אם נדרשתם לשלם על חשבונכם הוצאות אלה - גם עבור כרטיסים לטיסה חלופית, חובה לשמור קבלות על מנת לדרוש ולקבל החזר בגינם.
אם הטיסה בוטלה או המריאה באיחור של מעל שמונה שעות או נחתה בעיכוב של מעל שלוש שעות - במקרים בהם טסתם עם חברת תעופה השייכת למדינה מהאיחוד האירופי או שהמריאה ממדינה כזו, תהיו זכאים לקבל פיצוי כספי ששיעורו תלוי במרחק הטיסה. העניין תקף גם בטיסות צ'רטר או לואו קוסט.
הסכום נע בין 1,300 שקלים עבור טיסות ליעדים קרובים ועד 3,120 שקלים ליעדים רחוקים. בטיסות על פי התקנות האירופאיות - הפיצוי נע בין 250 ל-600 אירו, אלא אם כן הדבר נגרם בשל נסיבות מיוחדות כמו מזג אוויר סוער או מקרה חירום, או אם נמסרה לכם הודעה על כך 14 יום מראש.
תכננתם לנמנם בנחת במהלך הטיסה אך קפה רותח נשפך עליכם או שנפלה עליכם מזוודה כבדה? מקרים כאלה בהחלט יכולים להסב נזק שעשוי להרוס את החופשה, ובמקרים גרועים יותר להותיר לכם נזק גופני וצלקות לצמיתות.
מה כדאי לעשות?
על מנת לקבל פיצוי בעקבות תאונה שהתרחשה בטיסה, גם אם התרחשה במהלך העלייה או הירידה מהמטוס, נדרשים הנוסעים להוכיח - מעבר לנזק שנגרם להם - כי הוא נגרם בשל אירוע תאונתי. אירוע שכזה מוגדר בחוק כ- "מאורע בלתי צפוי, או בלתי רגיל, או התרחשות שהינם חיצוניים לנוסע - אשר גרם לחבלה, פציעה או מוות".
על כן, על מנת להוכיח כי התאונה אכן התרחשה בשל אירוע תאונתי, מומלץ מיד לאחר התאונה לאסוף פרטים אישיים של כל הנוסעים שהיו עדים לה, על מנת שיעידו על נסיבותיה. בנוסף, מומלץ לפנות לטיפול רפואי בסמוך לקרות התאונה ולציין במפורש ממה נפצעתם ולשמור תיעוד רפואי. כמו כן, חשוב לדווח על המקרה לצוות המטוס ולשמור דו"ח זה.
אתם מגיעים מלאי התרגשות וציפייה לשדה התעופה אך מתבשרים כי אינכם רשאים להיכנס למדינה אליה הגעתם, מאחר ואין בידכם דרכון בתוקף או אשרת כניסה מתאימה. במקרים אחרים עלולים לא להכניס אתכם מאחר שלא ביצעתם את החיסון הנדרש לצורך כניסתכם לאותה מדינה. אגב, ישנן אף מדינות המחייבות הצגת פנקס חיסונים כתנאי כניסה אליהן.
מה כדאי לעשות?
במידה ורכשתם את כרטיסי הטיסה עצמאית, חשוב לבדוק מראש אם יש דרישות מיוחדות למדינות בהן אתם צפויים לשהות כמו: אשרות כניסה או חיסונים. כדאי גם להתקשר לנציגי חברות התעופה או לשגרירות המדינה הרלוונטית או למשרד החוץ ולוודא זאת מולם.
אם רכשתם את כרטיסי הטיסה דרך סוכנות, על האחרונה מוטלת חובה למסור לכם בין היתר, מידע הנחוץ לשם יציאה מהארץ "לרבות תקופת תוקף דרכונים, הצורך באשרות כניסה וכל דרישה אחרת של מדינות היעד המהווה תנאי כניסה אליהן" (ציטוט מתוך תקנות שירותי תיירות).
מכה מס' 6: התפרעויות בטיסה
לא פעם אנו שומעים על התפרעויות מצד נוסעים כלפי צוות המטוס או כלפי נוסעים אחרים השוהים בטיסה. אירועים כאלה עלולים להרוס את חופשותינו ולהותיר זיכרונות קשים ולא נעימים.
מה כדאי לעשות?
כל עוד אתם נמצאים במטוס, חשוב לשמור על איפוק ולהימנע מהתערבות כלשהי במקרים כאלה. בהקשר זה יש לציין שבחוק הטיס קיימת הוראה ספציפית בנושא של התפרעויות במטוס הקובעת כך: "לא יפריע אדם בכלי טיס לאיש צוות במילוי תפקידו, ולא ישתתף בתגרה בכלי טיס...".
בנוסף, כדאי לציית לקברניט ולאנשי צוות הטיסה, שכן בחוק הטיס קיימת "חובת ציות והתנהגות נאותה", המוטלת על כל נוסע במטוס. בנוסף, קיימת סמכות לאנשי הצוות לנקוט בפעולות הנדרשות כדי להבטיח את שלום הנוסעים ובין היתר: "לשם הבטחת בטיחות כלי הטיס, נוסעיו, אנשי הצוות או המטען שבו וביטחונם, או לשם שמירה על הסדר הטוב בכלי הטיס או על המשמעת בו" (ציטוט מתוך חוק הטיס).
הובטח לכם מלון מפנק עם נוף לים אך בפועל קיבלתם אכסניה? בנושא זה נקבע בפסקי דין רבים, כי על הסוכנויות והספקים לבדוק מראש את המלונות שהם משווקים ובאחריותם גם לאמת את המידע שהם מוסרים ללקוחותיהם.
מה כדאי לעשות?
עוד במעמד הזמנת המלון, מומלץ לשמור ולתעד את כל ההתכתבויות וההבטחות שנתנו לכם, כולל צילום מסך של תמונות המלון וסוג החדר שהזמנתם, וכן התכתבויות בנוגע לבקשות מיוחדות שביקשתם או שהובטחו לכם, כמו חדר עם נוף לים או מלון מרכזי.
במידה ואירע לכם מקרה כזה, מומלץ לפנות מיידית ובכתב למי שהזמנתם דרכו את החופשה ולהעלות את חוסר שביעות רצונכם, כדי לתת לו הזדמנות לתקן. בנוסף, כדאי לתעד את פניותיכם לנציגי המלון או לסוכנות הנסיעות, ולצלם את המלון או החדר שקיבלתם בפועל.
אנו משלמים ממיטב כספנו לבית המלון מתוך צפייה שבמהלך השהות בו - יהיה פיקוח וסידורי ביטחון על מנת שנוכל לנפוש בנחת. עם זאת, קיימים מקרים בהם עשויים להיגנב מהחדר בו אנו שוהים פריטים יקרי ערך שהבאנו עמנו, או אפילו מהתיקים שלנו בעת שהותנו בשטח המלון.
מה עושים?
אם חלילה נקלעתם למקרה כזה, מומלץ קודם כל לתעד בסמוך למקרה את אזור הגניבה. במידה והיו עדי ראייה כדאי לקחת את פרטיהם המלאים. כמו כן יש לדווח על המקרה מיד לגורמים המוסמכים במלון ולתעד את שמות נציגי המלון שמסרתם להם את ההודעה.
בנוסף אם הבאתם עמכם למלון רכוש יקר ערך חובה לדווח על כך לנציגי המלון עם הגעתם למלון, ולפעול בהתאם להנחיותיהם בעניין. כך שאם רכוש זה ייגנב לכם (חלילה), מבלי שהודעתם מראש למלון על קיומו, ייתכן שלא תוטל אחריות על המלון במידה והוא ייגנב לכם.
בשנים האחרונות טיולים מאורגנים וקרוזים למשפחות נהפכו לפופולריים מאוד. יחד עם זאת, יש לזכור כי מדובר בדרך כלל בחבילות נופש הכוללות שירותים רבים ומגוונים הדורשים תיאומים רבים: טיסות, אשרות, שירותי לינה, הסעות, כניסות לאתריםוכדומה. מטבע הדברים עלולים להתרחש במהלך כל אותם תיאומים והליכים - שיבושים שונים ותקלות.
מה עושים?
אם לא קיבלתם את מה שהובטח מראש, למשל אם הובטח שבתי המלון שיסופקו לכם בטיול או החדרים באונייה יהיו ברמה גבוהה ובפועל הם היו ברמה ירודה, מומלץ לתעד באופן המקסימלי שניתן את החדרים שקיבלתם בפועל. כמו כן, כדאי לפנות למדריך הטיול או נציגי האונייה, ולעלות בפניהם את טענותיכם בנושא על מנת לאפשר להם לסייע.
בנוסף, חשוב להקפיד ולבדוק מראש את כל הפרטים של החבילה כמו: מסלול השייט או הטיול המאורגן המוצע, את סוג וגודל החדרים ומיקומם ואת סוג הקהל הצפוי להיות בטיול המאורגן או בקרוז. במידה שיש לכם בקשות מיוחדות, כמו חדר במיקום שקט או חדרים צמודים, תתעקשו שהן יירשמו "שחור על גבי לבן" בטופס ההזמנה.
כשאנו רוכשים חופשה למלון, אנו בדרך כלל מצפים לקבל בתמורה אוכל טוב, בריכה מפנקת וחדר עם מיטת קינג סייז. אנחנו בטח לא מדמיינים שדווקא במהלך החופשה המיוחלת אנו ניפול ליד בריכת המלון או נחליק בלובי.
מה עושים?
במידה וחלילה קרתה לכם תאונה במלון כתוצאה ממפגע מסוים, מומלץ לצלם (גם בווידיאו) את המפגע ואזור התאונה מייד עם התרחשותה.
בנוסף, מומלץ לפנות לטיפול רפואי בסמוך לקרות התאונה ולציין במפורש ממה ואיפה נפצעתם. לאחר מכן שמרו את התיעוד רפואי. כמו כן, חשוב למסור הודעה בסמוך לתאונה לגורמים המוסמכים במלון ולשמור העתק של דו"ח התאונה.
במידה שהיו עדים לתאונה כמו אורחים של המלון או עובדים, חשוב לקחת את הפרטים המלאים שלהם.
הכותב, הינו עורך דין לענייני תיירות ותעופה
אין באמור במאמר זה כדי להוות ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי